Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Zwakke botten door vegetarisch eten?
willem:
--- Citaat van: Sånder op 01 maart 2005, 16:35:29 ---
--- Citaat van: willemk49 op 01 maart 2005, 16:17:16 ---Ook de andere door mij genoemde zaken die gunstig zijn worden verzwegen.
--- Einde van citaat ---
Omdat die er niet zijn!
Wel als je aan zuivel gaat sleutelen ja, of er bepaalde stofjes uithaalt en die vervolgens gebruikt. Maar vrijwel alle mensen consumeren Zuivel, er is maar een kleine groep die omgebouwde en aangepaste vormen gebruikt.
Verder is het een verrekt ongezonde bron van B12...
--- Einde van citaat ---
Kijk, nu gaat het de ongenuanceerde kant op. Die kant negeert alle wetenschappelijke onderzoeken over gunstige werkingen. Het zou hetzelfde zijn als iemand die beweert dat spinazie ongezond is omdat iedereen toch weet dat er nitraat in zit en dat bij het koken dit wordt omgezet in nitriet en dat kankerverwekkend is. Op zichzelf is dat waar, maar dan ga je voorbij aan alle gunstige eigenschappen van spinazie en de ongunstige effecten wel te voorkomen zijn.
Selly:
ook al is het slechts een voorbeeld, het verschil met spinazie is dat er op veel plaatsen staat dat je nitraatrijke groenten max 2 keer per week moet eten. Van (magere) zuivel wordt echter op heel erg veel plekken gepropageerd dat je ten minste toch zoveel porties per dag moet eten, ongeacht de mogelijke minder gunstige bijwerkingen van zuivel.
Met zoals Sander doet stellen dat zuivel een ongezonde bron van B12 is, of stellen dat je stoffen uit zuivel kan halen ben je niet per definitie ongenanceerd bezig of wetenschappelijke onderzoeken aan het negeren, dat zou je bv doen als je zou ontkennen dat zuivel uberhaupt een bron van B12 is etc.
Het feit dat er wetenschappelijk onderzoek is dat gunstig oordeelt over zuivel, wil natuurlijk niet zeggen dat zuivel gebruik gunstig is, dat is (met evt. ander wetenschappelijk onderzoek) gewoon aan te vallen, en dat is wat hier gebeurt.
Sander:
--- Citaat van: willemk49 op 01 maart 2005, 17:04:04 ---Kijk, nu gaat het de ongenuanceerde kant op. Die kant negeert alle wetenschappelijke onderzoeken over gunstige werkingen.
--- Einde van citaat ---
't Is goed, laat maar.
willem:
--- Citaat van: Selly op 01 maart 2005, 17:14:26 --- dat zou je bv doen als je zou ontkennen dat zuivel uberhaupt een bron van B12 is etc.
Het feit dat er wetenschappelijk onderzoek is dat gunstig oordeelt over zuivel, wil natuurlijk niet zeggen dat zuivel gebruik gunstig is, dat is (met evt. ander wetenschappelijk onderzoek) gewoon aan te vallen, en dat is wat hier gebeurt.
--- Einde van citaat ---
Het noemen van gunstige zaken bij andere onderzoeken worden wel degelijk door Sander benaderd met: "omdat die er niet zijn". En dat vind ik wel de ongenuanceerde kant op gaan.
Er zijn tig onderzoeken met gunstige werkingen voor de gezondheid op een breed gebied met zuivel. Daartegenover staan enkele onderzoeken die twijfels uitspreken over of het wel overal gunstig uitpakt. Die laatste onderzoeken vallen de eerste niet aan, maar hebben op andere deelgebieden min of meer aangetoonde resultaten. En dan heb je nog de onderzoeken waarover ieder het eens is: de vette vormen van zuivel, pas daar mee op.
Het hele beeld is er één van kijken wat vanwege je eigen lijf het beste bij je past.
Apraxia:
Keb gisteren mijn eerste bot gebroken :D (sleutelbeen)
Ik houd het erop dat t veroorzaakt werd door een harde klap op t asfalt net zoals bij mijn hoofdwond ::) ;D
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie