Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

De zin van leven & lijden

<< < (14/16) > >>

Monie:
Ik zie het hiernamaals niet als eeuwig dromen of eeuwige meditatie. Ik zie het als doorgaan met leven, met je leerproces maar dan zonder de stoffelijke vorm die je nu hebt. De 5 stoffelijke zintuigen zijn maar beperkt, je hoort toch vaak van mensen die een bijna-dood ervaring hebben gehad dat ze hun eigen lichaam zagen liggen en hoorden wat er gezegd werd. Daar heb je dan geen ogen of oren voor nodig.
Ik denk dat de aarde gewoon geschikt is om die lessen te leren die je nu hebt te leren. Ik ben niet bang om mijn stoffelijke lichaam achter te laten als de tijd daar is, het lijkt mij juist aangenamer dan nu. Maar voorlopig wil ik graag nog hier blijven, ik ben hier blijkbaar nog niet klaar. Wat niet wil zeggen dat iedereen die heengaat zich er klaar voor voelt. Ik heb in mijn directe omgeving ook sterfgevallen van jonge mensen meegemaakt en dan ben je gewoon boos en vind je het onrechtvaardig. Maar ook dat is niet aan mij. Het feit dat ik de reden achter gebeurtenissen niet kan zien wil niet zeggen dat die reden er niet is.

Lovelocker:

--- Citaat van: Poek op 25 februari 2005, 09:41:41 ---Lovelocker for 15th Dalai Lama!

--- Einde van citaat ---

Zitten jullie mij nu in de maling te nemen vanwege een open deur!?

Ik ben kansloos, trouwens...er deugt veel aan mij niet. Maar ik ben de laatste jaren erg geduldig t.a.v. mijn tekortkomingen. Een daarvan is dat ik weinig geduld heb met tekortkomingen van anderen.

Ik laat het maar in het midden: reincarnatie en God...het is goed voor jezelf als je probeert te verbeteren en ik ben persoonlijk niet bezig met of ik eindig in het niets, in de hemel of hel of terugkom als kreeftje. Als mens ben je veel te klein voor dit soort vraagstukken eigenlijk m.i.

willem:

--- Citaat van: Blub op 25 februari 2005, 15:41:09 ---Met welk zintuig neem jij je gevoel waar ?
Volgens de Boedhisten blijf je wel degelijk ervaren na je dood.

--- Einde van citaat ---
Ja, daar gaat het nu net om. als je alleen maar ervaart zonder de uitwisseling met je lijfelijke zintuigen te hebben dan is het contemplatie, droom, meditatie enz. En niets meer. En dat eeuwigdurend. Daar wil ik me niet eens een voorstelling van maken.

willem:

--- Citaat van: Monie op 25 februari 2005, 16:54:41 ---De 5 stoffelijke zintuigen zijn maar beperkt, je hoort toch vaak van mensen die een bijna-dood ervaring hebben gehad dat ze hun eigen lichaam zagen liggen en hoorden wat er gezegd werd.
--- Einde van citaat ---
Daar zit ik toch wat anders tegenaan te kijken. Het brein is volgens mij het zesde zintuig. De coördinator van alles wat in je lichaam gebeurt. Het is meestal twee-richtingenverkeer. Het kan ook sturend optreden, maar zonder lichaam met de eigen zintuigen heeft het niets meer te coördineren of te sturen. Als het lichaam er nog is zoals in jouw voorbeeld bij die bijna dood-ervaring dan kan het een extra waarnemening krijgen, een soort van hallucinatie en dan in wisselwerking met de omgeving.  En dat je brein kan hallucineren weten we door heel veel waarnemingen. Ook bij mensen die in eenzame opsluiting zitten maken meer beelden en geluid dan er in werkelijkheid zijn.

Christiaan:
Deze draad degenereert nu naar een hoop metafysisch gespeculeer over waarop de zin van het leven gebaseerd zou zijn. Persoonlijk denk ik niet dat je daar ooit uit komt, en denk ik dat het ook zonder zou moeten kunnen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie