Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Dierentuinen

<< < (30/75) > >>

Kiwi:

--- Citaat van: Ligfietsertje op 10 juli 2005, 22:16:33 ---De panda krijgt onevenredig veel aandacht omdat het dier een hoog knuffelgehalte heeft en slokt dus ontzettend veel geld op.
--- Einde van citaat ---

Dat is ongetwijfeld zo. Maar door dat hoge knuffelgehalte zijn er misschien ook meer mensen bereid geld te geven aan de organisaties die zich met natuurbehoud bezig houden. Een reuzenpanda of olifant spreekt nu eenmaal meer aan dan vijftig soorten nog niet ontdekte insecten die misschien dreigen uit te sterven voor iemand ze ooit gezien heeft. Dus door de dieren met een hoog knuffelgehalte voor het voetlicht te brengen worden er extra inkomsten gegenereerd waarmee misschien ook andere gebieden en diersoorten van de ondergang gered kunnen worden.

Christiaan:
En die dieren met een hoog knuffelgehalte hebben een omgeving nodig die bestaat uit heel veel andere bedreigde dier- en plantensoorten. Dus daarmee red je (als het goed is) ook een heleboel andere soorten.

Poek:

--- Citaat van: Christiaan op 10 juli 2005, 12:20:45 ---Dat niettegenstaande is het toch wel een mooi ding dat men probeert de pandasoort in stand te houden.
--- Einde van citaat ---

Waarom eigenlijk?

Poek:

--- Citaat van: Dr@gonfly op 10 juli 2005, 12:46:00 ---ja... verkrachtingen komen in de natuur voor.
--- Einde van citaat ---

En zijn heel natuurlijk. Dan is het goed dus toch?

Ligfietsertje:

--- Citaat van: Christiaan op 10 juli 2005, 22:36:26 ---En die dieren met een hoog knuffelgehalte hebben een omgeving nodig die bestaat uit heel veel andere bedreigde dier- en plantensoorten. Dus daarmee red je (als het goed is) ook een heleboel andere soorten.

--- Einde van citaat ---

Dat klopt vaak.  
Maar ik vermoed dat het leefgebied van een panda qua biodiversiteit niets voorstelt in vergelijking met subtropische regenwouden (waar eigenlijk relatief weinig dieren met een hoog knuffelgehalte leven).

Bovendien heb ik de indruk en vermoeden (ik geef toe, het is slechts een vermoeden) dat de reuzepanda als soort verdoemt is tot een 'dierentuinentoekomst' en dat het leefgebied (dat nu al veel te klein is voor zo'n moeilijke soort) onvermijdelijk nog kleiner zal worden, te klein voor het voortbestaan van een natuurlijk, niet door de mens ondersteunde, populatie.  Hopelijk vergis ik me.

Maar zoals ik schreef, op zich ben ik niet tegen maatregelen om deze soort in stand te houden (zelf als daar KI bij te pas komt), maar ik zie liever geld gaan naar bescherming van biotopen i.p.v. 'wanhopige' pogingen een dier tot voorplanting te krijgen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie