Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierentuinen
Kiwi:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 10 juli 2005, 12:05:16 ---Ja, gewoon alle panda's dan in de dierentuinen in een reservaat in china. Waarom zijn al die dieren nou verspreid over de wereld? Men wil de panda toch in hun natuurlijke omgeving hebben? Ik weet wel waarom... want zonder panda hebben de dierentuinen weer geen publiekstrekker.
--- Einde van citaat ---
Het probleem is dat panda's bamboe eten. De gebieden met bamboe worden steeds kleiner en liggen ook niet aaneengesloten. Daarnaast bloeien bamboesoorten per soort eens in de gemiddeld 10 tot 100 jaar, daarna sterft de bamboe af en is er dus tot het weer gegroeid (zo'n 10 jaar) is niet voldoende voedsel voor de panda's in zo'n gebied.
Daarnaast worden er nog steeds panda's afgemaakt voor hun pels. Als alle panda's bij elkaar in een gebied worden gestopt is de kans dat ze allemaal overlijden groter dan wanneer ze verspreid over de hele werled zitten.
--- Citaat ---Daarnaast blijft kunstmatige bevruchting toch onjuist.
--- Einde van citaat ---
Waarom? Vind je het ook onjuist als vrouwen een IVF-behandeling laten doen? Dieren hebben als voornaamste 'doel' in hun leven zichzelf voortplanten, alles is daar op gericht. Dus eigenlijk bewijs je een dier een gunst als je het de mogelijkheid geeft om zich voort te kunnen planten, ook al is er geen soortgenoot in de buurt.
Christiaan:
--- Citaat van: Aiko op 10 juli 2005, 12:13:35 ---Feit is dat de betreffende dieren er niet mee gebaat zijn, louter de soort. En de mens, die zo in de ogen van een aantal personen niet alleen wat schuld poogt af te kopen, maar vooral investeert in een dierentuin. Waar naar we verwachten geldelijk gewin een rol speelt. Ik kan mij heel goed voorstellen waar Dragonfly een probleem mee heeft.
--- Einde van citaat ---
Dat niettegenstaande is het toch wel een mooi ding dat men probeert de pandasoort in stand te houden.
Draek:
--- Citaat van: Christiaan op 10 juli 2005, 12:09:39 ---Nee, dat doe je niet. Je lijkt niet te beseffen dat "verkrachting" een metafoor is. Als het om koeien en varkens in de bio-industre gaat kan ik me nog wel in die vergelijking vinden. Maar in dit geval zijn er genoeg argumenten aan te dragen om de keuze voor KI te rechtvaardigen. Dat doet Kiwi dan ook. Maar ik heb er zelf geen zin meer in om jouw retoriek te gaan ontkrachten met argumenten. Kom eerst zelf maar eens met een afgewogen en onderbouwde mening in plaats van met holle kreten die je waarschijnlijk ook alleen maar nabauwt van wat je ergens online gelezen hebt.
--- Einde van citaat ---
Hier ga je toch wel de fout in, omdat KI niet te rechtvaardigen is zonder toestemming van degene waar het op gebeurd.
Even ter verduidelijking gaat het hier om een dier wat zwanger word gemaakt omdat de mens een doel heeft opgesteld dat er meer Panda's moeten komen omdat de mens zo fout is geweest om deze dieren bijna uit te roeien door het leefgebied aan te tasten. Er is ook nog de vraag of Panda's voordat dat gebeurde ook aan het uitsterven waren, omdat ze moeilijk al voortplantte. KI is dus alleen maar omdat de mens het goed acht dat er meer Panda's komen. Terwijl men niet weet of de Panda wel gelukkig daarmee is.
En ik kan heus wel zelf denken... dus de beschuldigingen van dat ik maar wat napraat van iets wat ik online gelezen heb vind ik erg zwak van je Christiaan. Op de man spelen was toch iets wat je niet mocht doen toch?
Christiaan:
--- Citaat van: Kiwi op 10 juli 2005, 12:15:06 ---
--- Citaat van: Dr@gonfly op 10 juli 2005, 12:05:16 ---Daarnaast blijft kunstmatige bevruchting toch onjuist.
--- Einde van citaat ---
Waarom? Vind je het ook onjuist als vrouwen een IVF-behandeling laten doen? Dieren hebben als voornaamste 'doel' in hun leven zichzelf voortplanten, alles is daar op gericht. Dus eigenlijk bewijs je een dier een gunst als je het de mogelijkheid geeft om zich voort te kunnen planten, ook al is er geen soortgenoot in de buurt.
--- Einde van citaat ---
Als DF een ééncellige was geweest dan had ie seksuele voortplanting waarschijnlijk ook een onjuiste innovatie gevonden :heehee:
Ik bedoel: dat kan toch niet, dat twee individuen uit hun beider DNA nieuw DNA samenstellen? Daarmee verlies je toch de zuiverheid?
Christiaan:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 10 juli 2005, 12:25:17 ---omdat KI niet te rechtvaardigen is zonder toestemming van degene waar het op gebeurd.
--- Einde van citaat ---
Sorry hoor, maar ik geloof niet dat een panda het concept KI kan begrijpen, laat staan dat een panda een beslissingsbekwaam persoon is.
En je kan me veel vertellen, maar niet dat je zelf de vergelijking van KI met verkrachting zelf bedacht hebt. Je herhaalt wat je hebt gelezen, en in naar mijn idee zonder ook maar na te denken over in hoeverre die vergelijking nog wel toepasbaar is. En dan mag ik daar best wat over zeggen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie