Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05

<< < (58/63) > >>

Sander:

--- Citaat van: Lovelocker op 10 augustus 2005, 10:27:05 ---ik zie het in de praktijk gewoon helemaal niet terug in dit zuivelland bij uitstek, de schade.....

--- Einde van citaat ---

Nou, de verzorgingstehuizen zitten er vol mee, volgens mij wil je het gewoon niet zien of weet je gewoon niet wat je zou moeten zien. Dat bepaalde soorten kanker en chronische aandoeningen hier significant vaker voorkomen, dat wijt je dan maar lekker aan iets anders.   :P

Kiwi:

--- Citaat van: willem op 10 augustus 2005, 10:39:11 ---Deze gezondheidsredenatie blijft altijd dubieus.

--- Einde van citaat ---

Dat beweer ik niet. Ik zei dat ik het zelf niet zo zie in de praktijk, maar ik geloof best dat de conclusies van alle onderzoeken die aangehaald worden door bijvoorbeeld Sander en Alex niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn. En dat er dus wel degelijk een effect merkbaar zal zijn op de gezondheid (al weet ik niet of het in die mate is als sommige onderzoeken ons willen doen geloven).

willem:

--- Citaat van: Kiwi op 10 augustus 2005, 11:07:30 ---
--- Citaat van: willem op 10 augustus 2005, 10:39:11 ---Deze gezondheidsredenatie blijft altijd dubieus.

--- Einde van citaat ---

Dat beweer ik niet. Ik zei dat ik het zelf niet zo zie in de praktijk, maar ik geloof best dat de conclusies van alle onderzoeken die aangehaald worden door bijvoorbeeld Sander en Alex niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn. En dat er dus wel degelijk een effect merkbaar zal zijn op de gezondheid (al weet ik niet of het in die mate is als sommige onderzoeken ons willen doen geloven).

--- Einde van citaat ---
Sander en Alex beweren dat het overduidelijk is. Significantie is er echter al als je zoals bij eierstokkanker een toename krijgt van 1 behandelbaar geval per 10.000. Maar dat is toch nauwelijks invloed te noemen. Noem de invloeden van radongas in huizen en je ziet een sterftecijfer om je echt druk over te maken.
Al die onderzoeken die Sander en Alex aanhalen zijn van hetzelfde laken een pak. Aantoonbaar effect maar niet proportioneel. Die vergelijking tussen een papiertje op straat en giflozingen blijft geldig. Ook dat papiertje is fout, geen misverstand, maar in proportie en effect niet te vergelijken.

Kiwi:

--- Citaat van: willem op 10 augustus 2005, 11:22:30 ---Die vergelijking tussen een papiertje op straat en giflozingen blijft geldig. Ook dat papiertje is fout, geen misverstand, maar in proportie en effect niet te vergelijken.  
--- Einde van citaat ---

Maar dat wil nog niet zeggen dat ik dan maar papiertjes op straat ga gooien omdat er een stukje verderop toch gif geloosd wordt. Als je zo redeneert kun je ook wel weer vlees gaan eten, dat zet dan toch ook geen zoden aan de dijk.

willem:

--- Citaat van: Kiwi op 10 augustus 2005, 11:28:08 ---
--- Citaat van: willem op 10 augustus 2005, 11:22:30 ---Die vergelijking tussen een papiertje op straat en giflozingen blijft geldig. Ook dat papiertje is fout, geen misverstand, maar in proportie en effect niet te vergelijken.  
--- Einde van citaat ---

Maar dat wil nog niet zeggen dat ik dan maar papiertjes op straat ga gooien omdat er een stukje verderop toch gif geloosd wordt. Als je zo redeneert kun je ook wel weer vlees gaan eten, dat zet dan toch ook geen zoden aan de dijk.

--- Einde van citaat ---
Ik ook niet Kiwi. Zie tekst hierboven. Maar het gaat toch ook over de proportie. Het is juist andersom: de meeste mensen vallen over dat papiertje en niet over dat gif. Blijkbaar kunnen mensen die kleine effecten veel beter bevatten en hun gedrag daaraan aanpassen, dan in wat grotere gehelen denken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie