Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierentuinen
Kiwi:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 10 juli 2005, 12:52:28 ---Op zo een manier? Panda's planten zich voort hoor.. daar hoeft de mens niet bij te helpen. Weet je waarom men zo met de panda's doet? Omdat panda's niet snel voort planten. En dat vind de mens te langzaam gaan.
--- Einde van citaat ---
Omdat er meer sterven dan geboren worden. En dat kan een diersoort niet al te lang volhouden namelijk, zeker niet als er al niet al te veel exemplaren van zijn. Op den duurt sterft dan de hele soort uit. Daarom helpt de mens een handje.
--- Citaat ---Tuurlijk, maar als dat zo is. Is er dan uberhaupt nog plaats voor de panda's? Wat gebeurd er aan dat de mensne harder oprukken? Misschien moeten ze zich meer focussen op dat gebied....
--- Einde van citaat ---
Daarom zijn er reservaten ingericht, afgescheiden gebieden die voor de panda's bedoeld zijn. Maar als je de grenzen van het reservaat laat vervallen is de kans groot dat het leefgebied van de panda's weer kleiner wordt.
Zespri:
--- Citaat van: Kiwi op 10 juli 2005, 12:58:09 ---
--- Citaat van: Dr@gonfly op 10 juli 2005, 12:52:28 ---Tuurlijk, maar als dat zo is. Is er dan uberhaupt nog plaats voor de panda's? Wat gebeurd er aan dat de mensne harder oprukken? Misschien moeten ze zich meer focussen op dat gebied....
--- Einde van citaat ---
Daarom zijn er reservaten ingericht, afgescheiden gebieden die voor de panda's bedoeld zijn. Maar als je de grenzen van het reservaat laat vervallen is de kans groot dat het leefgebied van de panda's weer kleiner wordt.
--- Einde van citaat ---
Dat is slechts een antwoord op de eerste vraag van DF, ik ben wel benieuwd naar een reactie op de tweede... :)
Christiaan:
--- Citaat van: Dodo op 10 juli 2005, 18:44:59 ---Dat is slechts een antwoord op de eerste vraag van DF, ik ben wel benieuwd naar een reactie op de tweede... :)
--- Einde van citaat ---
Daar zal iedereen het ook wel mee eens zijn. Maar dat neemt niet weg dat er nu wel fokprogramma's moeten zijn om de soort in stand te houden.
En een fokprogramma is nu wel eventjes makkelijker dan een vergroting van het leefgebied van de panda. Goed, deze weg is niet ideaal. Maar als de wereld ideaal was...
Kiwi:
--- Citaat van: Dodo op 10 juli 2005, 18:44:59 ---Dat is slechts een antwoord op de eerste vraag van DF, ik ben wel benieuwd naar een reactie op de tweede... :)
--- Einde van citaat ---
Als je de vraag bedoelt wat er aan gebeurt dat de mensen harder oprukken... Er is al een tijd lang een één-kindpolitiek in China, die het krijgen van meer dan 1 kind per echtpaar probeert te ontmoedigen. Maar dat kan niet voorkomen dat het desondanks toch een ontzettend snel groeiende bevolking is. En hoe sneller de bevolking groeit des te meer ruimte zullen de mensen claimen. Ik kan me heel goed voorstellen dat veel mensen in China genoeg problemen van zichzelf hebben, te veel om zich ook nog eens druk te gaan maken over een stelletje panda's die toevallig bij hun in de buurt wonen. Dus eigenlijk is het niet zo vreemd dat ruimte die voor een reservaat gereserveerd is langzamerhand weer ingenomen zou worden door mensen als er geen hekken meer omheen zouden staan.
En China is niet een van de meest diervriendelijke landen, ze eten bijvoorbeeld echt alles wat je zou kunnen verzinnen, of het nu pootjes en/of ogen heeft of niet. Wees daarom liever blij met wat er nu al gedaan wordt voor de reuzenpanda's, in plaats van je bij voorbaat al druk te gaan maken over wat er met de ruimte van het reservaat zou gebeuren als de hekken eromheen ooit zouden verdwijnen.
Sam:
--- Citaat van: Kiwi op 10 juli 2005, 19:31:39 ---En China is niet een van de meest diervriendelijke landen, ze eten bijvoorbeeld echt alles wat je zou kunnen verzinnen, of het nu pootjes en/of ogen heeft of niet. Wees daarom liever blij met wat er nu al gedaan wordt voor de reuzenpanda's, in plaats van je bij voorbaat al druk te gaan maken over wat er met de ruimte van het reservaat zou gebeuren als de hekken eromheen ooit zouden verdwijnen.
--- Einde van citaat ---
Waarom zijn mensen die 100 soorten dieren eten minder diervriendelijk dan mensen die 90 soorten dieren niet lusten of zielig vinden en 10 soorten dieren wel eten?Ik vind chinezen diervriendelijker dan westerlingen: ze durven hun eten recht in de ogen te kijken en doen er niet hypocriet over. Ze weten wat ze eten!
Qua KI voor panda's: als het gegeven er nu eenmaal is dat hun leefgebied langzamerhand verwoest wordt, vindt ik KI een acceptabele manier om de soort in stand te houden tot er weer een leefgebied is. Als ik het voor het zeggen had, was er eerst een leefgebied, maar gegeven het feit dat dit er *nu* al niet meer in voldoende mate is denk ik: redden wat er te redden valt. Als we nu niets ondernemen zijn de panda's binnen een paar generaties uitgestorven. Wie is daar mee geholpen? De pandas, individueel of als soort, in ieder geval niet.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie