Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Cholesterol Was: Zorgverzekeraar vergoedt Becel

<< < (4/8) > >>

Fabian:

--- Citaat van: Kiwi op 05 januari 2005, 11:19:16 ---Wat voor verband suggereer je dan?
Zoals ik al zei; door het wijzigen van je eetpatroon kun je je cholestorol met maximaal 10% naar beneden brengen. Je cholestorolgehalte is voornamelijk erfelijk bepaald.
En dan is het ook nog eens van belang of je LDL of je HDL te hoog is, het een is gevaarlijker dan het andere (maar ik vergeet altijd welke).

--- Einde van citaat ---
De LDL is slecht :)

Het verband is simpel: Mensen met overgewicht consumeren over het algemeen meer verzadigd vet dan mensen zonder overgewicht. Meer verzadigd vet geeft een hoger cholesterolgehalte.

En er is natuurlijk ook een verband tussen erfelijkheid en cholesterolgehalte, maar dat verband A er is wil niet zeggen dat verband B er niet is.

Toevallig ben ik momenteel ook met dit onderwerp bezig, en vond zojuist dit op de site van de FDA:

--- Citaat ---FDA determined that diets with four daily soy servings can reduce levels of low-density lipoproteins (LDLs), the so-called "bad cholesterol" that builds up in blood vessels, by as much as 10 percent. This number is significant because heart experts generally agree that a 1 percent drop in total cholesterol can equal a 2 percent drop in heart disease risk.
--- Einde van citaat ---
In Amerika mag je al health claims op sojaverpakkingen.

Kiwi:

--- Citaat van: SandeĀ® op 05 januari 2005, 11:22:30 ---
--- Citaat van: Kiwi op 05 januari 2005, 10:57:14 ---Je cholestorolgehalte wordt maar voor een klein deel bepaald door wat je eet.
--- Einde van citaat ---

Op basis waarvan kom je tot deze uitspraak?
--- Einde van citaat ---

Dit is een letterlijke quote van mijn huisarts.

Sander:
De meeste huisartsen weten bijna niks (signifcants) over voeding en gezondheid...

Mariek:

--- Citaat van: Kiwi op 05 januari 2005, 11:19:16 ---Je cholestorolgehalte is voornamelijk erfelijk bepaald.

--- Einde van citaat ---

Dat is dus niet waar. Er is een kleine groep mensen die een te hoog cholosterolgehalte hebben vanwege erfelijke aandoeningen (kijk maar eens op www.bloedlink.nl). Deze vormen van te hoog cholesterol komen over het algemeen al vrij vroeg aan het licht omdat deze mensen jonger te maken krijgen met hart- en vaataandoeningen en vallen vaak al op kinderleeftijd vast te stellen. Een dieet alleen is niet genoeg om in deze gevallen het cholesterolgehalte te laten zakken.
Problemen met cholesterol worden meestal veroorzaakt door levensstijl, en die wordt door veel mensen wel overgenomen van de ouders. Als iemand gewend is om vlees met garnering te eten als kind, zullen veel mensen dit als volwassene ook blijven doen.

Kiwi:

--- Citaat van: SandeĀ® op 05 januari 2005, 11:43:42 ---De meeste huisartsen weten bijna niks (signifcants) over voeding en gezondheid.
--- Einde van citaat ---

Maar als het goed is weet hij wel van alles over cholestorol en hoe je dat omlaag kunt krijgen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie