Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierentuinen
Draek:
--- Citaat van: Kiwi op 10 juli 2005, 12:15:06 ---Het probleem is dat panda's bamboe eten. De gebieden met bamboe worden steeds kleiner en liggen ook niet aaneengesloten. Daarnaast bloeien bamboesoorten per soort eens in de gemiddeld 10 tot 100 jaar, daarna sterft de bamboe af en is er dus tot het weer gegroeid (zo'n 10 jaar) is niet voldoende voedsel voor de panda's in zo'n gebied.
Daarnaast worden er nog steeds panda's afgemaakt voor hun pels. Als alle panda's bij elkaar in een gebied worden gestopt is de kans dat ze allemaal overlijden groter dan wanneer ze verspreid over de hele werled zitten.
--- Einde van citaat ---
En wat van een beschermd gebied (reservaat) in de natuurlijke omgeving waarin ze ook bijgevoed worden als dat nodig is? (zo hoeven ze niet in dierentuinen te zitten om door de mens te laten bekijken...) In china heb je wel wat van die beschermde gebieden. De lokale bevolking profiteerd daar nu van toeristen.
--- Citaat ---Waarom? Vind je het ook onjuist als vrouwen een IVF-behandeling laten doen?
--- Einde van citaat ---
Ik heb het niet over vrouwen en die behandeling. Het gaat om dat de mens beslist voor het dier om die behandeling te doen.
--- Citaat ---Dieren hebben als voornaamste 'doel' in hun leven zichzelf voortplanten, alles is daar op gericht. Dus eigenlijk bewijs je een dier een gunst als je het de mogelijkheid geeft om zich voort te kunnen planten, ook al is er geen soortgenoot in de buurt.
--- Einde van citaat ---
Dit lijkt me alleen maar goed praat gedrag van je. Tuurlijk is voortplanten een doel, maar het gaat nu over dieren in gevangenschap, waarvoor bepaald word dat deze zich moet voortplanten. Het gaat weer en constant over wat de mens wil. Plaats desnoods al die dieren bij elkaar in china in een grote 'dierentuin' met alleen panda's (oftewel een beschermd reservaat). En dan planten ze zich heus wel ook voort. Nu blijft de Panda een publiekstrekker. Die gaan ze niet zomaar wegdoen.
Draek:
--- Citaat van: Christiaan op 10 juli 2005, 12:30:54 ---Sorry hoor, maar ik geloof niet dat een panda het concept KI kan begrijpen, laat staan dat een panda een beslissingsbekwaam persoon is.
--- Einde van citaat ---
Het gaat niet om wat de Panda kan begrijpen. Het gaat erom wat wij doen. Wij kunnen toch wel begrijpen dat het niet zo hoort te gaan?
--- Citaat ---En je kan me veel vertellen, maar niet dat je zelf de vergelijking van KI met verkrachting zelf bedacht hebt. Je herhaalt wat je hebt gelezen, en in naar mijn idee zonder ook maar na te denken over in hoeverre die vergelijking nog wel toepasbaar is. En dan mag ik daar best wat over zeggen.
--- Einde van citaat ---
Sorry, maar voor mij is het duidelijk dat het een kunstmatige 'verkrachting' is. Dan mag je denken dat ik het ergens vandaan heb geript ofzo. Ga je gang.
Deze vergelijking is goed toepasbaar. Zonder toestemming iemand (iets) bevruchten = verkrachting voor mij.
Kiwi:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 10 juli 2005, 12:31:21 ---Ik heb het niet over vrouwen en die behandeling.
--- Einde van citaat ---
Nee, je had het over dat KI onjuist is. Dus dan vraag ik me af of als jij het voor dieren onjuist vindt, hoe je dan tegenover KI bij mensen staat.
--- Citaat ---Dit lijkt me alleen maar goed praat gedrag van je. Tuurlijk is voortplanten een doel, maar het gaat nu over dieren in gevangenschap, waarvoor bepaald word dat deze zich moet voortplanten. Het gaat weer en constant over wat de mens wil. Plaats desnoods al die dieren bij elkaar in china in een grote 'dierentuin' met alleen panda's (oftewel een beschermd reservaat). En dan planten ze zich heus wel ook voort. Nu blijft de Panda een publiekstrekker. Die gaan ze niet zomaar wegdoen.
--- Einde van citaat ---
Dus als dieren zich voort willen planten mag dat alleen maar in de vrije natuur, en mogen mensen daar niet een handje bij helpen? Beetje kromme redenatie lijkt me.
Als die panda's met z'n allen in een reservaat geplaatst worden blijven het publiekstrekkers, alleen moeten mensen er dan voor naar China om ze te zien.
Christiaan:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 10 juli 2005, 12:35:22 ---Wij kunnen toch wel begrijpen dat het niet zo hoort te gaan?
--- Einde van citaat ---
Als wij iets kunnen begrijpen zouden we het ook moeten kunnen beargumenteren. Maar daarvan heb ik nog niks gezien.
--- Citaat ---Sorry, maar voor mij is het duidelijk dat het een kunstmatige 'verkrachting' is. Dan mag je denken dat ik het ergens vandaan heb geript ofzo. Ga je gang.
--- Einde van citaat ---
Niet geript. Ik beschuldig je niet van plagiaat, maar van een klakkeloos overnemen.
--- Citaat ---Deze vergelijking is goed toepasbaar. Zonder toestemming iemand (iets) bevruchten = verkrachting voor mij.
--- Einde van citaat ---
De bijtjes verkrachten de bloemetjes!
Kiwi:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 10 juli 2005, 12:35:22 ---Deze vergelijking is goed toepasbaar. Zonder toestemming iemand (iets) bevruchten = verkrachting voor mij.
--- Einde van citaat ---
Dan worden er ook dagelijk miljoenen dieren door hun soortgenoten verkracht. Over het algemeen vragen dieren in de vrije natuur namelijk geen toestemming om een ander te bevruchten. Kijk bijvoorbeeld naar eenden, die vrouwtjes worden soms wel door meerdere mannetjes achternagezeten, net zolang er een bovenop zit.
En wat te denken van die hommels en bijen, die verkrachten dan altijd de bloemen waar ze op landen! :o De natuur is toch wel wreed zeg...
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie