Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Zwakke botten door vegetarisch eten?

<< < (8/24) > >>

Kiwi:

--- Citaat van: Hizikigrrrl op 22 februari 2005, 14:51:03 ---Net andersom
--- Einde van citaat ---

Nou ja, ik wist waar je het over had. :P

willem:

--- Citaat van: Hizikigrrrl op 22 februari 2005, 14:51:03 ---
--- Citaat van: Kiwi op 22 februari 2005, 14:42:35 ---
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 22 februari 2005, 14:38:18 ---Daarnaast mag je max. 2x per week bladgroente ivm iets waarvan de naam me even ontschoten is.
--- Einde van citaat ---

Nitriet dat wordt omgezet in nitraat, of was 't nou andersom?

--- Einde van citaat ---
Net andersom: http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=815&init=menu394

--- Einde van citaat ---
Op de site staat niet helemaal volledig waar je ook op moet letten. Opwarmen van nitraatrijke groente. Pas daar voor op. Het heeft te maken met het traject van verhitting. Tussen 30 en 40 graden wordt het nitraat omgezet in nitriet. Daarom staat er terecht wel op dat je het snel moet afkoelen, maar dat geldt natuurlijk ook voor weer opwarmen. En sterker nog, want dan passeert de groente twee keer het kritische traject.

Sander:

--- Citaat van: Hizikigrrrl op 22 februari 2005, 14:38:18 ---Ik had het helemaal gelezen en voorlopig blijkt zuivel toch het handigste.
--- Einde van citaat ---

Geen meningen met feiten verwarren aub...  :)

En waarom ga je compleet voorbij aan het dierenleed dat aan zuivel kleeft? Nog maar niet te spreken over negatieve effecten voor het milieu?

--- Citaat ---Er mag dan weinig magnesium in zuivel zitten, magnesium zit wel weer in andere voedingsmiddelen.
--- Einde van citaat ---

Ja, groene (blad-)groentes, bijvoorbeeld! Er zit sowieso veel magnesium in plantaardige voeding. Je kan natuurlijk calcium uit het ene en magnesium uit een ander voedingsmiddel halen, maar is het niet handiger om voedsel te eten waar het allebei in zit?

--- Citaat ---Groene blad-groenten hebben ook nadelen:

--- Citaat ---Calcium is also found in spinach and chard, but these vegetables contain oxalic acid, which combines with the calcium to form calcium oxalate, a chemical salt that makes the calcium less available to the body.
--- Einde van citaat ---

--- Einde van citaat ---

Dan noem je 2 groentes op die je vanwege het nitraat-gehalte toch al niet vaker dan 2 keer per week mag eten. Blijven er méér dan voldoende groene blad-groenten over die je wèl dagelijks kan eten. Volgens jou kan je dus beter iets ongezonds als zuivel (gek hè, dat de slogan "melk is goed voor elk" niet meer gebezigd mag worden) nemen voor je calcium omdat je niet elke dag spinazie en bleekselderij kan eten? Of bedoelde je dat niet?

--- Citaat ---Daarnaast mag je max. 2x per week bladgroente ivm iets waarvan de naam me even ontschoten is.
--- Einde van citaat ---

Wil je nou zo graag je gelijk halen dat je met deze klok-en-klepel nonsens komt? Nitraatrijke groenten zijn: andijvie, bleekselderij, postelein, raapstelen, waterkers, rode biet, sla, spinazie, spitskool, Chinese kool, koolrabi en venkel.

Nogmaals, er blijven méér dan voldoende plantaardige bronnen van calcium over voor de overige 5 dagen in de week. En mocht je die allemaal niet lusten, dan heb je nog altijd calcium/magnesium/D-supplementen als alternatief.

Zuivel moet je gewoon nemen omdat je het lekker vindt, niet voor je gezondheid.

Hizikigrrrl:

--- Citaat van: Sånde® op 22 februari 2005, 15:53:00 ---
Wil je nou zo graag je gelijk halen dat je met deze klok-en-klepel nonsens komt?
--- Einde van citaat ---

Ja Sander, komt het je bekend voor :P?

Ik vind gewoon niet dat je meteen met je anti-zuivelpropaganda aan moet komen. Ja, calcium kan je ook uit groente halen, maar zuivel zal voor de meeste mensen toch makkelijker zijn. Die pillen had ik al aangehaald.

--- Citaat ---Je kan natuurlijk calcium uit het ene en magnesium uit een ander voedingsmiddel halen, maar is het niet handiger om voedsel te eten waar het allebei in zit?
--- Einde van citaat ---

Ja, misschien moet ik dan ook maar weer vlees gaan eten, daarin zitten alle aminozuren bij elkaar!

Draek:

--- Citaat van: Hizikigrrrl op 22 februari 2005, 21:59:40 ---Ik vind gewoon niet dat je meteen met je anti-zuivelpropaganda aan moet komen. Ja, calcium kan je ook uit groente halen, maar zuivel zal voor de meeste mensen toch makkelijker zijn. Die pillen had ik al aangehaald.

--- Einde van citaat ---

Waarom is dat dan makkelijker? Ik kan me meer voorstellen dat men elke dag groente eet en juist niet elke dag zuivel...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie