Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Leren kleding of bont dragen en vegetariƫr zijn

<< < (8/15) > >>

@rno:
Er zijn heel wat stappen naar het "hoogste ideaal".
Elke stap moet met beleid genomen worden en uiteindelijk moet jij er mee leven.

Maak je eigen leven niet onmogelijk door te voldoen aan de hogere eisen, die hier soms gesteld worden. Iemand die rustig in een hutje op de hei kan wonen heeft een ander leven, dan iemand die een drukke representatieve baan heeft en woont in het hartje van Amsterdam.

Voor sommigen is vegetarisme een voedingswijze, voor anderen een levensfilosofie die veel verder gaat.  
We kunnen niet allemaal in een hutje op de hei wonen.

Wildflower:

--- Citaat van: @rno op 18 juli 2007, 00:18:44 ---Er zijn heel wat stappen naar het "hoogste ideaal".
Elke stap moet met beleid genomen worden en uiteindelijk moet jij er mee leven.

Maak je eigen leven niet onmogelijk door te voldoen aan de hogere eisen, die hier soms gesteld worden. Iemand die rustig in een hutje op de hei kan wonen heeft een ander leven, dan iemand die een drukke representatieve baan heeft en woont in het hartje van Amsterdam.

Voor sommigen is vegetarisme een voedingswijze, voor anderen een levensfilosofie die veel verder gaat.  
We kunnen niet allemaal in een hutje op de hei wonen.

--- Einde van citaat ---

Je hoeft volgens mij echt niet in een hutje op de hei te wonen om principieel te leven hoor! Ik vind het zo makkelijk om te zeggen 'ik moet er representatief uitzien voor mijn werk, dus draag ik nog leer etc.'.  Het is voor mij echt niet moeilijk om 'nette' schoenen te kopen die ook diervriendelijk zijn, daarvoor hoef je niet eens naar 'speciale' winkels. Neem een merk als Esprit, die hebben regelmatig schoenen en tassen zonder leer (of ze sweatshop-vrij zijn weet ik niet).

scarabee:
even inhakend op het vorige bericht: dat is ook weer zo'n dilemma. Probeer je leren schoenen te vermijden, dan kom je toch vaak uit bij de Bristols en de Scapino's. En die schoenen daar zijn waarschijnlijk weer gemaakt door uitgebuite mensen in landen als China. Dus wat laat je voorgaan: dierenrechten of mensenrechten?

Trouwens ook van (duurdere) leren schoenen is het me vaak niet duidelijk waar ze zijn gemaakt, bij kleding is het veel makkelijker te achterhalen.

Ikzelf heb nog wel leren schoenen en ook een leren jas. Ik voel er wel wroeging over maar nog niet genoeg om ze weg te doen. Ik ben ook wel voor afdragen van de dingen die ik al had.

Ik koop nu geen leren tassen en kleding meer, maar schoenen nog wel. Al probeer ik wel leervrije exemplaren te vinden. Ik vind die vegaschoenen er echt niet uitzien.

Wildflower:

--- Citaat van: scarabee op 30 juli 2007, 07:46:31 ---even inhakend op het vorige bericht: dat is ook weer zo'n dilemma. Probeer je leren schoenen te vermijden, dan kom je toch vaak uit bij de Bristols en de Scapino's. En die schoenen daar zijn waarschijnlijk weer gemaakt door uitgebuite mensen in landen als China. Dus wat laat je voorgaan: dierenrechten of mensenrechten?

Trouwens ook van (duurdere) leren schoenen is het me vaak niet duidelijk waar ze zijn gemaakt, bij kleding is het veel makkelijker te achterhalen.

Ikzelf heb nog wel leren schoenen en ook een leren jas. Ik voel er wel wroeging over maar nog niet genoeg om ze weg te doen. Ik ben ook wel voor afdragen van de dingen die ik al had.

Ik koop nu geen leren tassen en kleding meer, maar schoenen nog wel. Al probeer ik wel leervrije exemplaren te vinden. Ik vind die vegaschoenen er echt niet uitzien.

--- Einde van citaat ---

Beroepsgewijs heb ik een bescheiden onderzoek gedaan naar sweatshops, en daaruit is gebleken dat ook veel dure leren schoenen (bv. Clarks) onder slechte arbeidsomstandigheden worden geproduceerd in lage lonen-landen. Allebei even slecht dus.  :(

blingda:
ik probeer zelf zo min mogelijk leer te dragen,
maar met schoenen koop ik toch gauw leren schoenen, want ik vind
persoonlijk dat ze lang meegaan en mooi uit blijven zien.
Natuurlijk heb ik daar niet echt een heel goed gevoel over, maar goed heb vaak kunststof schoenen gekocht en daar gaan je voeten echt snel van stinken, het ademt niet, en wanneer het beschadigd haalt poetsen ook weinig uit.
En om dan nog even in te haken op de vorige posts: goedkope schoenen van merk x, daar komt wellicht kinderarbeid of slechte werkomstandigheden aan te pas.
Vegetarische schoenen, als ik eerlijk ben heb ik er nog weinig leuke gezien. Ja van stella mccartney misschien, maar where to buy?
Jassen en tassen probeer ik zoveel mogelijk tweedehands leer te kopen. Het blijft natuurlijk wel een dood dier, maar ik geloof ook wel dat recyclen een goed iets is. Anders hangt het toch maar in iemands kast. Beetje kromme beredenering voor sommigen, maar goed ik vind dat beter dan nieuw kopen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie