Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Reden om geen vlees te eten...

<< < (4/11) > >>

Tamara:

--- Citaat ---Ik vind het niet reëel om te denken dat een mens een dier niet mag doden, maar dat is mijn mening.
Ik zou het zelf niet doen, maar de mens eet al zo lang vlees, daar doe je niet veel aan.
--- Einde van citaat ---

Je mag een dier doden om dat iemand dat toevallig verzonnen heeft, het had net zo goed kunnen zijn  dat het niet mocht.
Daarentegen mag je een dier wel doden en een mens niet.
Dat klopt voor mijn gevoel niet.
Maar goed, je kunt niemand dwingen wel je mening proberen over te bengen ;)

Poek:
Het is niet toevallig, je kunt het namelijk heel goed verklaren met de evolutietheorie, dus zonder morele oordelen. Er zijn vast ook samenlevingen geweest waarin een mens doden wel mag, waarin je van elkaar mocht stelen etc. Het is logisch dat een samenleving met bepaalde regels (waarin dat verboden werd) beter werkt dan een samenleving zonder die regels. Dus die overleeft.

Een samenleving waarbij dieren doden verboden wordt heeft daarentegen waarschijnlijk geen grotere overlevingskansen dan die waarbij dat niet het geval is. We hebben er dus als mens zijnde niets aan. Tenzij we allemaal moreel van oordeel zijn dat het niet mag: dan hebben we er wel iets aan, omdat we ons dan beter voelen.

Tamara:

--- Citaat ---Het is niet toevallig, je kunt het namelijk heel goed verklaren met de evolutietheorie, dus zonder morele oordelen. Er zijn vast ook samenlevingen geweest waarin een mens doden wel mag, waarin je van elkaar mocht stelen etc. Het is logisch dat een samenleving met bepaalde regels (waarin dat verboden werd) beter werkt dan een samenleving zonder die regels. Dus die overleeft.
--- Einde van citaat ---

Oke, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben(helaas .......................    voor de dieren) :-[

--- Citaat ---Een samenleving waarbij dieren doden verboden wordt heeft daarentegen waarschijnlijk geen grotere overlevingskansen dan die waarbij dat niet het geval is. We hebben er dus als mens zijnde niets aan. Tenzij we allemaal moreel van oordeel zijn dat het niet mag: dan hebben we er wel iets aan, omdat we ons dan beter voelen.
--- Einde van citaat ---

Als het doden van dieren onacceptabel was zouden wij er mischien aan gewend zijn, net zoals alle andere regels, je moet er mee leren leven.

Le:
Ja, dat bedoel ik ook inderdaad. Het is nou eenmaal zo dat mensen dieren eten.
Je kunt er zelf voor kiezen om het niet te doen, maar het is niet reëel om te denken dat anderen zullen volgen.

Daarom doe ik een stapje terug door te denken: beter dieren eten met een goed leven achter de rug, dan dieren uit de bio-industrie.

Het zou natuurlijk helemáál mooi zijn als niemand meer dieren zou eten... maar ja...  :-\

Tamara:

--- Citaat ---Het zou natuurlijk helemáál mooi zijn als niemand meer dieren zou eten... maar ja...  :-\
--- Einde van citaat ---

Zo denk ik er ook over, was het maar zo.
Maar helaas, is de werkelijkheid anders, dit zorgt voor flinke frustraties, een soort onmachtgevoel, dat je een Veewagen met kippen ziet rijden op de snelweg die naar het slachthuis gaan, je weet dat ze gaan sterven en je kunt niks doen.
Vreselijk, daar ken ik echt heel erg mee zitten, als ik een Veewagen zie dan kan mij dat nog dagen dwarszitten.
Zelfs wel mijn hele leven, mits ik niet Dement zal worden..

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie