Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

De zin van leven & lijden

<< < (9/16) > >>

Draek:

--- Citaat van: willemk49 op 24 februari 2005, 14:20:20 ---Dit is inderdaad wel een theologsiche vraag waar sommigen hun hersenen overwerk voor hebben laten doen: Wie is de vader van god?
--- Einde van citaat ---

De vader van god is de zoon van de opa van god.

Kiwi:

--- Citaat van: Dr@gonfly op 24 februari 2005, 14:22:18 ---Voor mij is een leven erna gewoon iets van reincarneren en voor andere is het leven in een hemel (in een menselijke vorm?). Echter allemaal gaat het om iets meer na de dood.
--- Einde van citaat ---

Ik ga er vooralsnog van uit dat het leven gewoon ophoudt als ik doodga, ik ga niet naar een hemel of een hel en ik reïncarneer niet. Dood is dood, en na mijn dood is er niets meer. Voor mij dan.
En mocht ik toch nog terugkeren of verder blijven bestaan in de een of andere vorm; dat zie ik dan wel weer. :P

pip:

--- Citaat van: willemk49 op 24 februari 2005, 14:17:23 ---Het onstaan van leven of heelal hoort toch bij de evolutietheorie?

--- Einde van citaat ---
Nee, de evolutietheorie verklaart diversiteit van leven. Gegeven dat er leven is, verklaart het de ontwikkeling van dit leven. Individuen met eigenschappen die zich goed kunnen voortplanten zullen deze eigenschappen meer doorgeven dan anderen en de bepaalde eigenschap zal in frequentie toenemen.

Speculaties over het ontstaan van leven en het ontstaan van het heelal vallen buiten de evolutietheorie. Big bang, puntexplosies, oneindige puntmassa's, uitdijende en krimpende universa en andere vage dingen zijn geen onderdeel van de evolutietheorie.

willem:

--- Citaat van: pip op 24 februari 2005, 14:25:18 ---
--- Citaat van: willemk49 op 24 februari 2005, 14:20:20 ---Dit is inderdaad wel een theologsiche vraag waar sommigen hun hersenen overwerk voor hebben laten doen: Wie is de vader van god?

--- Einde van citaat ---
Volgens mij zullen dat dan vooral ongelovigen zijn geweest. God is immers eeuwig. Het heeft geen begin en geen eind. De vraag naar de vader van God is vragen naar het begin van God. Het is als vragen naar de leeftijd van God.
Het kan niet. Het is een onmogelijke vraag. Een categorie fout.

--- Einde van citaat ---
Dat is een interessante oplossing voor een niet aanwezig probleem. De oplossing creëert namelijk het probleem. Geef je een schepper de almacht, omdat je niet er niet uitkomt hoe dit alles hier ontstaan is dan is het raar om die almachtige buiten die oplossing te houden. Dus: wie was er zo verstandig om god te maken?
Dit soort van onoplosbare vraagstukken heb je wel meer. Waarom is de on-even getallenlijn tegelijk gelijk en ongelijk aan de getallenlijn van natuurlijke getallen.
Is het ook niet een zelfde soort antwoord op het begin van god mogelijk: het heelal is eeuwig en heeft daarom geen schepper nodig gehad?

willem:

--- Citaat van: pip op 24 februari 2005, 14:32:28 ---
--- Citaat van: willemk49 op 24 februari 2005, 14:17:23 ---Het onstaan van leven of heelal hoort toch bij de evolutietheorie?

--- Einde van citaat ---
Nee, de evolutietheorie verklaart diversiteit van leven. Gegeven dat er leven is, verklaart het de ontwikkeling van dit leven. Individuen met eigenschappen die zich goed kunnen voortplanten zullen deze eigenschappen meer doorgeven dan anderen en de bepaalde eigenschap zal in frequentie toenemen.

Speculaties over het ontstaan van leven en het ontstaan van het heelal vallen buiten de evolutietheorie. Big bang, puntexplosies, oneindige puntmassa's, uitdijende en krimpende universa en andere vage dingen zijn geen onderdeel van de evolutietheorie.

--- Einde van citaat ---
O.K. ik begrijp nu hoe je het bedoelt. Maar waarom vind je die verklaringen ongeloofwaardig en fantastisch?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie