Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05

<< < (3/63) > >>

Hizikigrrrl:
Het was idd Willett die aan het woord kwam en ook professor Campbell van Cornell University en Katan van Wageningen.

http://www2.trosradar.nl/?url=PHP/news/20/1180

Hier vind je de interviews met hen.

Vooral Willett en Campbell waren kritisch over zuivel, Katan zag het wat genuanceerder.

Sander:
Katan verschool zich voornamelijk achter algemeen geldende opvattingen en ging behoorlijk de mist in door te beweren dat het hier om nieuwe onderzoeksresultaten ging, terwijl het complete verhaal van Campbell bijna zeven jaar geleden al in HP/De Tijd stond. Daarnaast zijn de meeste conclusies van het Harvard Nurses onderzoek ook niet echt iets van het afgelopen jaar. :smeerie:

Miezemiez:
die gast van wageningen, want een niet objectieve man zeg (landbouwschool wageningen? je gooit je eigen glazen niet in!)

Eerst zeggen dat het niet compleet aantoonbaar is dat GEEN melk drinken de kans op kanker verminderd, en dan wel zeggen dat het WEL aantoonbaar is dat veel melk drinken de kans op een ander soort kanker verminderd. Als het niet compleet onderzocht is is het toch niet compleet onderzocht? Hij had duidelijk een voorkeur, maar wat een crappy verweer.

Ook dat voedingscentrum, wat een prutsers, volgens mij is het zo dat je gewoon x aantal kalk per dag nodig hebt en hun grijpen meteen naar de melk, niet eens alternatieven. Pruts pruts pruts.

Nou, ik heb het gehad met de zuivel. No more.

Lovelocker:
Ik mengde mij niet in de discussie, programma niet gezien. Maar ik vermoed dat je een t.v.-programma kunt maken, met wetenschappers en al waarin veganisme stevig kritisch onder de loep wordt genomen. Ik bedoel maar: als je melk laat staan...zorg dan wel dat je weet wat je vervolgens doet.
Overigens ben ik er 100 % van overtuigd dat de meeste mensen veel teveel zuivel tot zich nemen.

Kiwi:

--- Citaat van: no good advice op 26 april 2005, 08:57:05 ---Eerst zeggen dat het niet compleet aantoonbaar is dat GEEN melk drinken de kans op kanker verminderd, en dan wel zeggen dat het WEL aantoonbaar is dat veel melk drinken de kans op een ander soort kanker verminderd. Als het niet compleet onderzocht is is het toch niet compleet onderzocht? Hij had duidelijk een voorkeur, maar wat een crappy verweer.
--- Einde van citaat ---

Deze beweringen hoeven niet tegenstrijdig te zijn. Volgens Katan is niet aangetoond dat het niet drinken van melk de kans op kanker vermindert, omdat er ook nog andere factoren een rol spelen: bijvoorbeeld Chinezen bewegen misschien meer, roken minder, zijn slanker, eten minder ongezond ect. Dit alles kan meehelpen de kans op kanker te verminderen. Volgens Katan is de uitkomst dus niet zomaar aan eiwit toe te schrijven. Hij zegt wel dat je de vetten in melk beter kunt vermijden, omdat de verzadigde vetzuren in melk je cholesterol verhogen, wat kan leiden tot aderverkalking en hartinfarcten.
Tegelijkertijd is vastgesteld dat mensen die veel melk drinken minder kans lopen om kanker in de dikke darm te krijgen. En of dat door de eiwitten in de melk komt of door de calcium doet er nu niet toe; mensen die melk drinken hebben hier blijkbaar baat bij in dit geval.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie