Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05

<< < (40/63) > >>

Kiwi:

--- Citaat van: Dr@gonfly op 07 juni 2005, 14:28:50 ---Nee, want lactose-intollerantie lijkt me toch heel anders te zijn dan osteoporose.
--- Einde van citaat ---

Zeg ik van niet dan? Wat ik wil zeggen is dat er genetische verschillen zijn tussen mensen uit andere delen van de wereld, dus je kunt het vóórkomen van osteoperose in West-Europa niet klakkeloos spiegelen aan dat in China (om maar een land te noemen wat in die scriptie ook aangehaald werd).

Draek:

--- Citaat van: Kiwi op 07 juni 2005, 14:32:18 ---
--- Citaat van: Dr@gonfly op 07 juni 2005, 14:28:50 ---Nee, want lactose-intollerantie lijkt me toch heel anders te zijn dan osteoporose.
--- Einde van citaat ---

Zeg ik van niet dan? Wat ik wil zeggen is dat er genetische verschillen zijn tussen mensen uit andere delen van de wereld, dus je kunt het vóórkomen van osteoperose in West-Europa niet klakkeloos spiegelen aan dat in China (om maar een land te noemen wat in die scriptie ook aangehaald werd).

--- Einde van citaat ---

Ja sorry las het iets verkeerd. Misschien zou dat inderdaad zo zijn. Echter in delen van india is osteoporose ook hoog. En daar drinken ze melk. Echter kijk je naar de groepen rond dat gebied is het weer laag. China is het weer lager. Dus ik denk dat met osteoporose toch meer gaat om de inname van de verkeerde bron voor calcium.

Kiwi:
En dat kun je dus volgens mij niet zo zeggen. Je kunt pas zoiets met zekerheid beweren als je binnen eenzelfde bevolkingsgroep een controlegroep hebt die veel zuivel gebruikt, en een controlegroep die dat niet doet. Pas als je dat in grote aantallen en over langere tijd bekijkt kun je uitspraken doen over het hoe en waarom. En dan moeten alle randvoorwaarden ook nog eens gelijk zijn (voeding, lichaamsbeweging, roken, ect.), zodat de effecten van andere invloeden op het ontstaan van ostereopose uit te sluiten zijn.

Dat is wetenschap. 8)

Sander:

--- Citaat van: Kiwi op 07 juni 2005, 14:27:02 ---Als dit zo is, is de zuivelconsumptie van mensen uit andere werelddelen geen goed vergelijkingsmateriaal om het voorkomen van osteoperose in West-Europa te verklaren.
--- Einde van citaat ---

Niet elke West-Europeaan (of beter gezegd, Kaukasier) drinkt melk.

--- Citaat ---Want als er genetische verschillen zijn die verklaren waarom lactose-intolerantie bij de ene bevolkingsgroep meer voorkomt, zijn die er misschien ook wel om te verklaren waarom osteoperose vaker voorkomt bij de andere.

--- Einde van citaat ---

Je lijkt de zuivelindustrie wel! :puh2:

Het is een bewezen feit dat niet-Kaukasiers die op een Westers dieet overschakelen vrijwel dezelfde welvaartskwaaltjes gaan ontwikkelen als Kaukasiers. Waaronder dus ook osteoporose. Niet alle melkprodukten bevatten lactose, immers, yoghurt bijvoorbeeld. Daarnaast kan je als je lactose-intolerant bent wel degelijk melk drinken zonder direkt dood neer te vallen. Ongeveer 80% van de lactose-intoleranten kan een glas melk per dag drinken zonder daar echt last van te hebben, zelfs 50% kan 2 glazen melk per dag hebben.

Draek:

--- Citaat van: Kiwi op 07 juni 2005, 14:42:43 ---En dat kun je dus volgens mij niet zo zeggen. Je kunt pas zoiets met zekerheid beweren als je binnen eenzelfde bevolkingsgroep een controlegroep hebt die veel zuivel gebruikt, en een controlegroep die dat niet doet. Pas als je dat in grote aantallen en over langere tijd bekijkt kun je uitspraken doen over het hoe en waarom. En dan moeten alle randvoorwaarden ook nog eens gelijk zijn (voeding, lichaamsbeweging, roken, ect.), zodat de effecten van andere invloeden op het ontstaan van ostereopose uit te sluiten zijn.
--- Einde van citaat ---
Maar dat is toch ook gedaan. Dat was toch die harvard nurses study?

--- Citaat ---Dat is wetenschap. 8)

--- Einde van citaat ---
Wetenschap is zeggen dat de aarde plat is, omdat je niet verder kan kijken dan de horizon.
Wetenschap is ook zeggen dat de aarde rond is, omdat je daar in geloofd.

Wetenschap moet je ook maar net geloven. :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie