Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Zwakke botten door vegetarisch eten?

(1/24) > >>

pinda:
Hallo!

Ik heb een vraagje
Ik heb pas mijn sleutelbeen gebroken en nu zeggen ze dat het extra makkelijk gebroken kan zijn omdat ik 3 jaar vegetarisch eet. En waarschijnlijk (ik weet het eigenlijk wel zeker) niet gezond genoeg doe. Ik eet soms 1/2x per week een vlees vervanger. Verder eet ik gewoon heel veel groente. Ik voel me goed.

Wat denken jullie, zou ik echt zwakkere botten hebben gekregen?
En welke dingen moet ik nou dan verplicht eten om gezond te eten?

Die burgers ect. vind ik niet zo heel lekker voor iedere dag en ik heb ook niet iedere dag zin om wat te gaan koken voor mij alleen. :-[
Mijn vriend wil namelijk wel vlees eten.

Alvast bedankt voor jullie reacties

nicky_too:
Nu moet ik zeggen dat ik er heeeeel weinig verstand van heb, maar ik kan me niet voorstellen dat je je prima voelt en toch door slechte voeding zwakke botten hebt.

Ik heb wel onlangs geleerd dat je dikkere/stevigere botten kunt krijgen door te sporten. Als je dus niet sport, gaat de staat van je botten blijkbaar achteruit.

Misschien heb je daar wat aan?

Aiko:
Wie is 'ze'? Vleesetende vrienden en familieleden begrijp ik? Weet dat je sleutelbeen zo ongeveer het makkelijkst breekt van al je botten. Ik weet niet hoe je het gebroken hebt, maar als je hard op de grond gedonderd bent kan ik mij niet voorstellen dat een willekeurige vleeseter er ongeschonden vanaf zal komen. Niet alles zomaar geloven wat 'men' zegt, vooral als je niet kan aannemen dat zo'n iemand er meer verstand van kan hebben dan jij...

Aiko:

--- Citaat van: nicky_too op 21 februari 2005, 16:54:32 ---Ik heb wel onlangs geleerd dat je dikkere/stevigere botten kunt krijgen door te sporten. Als je dus niet sport, gaat de staat van je botten blijkbaar achteruit.

--- Einde van citaat ---

Dat is deels waar, maar ook door toegenomen spierweefsel (nouja, omvangrijker, de spiercellen nemen niet in aantal toe natuurlijk) die dan juist beter berekend zijn om een klap op te vangen. En minder klungelig zijn zal ook helpen.

Hizikigrrrl:
Die vleesvervangers hebben niet echt veel te maken met je botten.

Sterke botten krijg je door o.a. voldoende calcium, magnesium en vitamine d. Je zou kunnen overwegen een speciaal supplement daarvoor te gaan slikken, gewoon verkrijgbaar bij de drogist.

Gebruik je wel zuivel? Je zou eigenlijk 2 a 3 porties (magere) zuivel per dag moeten eten om voldoende calcium binnen te krijgen.

Wat Nicky al aanhaalt, sporten, is idd ook heel belangrijk.

Zeggen ze in het ziekenhuis dat het zeker is dat die botbreuk komt door vega eten of heb je het zelf aangehaald? Ook vleeseters lopen botbreuken op, dus het hoeft helemaal niet hieraan te liggen. Het is mogelijk om je botdichtheid te laten testen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie