Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
De zin van leven & lijden
Draek:
--- Citaat van: Aiko op 24 februari 2005, 13:17:45 ---Maar er is geen zin, Jan. Het leven is gewoon, is gewoon ontstaan.
--- Einde van citaat ---
Waarom is het gewoon ontstaan? Het kan toch geen doel hebben? Het moet een doel hebben anders is er geen reden voor bestaan en ontstaan.
Kiwi:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 24 februari 2005, 13:21:09 ---Waarom is het gewoon ontstaan? Het kan toch geen doel hebben? Het moet een doel hebben anders is er geen reden voor bestaan en ontstaan.
--- Einde van citaat ---
Misschien is er inderdaad wel geen reden, maar lopen we hier allemaal doelloos rond tot we doodgaan. En dat is misschien wel beangstigend als je er nooit zo over hebt nagedacht, maar het zou heel goed zo kunnen zijn.
Let wel: kunnen, ik zeg dus niet dat ik de waarheid in pacht heb!
willem:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 24 februari 2005, 13:21:09 ---
--- Citaat van: Aiko op 24 februari 2005, 13:17:45 ---Maar er is geen zin, Jan. Het leven is gewoon, is gewoon ontstaan.
--- Einde van citaat ---
Waarom is het gewoon ontstaan? Het kan toch geen doel hebben? Het moet een doel hebben anders is er geen reden voor bestaan en ontstaan.
--- Einde van citaat ---
Heb je dit wel goed geformuleerd in de tweede zin?
Meer in het algemeen: de zingever ben je zelf. Ook al heb je bedacht dat er een macht buiten je zelf moet zijn om het doel voor het bestaan te verklaren. Die macht moet immers ook een doel hebben, als je zo redeneert.
Draek:
--- Citaat van: Kiwi op 24 februari 2005, 13:27:48 ---
--- Citaat van: Dr@gonfly op 24 februari 2005, 13:21:09 ---Waarom is het gewoon ontstaan? Het kan toch geen doel hebben? Het moet een doel hebben anders is er geen reden voor bestaan en ontstaan.
--- Einde van citaat ---
Misschien is er inderdaad wel geen reden, maar lopen we hier allemaal doelloos rond tot we doodgaan. En dat is misschien wel beangstigend als je er nooit zo over hebt nagedacht, maar het zou heel goed zo kunnen zijn.
Let wel: kunnen, ik zeg dus niet dat ik de waarheid in pacht heb!
--- Einde van citaat ---
Ik denk er juist over en dat is nog beangstigender. Het is zo eindeloos. Als er iets na dit leven is in de vorm van een hogere macht. Die dus alles gecreeerd heeft. Wie heeft die macht dan weer gecreerd? En wie die? etc.
Draek:
--- Citaat van: willemk49 op 24 februari 2005, 13:51:33 ---Heb je dit wel goed geformuleerd in de tweede zin?
--- Einde van citaat ---
ja
--- Citaat ---Meer in het algemeen: de zingever ben je zelf.
--- Einde van citaat ---
Ik heb geen zin eigenlijk. Hoewel het proberen te hervormen van de wereld toch een beetje zin geeft aan mijn leven. Nou ja het is misschien nuttig.
--- Citaat ---Ook al heb je bedacht dat er een macht buiten je zelf moet zijn om het doel voor het bestaan te verklaren. Die macht moet immers ook een doel hebben, als je zo redeneert.
--- Einde van citaat ---
En boven die macht moet ook weer wat zijn en daarboven etc. Het is eindeloos. Is er een eind daarin?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie