Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
De zin van leven & lijden
Kiwi:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 24 februari 2005, 14:00:52 ---En boven die macht moet ook weer wat zijn en daarboven etc. Het is eindeloos. Is er een eind daarin?
--- Einde van citaat ---
Mensen die echt in een god geloven accepteren geen nog hogere macht boven hun god; God heeft alles geschapen, en is ook de hoogste macht die je je kunt voorstellen.
willem:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 24 februari 2005, 13:56:26 ---
--- Citaat van: Kiwi op 24 februari 2005, 13:27:48 ---
--- Citaat van: Dr@gonfly op 24 februari 2005, 13:21:09 ---Waarom is het gewoon ontstaan? Het kan toch geen doel hebben? Het moet een doel hebben anders is er geen reden voor bestaan en ontstaan.
--- Einde van citaat ---
Misschien is er inderdaad wel geen reden, maar lopen we hier allemaal doelloos rond tot we doodgaan. En dat is misschien wel beangstigend als je er nooit zo over hebt nagedacht, maar het zou heel goed zo kunnen zijn.
Let wel: kunnen, ik zeg dus niet dat ik de waarheid in pacht heb!
--- Einde van citaat ---
Ik denk er juist over en dat is nog beangstigender. Het is zo eindeloos. Als er iets na dit leven is in de vorm van een hogere macht. Die dus alles gecreeerd heeft. Wie heeft die macht dan weer gecreerd? En wie die? etc.
--- Einde van citaat ---
Daar heb je het inderdaad te pakken volgens mij. Als je hierover verder nadenkt dan kom je op niet te bevatten conclusies uit. En het rare is dat mensen uit dat niet bevatten een andere conclusie trekken: er moet wel een macht buiten jezelf zijn. Dat begrijp ik weer niet. Je kunt toch ook wel leven met het gegeven dat niet alles verklaarbaar is?
Jij brengt dit vraagstuk ook nog in verbinding met een leven hierna. Een hartenkreet van mij: ik moet er niet aan denken! Een eindeloos leven zonder lichaam, dus zonder zintuigelijke waarneming, in verveling doorbrengen?
pip:
Het gaan inderdaad een wat andere kant op hier: New topic anyone?
Zinsvragen lijken mij inderdaad vragen die individueel beantwoord kunnen worden. Maar het lijkt me niet meer dan terecht van Poek om te wijzen op wat we kunnen beredeneren onze huidige kennis over leven. Als Magic Aura er vanuit gaan dat dingen gebeuren omdat ze mogen of moeten (mogen en moeten van wie) gebeuren, lijkt het me niet meer dan logisch te wijzen op andere manieren om ernaar te kijken.
Volgens mij geeft wetenschap in de evolutietheorie (onbedoeld) een antwoord op een deel van de vraag over de zin van het leven. Evolutietheorie verklaart hoe leven verandert. Evolutiemechanismes kunnen niet vooruit kijken en zijn derhalve doelloos. Diversiteit ontstaat binnen de evolutietheorie door toevalligheden. Het ontstaan van mensen en dieren is volgens de evolutietheorie een toevalligheid. Het is doelloos en dus zinloos.
Dat dit totaal geen bevredigend antwoord is op de vraag die mensen stellen wanneer ze richting of doelen of zoeken in hun leven ben ik het mee eens.
Overigens laat het feit dat de ontwikkeling dat leven doelloos is voldoende ruimte voor vragen over zingeving. De evolutietheorie heeft namelijk niets te zeggen over het ontstaan van leven of het ontstaan van het heelal. Het verklaard alleen ontwikkeling van leven. In tegenstelling tot de evolutietheorie vindt ik persoonlijk wetenschappelijke verklaringen voor het ontstaan van leven of heelal nogal ongeloofwaardig en fantastisch.
Draek:
--- Citaat van: Kiwi op 24 februari 2005, 14:04:59 ---Mensen die echt in een god geloven accepteren geen nog hogere macht boven hun god; God heeft alles geschapen, en is ook de hoogste macht die je je kunt voorstellen.
--- Einde van citaat ---
Nou mijn 'god' kan best nog wel iets hogers hebben boven zich. Dat men het niet accepteert is wel omdat men ook wel gek zou worden van dat nadenken.
willem:
--- Citaat van: pip op 24 februari 2005, 14:10:19 ---In tegenstelling tot de evolutietheorie vindt ik persoonlijk wetenschappelijke verklaringen voor het ontstaan van leven of heelal nogal ongeloofwaardig en fantastisch.
--- Einde van citaat ---
Het eerste stuk van je betoog vond ik helder. Deze laatste zin snap ik binnen jouw eigen opzet niet. Het onstaan van leven of heelal hoort toch bij de evolutietheorie?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie