Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Zwakke botten door vegetarisch eten?
willem:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 25 februari 2005, 18:45:01 ---
--- Citaat van: Christiaan op 25 februari 2005, 18:36:49 ---
--- Citaat van: Dr@gonfly op 25 februari 2005, 18:27:20 ---Ja het is een bron. Een slechte bron. :)
--- Einde van citaat ---
Je mag alles beweren, maar kom dan ook alsjeblieft met bewijzen, en niet alleen met een verwijzing naar een onderzoek.
--- Einde van citaat ---
Is een onderzoek geen bewijs? Zijn de gegevens (die zelfs de zuivelindustrie op hun site heeft) geen bewijs?
Als men 80 jaar al bezig is om melk aan de maatschappij te geven om botontkaling tegen te gaan enzo maar na zoveel jaar nederland nog zoveel (dan wel meer) botontkalking heeft. Dat zegt voor mij gewoon veel. En er zeggen gewoon steeds meer instanties dat.
http://www.fitness-net.nl/corporate/fitnessnet/encyclopedie/main.php3?category_id=7&&page_id=3&&language=nl&&couple_id=3
http://www.vitakruid.nl/informatie_bij_klachten/klacht.php?klachtid=2
--- Einde van citaat ---
Toch wel aardig om weer wat linkjes van je te krijgen. Dan kun je inderdaad even kijken wie het zegt en wat er gezegd wordt. De eerste link heb ik bekeken en dit zijn enkele beweringen achter elkaar zonder bronvermelding.
Dat overtuigt mij dus niet.
De tweede link heb ik bekeken en daar staat ongeveer hetzelfde advies in als wat ik hieronder als citaat uit een andere bron heb gehaald. Vitakruid (van die link) is inderdaad licht kritisch over zuivel, maar haalt het 45% onderzoek aan, dat ik hierboven al besproken heb. Dit wordt door meer op die manier aangehaald en dit mag je een overtrokken conclusie noemen. Maar ik heb ook een andere uitspraak op deze site gezien: Ons advies: melk mag, maar met mate. Zo erg ongezond vindt die organisatie die je opvoert in je link zuivelconsumptie dus ook weer niet.
Hieronder heb ik een bewering staan vanuit een andere bron. Dit is een organisatie die volgens mij met enig gezag kan spreken. Ook kun je hen niet verwijten enige link te hebben met de zuivelindustrie.
Wat kunt u zelf doen aan botontkalking of osteoporose?
- Zorg voor voldoende beweging.
- Zorg voor een gezonde voeding met ongeveer vier porties zuivel per dag. Zuivelproducten bevatten kalk en vitamine D. Ook sojamelk en groenten bevatten kalk.
- Probeer te stoppen met roken en drink niet meer dan twee glazen alcohol per dag.
- Probeer vallen te voorkomen door bijvoorbeeld een goede bril te dragen, en losliggende matjes in huis te verwijderen.
Het komt van de volgende vereniging en met de onderstaande verantwoording.
De informatie over bovenstaande aandoening is geschreven door het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). Het onderdeel over de geneesmiddelen die bij de aandoening kunnen worden gebruikt, is geschreven door het Wetenschappelijk Instituut Nederlandse Apothekers (WINAp).
Draek:
--- Citaat van: willemk49 op 26 februari 2005, 01:42:05 --- Ons advies: melk mag, maar met mate. Zo erg ongezond vindt die organisatie die je opvoert in je link zuivelconsumptie dus ook weer niet.
--- Einde van citaat ---
Ja, niet goed gezien. Echter is dat niet zozeer een conclusie dat ze het ongezond vinden. Ze wijzen er op dat er twijfels zijn over melk. Het was een link om aan te geven dat er wel getwijfeld word.
--- Citaat --- Hieronder heb ik een bewering staan vanuit een andere bron. Dit is een organisatie die volgens mij met enig gezag kan spreken. Ook kun je hen niet verwijten enige link te hebben met de zuivelindustrie.
Wat kunt u zelf doen aan botontkalking of osteoporose?
- Zorg voor voldoende beweging.
- Zorg voor een gezonde voeding met ongeveer vier porties zuivel per dag. Zuivelproducten bevatten kalk en vitamine D. Ook sojamelk en groenten bevatten kalk.
- Probeer te stoppen met roken en drink niet meer dan twee glazen alcohol per dag.
- Probeer vallen te voorkomen door bijvoorbeeld een goede bril te dragen, en losliggende matjes in huis te verwijderen.
Het komt van de volgende vereniging en met de onderstaande verantwoording.
De informatie over bovenstaande aandoening is geschreven door het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). Het onderdeel over de geneesmiddelen die bij de aandoening kunnen worden gebruikt, is geschreven door het Wetenschappelijk Instituut Nederlandse Apothekers (WINAp).
--- Einde van citaat ---
Volgens mij is al heel vaak door verschillende personen op dit forum gezegd dat artsen vaak te weinig weten over voeding. Daar ga ik ook in mee.
Daarnaast is het hier ook gewoon weer het geven dat men gewoon dit ingeprent heeft gekregen. De onderzoeken van vroeger toonden immers allemaal aan dat zuivel gezond was enzo. Ik weet wel beter.
Je ziet aan de hand van de links toch wel dat men meer twijfels krijgt. Echter de melkindustrie is toch aardig krachtig geweest door 80 jaar ongestoord dat beeld kunnen opdringen.
Dr Sander Kersten van afdeling Humane voeding zei het ook goed hoe de zuivelindustrie bezig is: "Kijk, dat de zuivelsector reclame maakt voor zijn producten is normaal. Het problematische is de manier waarop dat gebeurt. De zuivelsector maakt reclame op zo’n manier dat het niet duidelijk is wie er achter de reclame zit. Het lijkt alsof de overheid voorlichting geeft, of een onafhankelijke instelling die het algemeen belang nastreeft. En dat is natuurlijk niet zo." (wur.nl staat een stukje over de nieuwe zuivelcampagne).
Zo gaat dus de zuivelindustrie al 80 jaar bezig. Het is logisch dat zowel consument als artsen dat vinden. En de artsengroep die je opnoemt die heeft wellicht gewoon de onderzoeken gebruikt van die onderzoeken (die zogenaamd van onafhankelijke stichtingen zijn), terwijl ze ook niet beter weten.
J@n:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 23 februari 2005, 20:31:17 --- zijn er ook redenen als dat het biologisch gezien raar is dat de mens melk van de koe gebruikt. Maar goed sommige vinden het ook weer niet raar.
--- Einde van citaat ---
Nee, een sojaboon in een chemische fabriek net zo lang mishandelen tot er melk uitkomt, dat is biologisch gezien niet raar. Of bacterieën in gevangenschap houden en er vitamine B12 uitmelken om in pilletjes te stoppen, dat is biologisch gezien de gewoonste zaak van de wereld. Er moeten toch wel betere argumenten tegen melk zijn dan die melk-is-onnatuurlijk-riedel?
Christiaan:
Ik denk dat Drangonfly zo principieel is dat hij ook lid is van het luizenbevrijdingsfront. Want die worden door mieren uitgemolken. Da's toch ook niet natuurlijk?
Draek:
--- Citaat van: J@n op 26 februari 2005, 08:05:12 ---Er moeten toch wel betere argumenten tegen melk zijn dan die melk-is-onnatuurlijk-riedel?
--- Einde van citaat ---
De argumenten dat iets onnatuurlijker is is toch altijd wel een argument die voor iedereen persoonlijk is. Persoonlijk vind ik melk onnatuurlijk omdat de biologische functie van melk juist is voor het kind van een bepaald dier. Het is juist bestemd voor een diersoort en niet voor een ander diersoort. Dat er sojabonen ontwikkeld worden na een proces is vind ik eerder net als een otter die met een steen een schelp kapot slaat. Van de b12 is dan wel wat raarder ja.
De betere argumenten zijn tegen melk het dierenleed en milieuredenen, maar ook de wetenschappelijke redenen, feitjes e.d.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie