Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierentuinen
willem:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 24 mei 2005, 14:28:42 ---
--- Citaat van: willemk49 op 24 mei 2005, 14:22:44 ---
--- Einde van citaat ---
Volgens de wettelijke normen dan het diervriendelijkst, maar die regels zijn alleen maar tot hoever het mogelijk is binnen dierentuinen. Een groot hok of stuk land betekent niet dat het dier geen afwijkend gedrag kan vertonen enzo. Maar vooral het ethische eraan. Het is niet juist te noemen.
Het is altijd nog de mens die het dier bekijkt. Het dier kijkt alleen terug, omdat die niet zo snel ergens heen kan waar jij er niet in de buurt bent :D
Overigens mee eens dat het soms wel wat beter is dan hoe vee word behandeld. Maar een erg groot verschil is er ook niet echt.
--- Einde van citaat ---
Ik denk dat je bedoelt: een stuk land betekent niet dat het dier afwijkend gedrag kan vertonen. (een woordje 'geen' te veel?) Als dat het geval is dan ben ik het niet met je eens. De stukken land moet je groot genoeg maken om rust te creëren, renmogelijkheden te geven, te badderen, contact te hebben met andere diersoorten enz. Daar is in Emmen (waar mogelijk) aan voldaan.
bij zuivelproductie staat het product centraal en moet het dier zich maar aanpassen. Bij de biologische landbouw het minst. Maar in de dierentuin staat het dier centraal waarbij een goede dierentuin juist gelegenheid geeft aan het dier zich volgens eigen soorteigenschappen zich te kunnen gedragen. Het staat dus veel verder af van jouw idee over exploiteren van dieren dan de zuivelbeesten.
Kiwi:
Blijdorp is zelfs een van de koplopers (Europees, misschien zelfs wereldwijd) in het fokken met bepaalde diersoorten. Zo worden bedreigde diersoorten voor uisterven behoed.
Tamara:
--- Citaat ---M.A. Ben je de laatste tijd nog in Emmen geweest? Dan zou je ook eens kunnen vergelijken met andere dierentuinen.
--- Einde van citaat ---
Dat had ik al gezegd ;)
Ik kom daar gewoon niet meer
Maar het dierenpark is er voor de mens zijn plezier, en niet voor het dier!
Kijk, als een diersoort nou met uitsterven bedreigt wordt en ze pakken er 1 uit het wild en vervolgens komen er dan toch weer jonkies, die vervolgens later weer uitgezet worden?
Ja, dan zie ik daar geen kwaad in.
Maar Willem, denk ook eens aan de reptielen die ze daar hebben, die moeten ook gevoederd worden, denk je dat het er dan ook diervriendelijk aan toe gaat?
Denk eens aan die muizen, die levendig naar binnen worden gegooid.
In de natuur heeft zo'n beestje nog een kans maar daar niet.
Ik vind dat wreed, iemand die dat doet is nou niet bepaald diervriendelijk.
Draek:
--- Citaat van: willemk49 op 24 mei 2005, 14:37:25 ---Ik denk dat je bedoelt: een stuk land betekent niet dat het dier afwijkend gedrag kan vertonen. (een woordje 'geen' te veel?)
--- Einde van citaat ---
Als een dier een stuk land heeft kan het alsnog afwijkend gedrag vertonen. Dit doordat de eisen voor een dier heel hoog kan liggen wil het zich 'thuis' voelen. Per dier natuurlijk verschillend wat die nodig heeft.
--- Citaat ---Als dat het geval is dan ben ik het niet met je eens. De stukken land moet je groot genoeg maken om rust te creëren, renmogelijkheden te geven, te badderen, contact te hebben met andere diersoorten enz. Daar is in Emmen (waar mogelijk) aan voldaan.
--- Einde van citaat ---
Volgens de eisen die men heeft samengesteld die passen binnen de mogelijkheden van dierentuinen en de omgeving.
Emmen lijkt me nog niet een 'wildpark' te zijn toch?
--- Citaat ---bij zuivelproductie staat het product centraal en moet het dier zich maar aanpassen. Bij de biologische landbouw het minst. Maar in de dierentuin staat het dier centraal waarbij een goede dierentuin juist gelegenheid geeft aan het dier zich volgens eigen soorteigenschappen zich te kunnen gedragen. Het staat dus veel verder af van jouw idee over exploiteren van dieren dan de zuivelbeesten.
--- Einde van citaat ---
In dierentuinen en zuivelproductie staan het dier niet centraal. Het zijn beide producten van af het begin voor de mens. Het ene voor voeding en de ander voor entertainment. Alleen moet het dier voor de dierentuinentertainment er goed uit zien, omdat de mensen dat eisen en omdat het meer oplevert, dan dat als je een dier zou verwaarlozen.
De basis lijkt me toch aardig hetzelfde hoor.
Draek:
--- Citaat van: Kiwi op 24 mei 2005, 14:40:39 ---Blijdorp is zelfs een van de koplopers (Europees, misschien zelfs wereldwijd) in het fokken met bepaalde diersoorten. Zo worden bedreigde diersoorten voor uisterven behoed.
--- Einde van citaat ---
Ja tuurlijk.... :-\ dat gefok met dieren is er voor 2 dingen.
1 voor de dierentuinen zelf dat ze genoeg goede gezonde dieren krijgen en geen inteelt binnen de dierentuinen. En handig om mee te handelen voor nieuwe prive-dierentuinen.
En de ander is dat ze met dierentuindieren fokken welke allerlei vaccinaties krijgen, ziekten oplopen, foute genen krijgen, etc. Deze moeten niet in natuur uitgezet worden. Ik ben voor natuurlijke fokprogramma's, oftewel de natuur gewoon het werk laten doen en alleen als mens bescherming bieden in die gebieden tegen stropers/jagers.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie