Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05

<< < (4/63) > >>

Miezemiez:
Ja maar wat mij tegenstond is dat de kritische noot op melk werd afgedaan als: er is niet genoeg onderzoek naar gedaan.
Terwijl hij niet genoeg kon onderstrepen hoe gunstig melk kon zijn.
Terwijl ik me afvraag of daar dan wel genoeg onderzoek naar is gedaan.
Als je kritisch wilt zijn, wees het dan ook op zn geheel.

Sander:

--- Citaat van: Kiwi op 26 april 2005, 09:56:39 ---bijvoorbeeld Chinezen bewegen misschien meer, roken minder, zijn slanker, eten minder ongezond ect. Dit alles kan meehelpen de kans op kanker te verminderen.
--- Einde van citaat ---

Wat Katan blijkbaar niet weet (en wat ook niet werd toegelicht) is dat Campbell voornamelijk statistisch zuiver onderzoek heeft verricht tijdens z'n China-onderzoek, dus dat hij o.a. mensen mensen onderzocht die wel (veel) dierlijke produkten aten, en mensen die dat niet deden, waarbij verder alle andere factoren zo'n beetje hetzelfde waren. Oftewel, een eventueel verschil (dat ook werd gevonden) kon worden toegeschreven aan het wel of niet consumeren van dierlijke eiwitten, en NIET aan iets anders.

--- Citaat ---Tegelijkertijd is vastgesteld dat mensen die veel melk drinken minder kans lopen om kanker in de dikke darm te krijgen.

--- Einde van citaat ---

Ten eerste bleek uit dat onderzoek dat het geen vaststaand feit is maar een mogelijk verband, ten tweede ging het om mensen die veel calcium binnenkrijgen, en dat is heel wat anders. Verder had Campbell hier ook nog wat over te zeggen:

Bij de experimentele onderzoeken worden voornamelijk calciumvoedingssupplementen gebruikt. In deze situatie lijkt het erop dat hierdoor de poliepen wordt gereduceerd. En, dat klinkt goed. Het was daarom een redelijke aanname om te veronderstellen dat voeding met een hoger calciumgehalte in verband gebracht zou kunnen worden met het minder voorkomen van colorectale kanker. En, ik geloof ook dat er een aantal studies is geweest waarin gesuggereerd wordt dat verhoogde inname van zuivelproducten in verband kan worden gebracht met het minder voorkomen van colorectale kanker. Maar wanneer we naar het grotere geheel kijken over vele bevolkingsgroepen, van groepen die geen zuivelproducten eten tot groepen die veel zuivel consumeren is de conclusie hoe hoger de consumptie van zuivel hoe hoger de colorectale kanker statistiek. Dus wat voor informatie we ook hebben ontleend uit deze beperkte onderzoeken wat betreft in de eerste plaats calcium of zelfs koeienmelk, dit waren zeer beperkte studies en het is evident dat deze onjuist zijn want binnen het groter geheel is de uitkomst heel anders.

Lovelocker:
Als je eenmaal iets vindt, zodanig dat het een overtuiging is geworden, dan is het heel menselijk om alle bewijzen voor je overtuiging overal te lezen en te zien en dingen die niet in het straatje passen af te doen.
Dat geldt ook voor wetenschappers en dan wordt het bedenkelijk. Want een echte wetenschapper moet dat voorkomen.

Sander:

--- Citaat van: no good advice op 26 april 2005, 10:11:44 ---Terwijl hij niet genoeg kon onderstrepen hoe gunstig melk kon zijn.
Terwijl ik me afvraag of daar dan wel genoeg onderzoek naar is gedaan.

--- Einde van citaat ---

Men zoekt al jaren krampachtig naar gunstige effecten van zuivel, maar ze komen gewoon echt niet verder dan gunstige effecten, onder bepaalde omstandigheden, van bepaalde stofjes die in zuivel zitten.

Christiaan:
Hét gunstige effect van zuivel is dat het een bevolking de gelegenheid geeft om onbebouwbare grond te benutten voor voedselproductie.

Historisch is het melken van dieren een innovatie van nomaden, die een nieuwe evolutionaire niche innamen door kalveren te verdringen van de uier. De vraag is of die omstandigheden hier nog gelden.

Daarnaast denk ik dat het huidige subsidiebeleid een logisch voortvloeisel is uit de landbouwpolitiek van na de Tweede Wereldoorlog, toen na de hongerwinter het idee van een land van melk en honing natuurlijk een ideaal was, en mensen ook al niet zoveel vlees aten waardoor waarschijnlijk zuivel wél een relevantere rol had in het voorzien van de bevolking van bepaalde voedingsstoffen, zeker gezien de voedingskundige inzichten van die tijd.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie