Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
De zin van leven & lijden
Kiwi:
--- Citaat van: Christiaan op 24 februari 2005, 08:55:38 ---Het antwoord op levensvragen wordt mijns inziens niet democratisch bepaald ;)
--- Einde van citaat ---
Nee, natuurlijk niet. Maar misschien kan Magic Aura zich wel vinden in het antwoord van Poek, dan is ze van een hoop hoofdbrekens af.
andrez:
We redeneren hier toch wel sterk vanuit onze sterk bevoorrechte Nederlandse/Westerse positie, vind ik. Niet "slechts" veel bevolkingsgroepen in Afrika lijden honger, maar zo'n driekwart van de wereldbevolking verkeert in armoedige omstandigheden.
Het is goed dat je als mens je verantwoordelijkheid neemt t.o.v. natuur en milieu, als je daartoe de mogelijkheden hebt, maar ik kan me voorstellen dat als iedere dag overleven betekent, je hier heel wat minder idealistisch en genuanceerd over denkt. Dan is iedere dag er een en verschilt de mens echt niet zoveel van de roofdieren die we vanuit onze geriefelijke fauteuil op Animal Planet, of een dergelijk kanaal, voorbij zien komen. Was dat wel zo, dan hadden we waarschijnlijk niet eens overleefd.
Christiaan:
--- Citaat van: Kiwi op 24 februari 2005, 09:00:57 ---Nee, natuurlijk niet. Maar misschien kan Magic Aura zich wel vinden in het antwoord van Poek, dan is ze van een hoop hoofdbrekens af.
--- Einde van citaat ---
Ja nee, dat is een mooi criterium om je antwoorden te selecteren, zeg!
Bovendien werpt het volgens mij net zo veel vragen op als dat het oplost.
Kiwi:
--- Citaat van: Christiaan op 24 februari 2005, 11:58:43 ---Bovendien werpt het volgens mij net zo veel vragen op als dat het oplost.
--- Einde van citaat ---
Waarom? Ik kan me er prima in vinden. Ik ga er niet vanuit dat alles gepland is, of dat alles wat gebeurt een bedoeling heeft. Dingen gebeuren gewoon, zonder dat daar een hogere macht achter zit.
En ja, ik baal ook dat mijn vader op z'n 54e is overleden, maar ik ga daar geen bepaalde bedoeling of een vooropgezet plan achter zoeken, of mezelf afvragen waarom dat zo gelopen is. En misschien is het wel makkelijker te accepteren dat iemand overlijdt als je er van uit gaat dat het de bedoeling was van God, en dat diegene nu in de hemel is, maar zo denk ik nu eenmaal niet, dat zit er niet in en zal ook nooit veranderen.
Aiko:
Maar er is geen zin, Jan. Het leven is gewoon, is gewoon ontstaan.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie