Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

De zin van leven & lijden

<< < (2/16) > >>

Tamara:

--- Citaat ---De natuur is helemaal niet wreed,
--- Einde van citaat ---

Nee joh, de natuur is beeldschoon, eerlijk en rechtvaardig en de Gnoe vindt het heerlijk om gedood te worden :P

--- Citaat ---de natuur die doet gewoon zijn ding, voorzover er al iets bestaat als 'de natuur'.
--- Einde van citaat ---

Doet gewoon zijn ding? Dus je noemt doden als het ware gewoon de normaalste zaak van de wereld, zo van...dat hoort erbij?
Kan ik ook van jou zeggen als een bloeddorstige haai je probeert te doden, tsja, dat is de natuur, dan had Bart maar niet in zijn terrratorium moeten komen, en weet je wat daar dan nog het mooiste van is?
Dat iedereen mij dan ziet als een vuile hond, maar als ik dat hetzelfde over een dier zou zeggen, dan wordt er niks gezegd, en wie zwijgt stemt toe, dat is dan wel erg krom, ik vind dat dan wel erg simpel,Sommige mensen hebben dan blijkbaar niet genoeg inbeeldings/inlevingsvermogen, dat is dan een tekortkoming.

--- Citaat ---'Wreed' is het stempel dat de mens erop drukt, en het woord betekent niets voor de leeuw of de Gnoe.
--- Einde van citaat ---

Nee, het woord betekend niets voor hun nee,
maar elk dier kent angst en vecht voor zijn leven als het bedreigt wordt met de dood.
Denk je dat die Gnoe er vrijwillig voor gekozen heeft om te sterven?

--- Citaat ---En gelukkig hoeft de leeuw jouw geen toestemming te vragen.
--- Einde van citaat ---

Nee, dat hoeft ook niemand, ik ben niet het type mens dat een ander gaat vertellen wat hij of zij moet doen, dat moet die persoon voor zichzelf weten vind ik,maar dat wil dan niet zeggen dat ik het goed moet keuren.

bart:

--- Citaat ---Nee joh, de natuur is beeldschoon, eerlijk en rechtvaardig en de Gnoe vindt het heerlijk om gedood te worden :P

--- Einde van citaat ---
Dat is mijn punt. De mening van de gnoe doet er net zo min toe als die van jou :P

--- Citaat ---Doet gewoon zijn ding? Dus je noemt doden als het ware gewoon de normaalste zaak van de wereld, zo van...dat hoort erbij?
Kan ik ook van jou zeggen als een bloeddorstige haai je probeert te doden, tsja, dat is de natuur, dan had Bart maar niet in zijn terrratorium moeten komen.

--- Einde van citaat ---
Zie je wel, je begrijpt me best!
Het idee dat de natuur anders zou moeten zijn dan hij is getuigt weliswaar van een groot inlevingsvermogen, maar het systeem van eten en gegeten worden werkt zoals het werkt omdat het zo het beste werkt. Je kan net zo goed klagen dat blauwe sneeuw veel mooier zou zijn.

Aiko:

--- Citaat van: Magic Aura op 22 februari 2005, 21:49:25 ---Doet gewoon zijn ding? Dus je noemt doden als het ware gewoon de normaalste zaak van de wereld, zo van...dat hoort erbij?
--- Einde van citaat ---

De natuur heeft geen bedoeling, dat is denk ik wat Bart probeert te zeggen.

De entiteiten die in deze wereld leven hebben eigenschappen die voortgekomen zijn via het nageslacht omdat diezelfde eigenschappen een bijdrage hebben geleverd bij een dier en mede een voortplanting hebben mogelijk gemaakt. Dat een gnoe wordt verscheurd door een leeuw is een waardeoordeel dat het wreed is, maar  in 'de natuur' is het slechts een uiting van een eigenschap. In dit geval van een leeuw die blijkbaar gnoevlees kan verteren en in zijn leefomgeving hier redelijkerwijs aan kan komen. Was het voor de oerleeuw gunstiger geweest om op gras te leven dan was de hedendaagse leeuw wellicht ook wel een grazer geweest. De leeuw doet inderdaad zijn ding; namelijk zichzelf in leven houden tot minimaal het moment van voortplanting. De leeuw in dit geval heeft zich maar aan te passen aan zijn leefomgeving met bitter weinig alternatieven. In dat opzicht is het dus 'normaal' en een onderdeel van de natuur.

De mens past zijn leefomgeving aan hem aan. Daarom ook doelbewust en derhalve legitiem(er) om het wreed te noemen.

Tamara:

--- Citaat ---Zie je wel, je begrijpt me best!
Het idee dat de natuur anders zou moeten zijn dan hij is getuigt weliswaar van een groot inlevingsvermogen, maar het systeem van eten en gegeten worden werkt zoals het werkt omdat het zo het beste werkt. Je kan net zo goed klagen dat blauwe sneeuw veel mooier zou zijn.
--- Einde van citaat ---

Het gaat er niet om hoe de natuur het beste werkt het gaat erom of het klopt wat er gebeurd.
En die vergelijking met de sneeuw gaat niet op, dat is alleen maar de aankleding van de natuur,het uiterlijk, om het maar zo te zeggen, waar wij het over hebben is de inhoud, de wezens, de uitstraling doet er niet toe, dat is slechts bijzaak, iets kan er nog zo mooi uit zien, maar als het niets dan rottigheid bevat, is het niet puur meer en mooi maagdelijk wit, nee, dan zijn de landschappen van de natuur bezaaid met bloed, ik snap niet wat daar mooi aan is, en dat dat zinvol is.
Het is dood en verderf.

bart:

--- Citaat ---Het gaat er niet om hoe de natuur het beste werkt het gaat erom of het klopt wat er gebeurd.
En die vergelijking met de sneeuw gaat niet op, dat is alleen maar de aankleding van de natuur,het uiterlijk, om het maar zo te zeggen, waar wij het over hebben is de inhoud, de wezens, de uitstraling doet er niet toe, dat is slechts bijzaak, iets kan er nog zo mooi uit zien, maar als het niets dan rottigheid bevat, is het niet puur meer en mooi maagdelijk wit, nee, dan zijn de landschappen van de natuur bezaaid met bloed, ik snap niet wat daar mooi aan is, en dat dat zinvol is.

--- Einde van citaat ---

Neenee, je snapt het toch niet, sorry.
Jij associeert de kleur wit met 'maagdelijkheid', maar de sneeuw maakt het niet uit. Die is gewoon wit. Net zo min als de sneeuw maagdelijk is, is de natuur 'niets dan rottigheid'. De natuur is niet mooi of zinvol, evenmin als ze lelijk of zinloos is. Het is gewoon, punt. Stempels als 'mooi' of 'zinloos' zitten in jouw hoofd, niet in die natuur.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie