Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
De zin van leven & lijden
Lovelocker:
Het eco-systeem zit vol wreedheid, maar is zit zo ontzettend ingenieus en complex in elkaar op micro- en op macroniveau dat mijn respect en verwondering het in ieder geval dik wint van weerzin tegen de wreedheid.
Het is eten en gegeten worden. Bedenk eens een ander systeem... vrijwel onmogelijk.
De zin van het leven kun je ervaren door interactie met ander leven. Mijn avonddienst was weer heel zinvol.
willem:
--- Citaat van: bart op 24 februari 2005, 15:19:13 ---Humanist?
--- Einde van citaat ---
Ja, ik noem mij zelf humanist, aanhanger van de op één na oudste levensbeschouwing. Veel ouder dan het Christendom, maar het jodendom overtreft het wel in leeftijd.
Maar dan heb je alleen over een gesloten stelsel van ehtiek gebaseerd op enkele menselijke postulaten en positieve eigenschappen: vrijheid, verbondenheid, natuurlijkheid, gelijkheid en redelijkheid.
Maar een humnanist verklaart niet de oorsprong van het heelal, deze vraag laat hij/zij open. De verklaring is niet belangrijk voor hoe we met elkaar leven.
Spinoza heeft als humanist van de Verlichting de term pantheïst bedacht voor de achterliggende filosofie van god is alles, het hele universum en ook alle (kleine en grote) levensvormen. Een zichzelf besturend systeem. Maar daar zit dan toch ook weer het woord theus in. Dus god. Waarbij de associatie naar een godsgeloof weer gelegd is.
Dus ik lees graag suggesties.
Sander:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 24 februari 2005, 14:25:27 ---
--- Citaat van: willemk49 op 24 februari 2005, 14:20:20 ---Dit is inderdaad wel een theologsiche vraag waar sommigen hun hersenen overwerk voor hebben laten doen: Wie is de vader van god?
--- Einde van citaat ---
De vader van god is de zoon van de opa van god.
--- Einde van citaat ---
Leestip: Het Heelal van Stephen Hawking.
Laat het volgende in ieder geval het volgende even goed op je inwerken. Begin en Eind (en tijd in het algemeen) zijn concepten die door de mens bedacht zijn. Accepteer dat niet alles een begin en/of eind hoeft te hebben, scheelt je alweer een hoop onnodig gepieker.
Christiaan:
--- Citaat van: Lovel¤cker op 24 februari 2005, 23:38:55 ---De zin van het leven kun je ervaren door interactie met ander leven. Mijn avonddienst was weer heel zinvol.
--- Einde van citaat ---
:)
Levert deze draad toch nog wat op.
Poek:
Lovelocker for 15th Dalai Lama!
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie