Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Leren kleding of bont dragen en vegetariër zijn
willem:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 14 februari 2005, 18:44:22 ---Ik weet niet wat je redenen zijn om vegetarier te zijn, maar als dat toch wel ethische redenen zijn, dan vind ik dat je leer beter naast je kan leggen ipv kopen enzo (ook om wat oprechter over te komen op andere natuurlijk). Er zijn ook goede alternatieven voor leer. Jassen en schoenen zonder leer. Diervriendelijk en minder milieuvervuilend.
--- Einde van citaat ---
Ook hier heb je weer gelijk; als principe dan hè? De grensbepaling is natuurlijk persoonlijk, maar heeft te maken met het functionele. Ik zelf gebruik wel leren schoenen, omdat ik slechte ervaringen heb met ander materiaal. Ik heb zelf hennep schoenen geprobeerd, maar heel snel stuk. Ik koop alleen schoenen als het echt nodig is. Jassen en zo koop ik nooit in leer, vind ik inderdaad ook niet nodig. Heb heel sterk hennepjasje en dat wordt vaak voor suède uitgemaakt.
Draek:
--- Citaat van: willemk49 op 14 februari 2005, 19:49:19 ---Ook hier heb je weer gelijk; als principe dan hè? De grensbepaling is natuurlijk persoonlijk, maar heeft te maken met het functionele. Ik zelf gebruik wel leren schoenen, omdat ik slechte ervaringen heb met ander materiaal. Ik heb zelf hennep schoenen geprobeerd, maar heel snel stuk. Ik koop alleen schoenen als het echt nodig is. Jassen en zo koop ik nooit in leer, vind ik inderdaad ook niet nodig. Heb heel sterk hennepjasje en dat wordt vaak voor suède uitgemaakt.
--- Einde van citaat ---
Een leren jas is idd niet perse nodig. Maar als je zoiets graag wilt dragen maar toch gewetensbezwaren hebt, dan zijn er aardig alternatieven. Op www.no-leather.be staan een paar nepleren jassen.
Ik heb nog geen hennep schoenen geprobeerd. Ik heb wel goede ervaring met vegetarian shoes (te verkrijgen bij www.vega-life.nl). Ze zitten perfect en na intensief gebruik op curacao (half jaar) zien ze er nog zo goed als nieuw uit. Voorheen met goedkope schoenen (kunsstoffen enzo) was het profiel aan de onderkant na een half jaar al erg versleten. Nu ziet het er nog goed uit. Perfecte dingen.
Overigens is het juist leuk om nepleren schoenen te hebben die er als echt leer uitzien. Mensen gaan meteen zeggen dat je leren schoenen hebt en dan kan ik zeggen dat ze eens het label moeten oplezen :)
Dick:
Zelf koop ik al enige tijd geleden geen leren schoenen meer. Ik koop mijn schoenen tegenwoordig bij Vega-Life en voor een enkele keer bij de gewone schoenenzaak.
Het is jammer dat de keus niet echt groot is om leervrij te kopen en kan mij dan ook wel voorstellen dat het niet voor iedereen mogelijk is geen leren schoenen te kopen.
Informatie over leer:
http://www.wereldveganismedag.nl/wvd_n/wvd_n_broc_2000.htm
http://www.wereldveganismedag.nl/wvd_n/wvd_n_broc_1999.htm
Wie weet of suede echt alleen maar verkregen wordt van ongeboren of pasgeboren dieren?
Wat ik wel heb gemerkt is dat de keuze van leervrije schoenen voor dames vele malen groter is dan voor heren.
andrez:
Heb hier net iemand op bezoek gehad die vroeger in het leer heeft gewerkt en niet helemaal zeker weet of het wel leer is. Hij denkt van niet. Zo niet, dan zit ik alleen nog maar met de uitstraling naar anderen toe, waar ik mee zit. Misschien ben ik te streng voor mezelf in deze.
Draek:
--- Citaat van: andrez op 14 februari 2005, 21:29:31 ---Heb hier net iemand op bezoek gehad die vroeger in het leer heeft gewerkt en niet helemaal zeker weet of het wel leer is. Hij denkt van niet. Zo niet, dan zit ik alleen nog maar met de uitstraling naar anderen toe, waar ik mee zit. Misschien ben ik te streng voor mezelf in deze.
--- Einde van citaat ---
Of het leer is of niet... dat vind je toch wel in zo een labeltje in de jas terug?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie