Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierentuinen
Kiwi:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 12 juli 2005, 12:53:14 ---Alleen maar omdat jij/men vind dat er niets op wijst dat ze er moeite mee hebben is het ok? ???
--- Einde van citaat ---
Niet omdat ik dat vind, maar omdat niets er op wijst zei ik. Jij kunt namelijk ook niet aantonen dat ze er wel moeite mee hebben.
Jij beweert wel vaker dat je denkt te weten wat dieren denken of voelen, maar o wee als een ander meent te weten hoe een dier iets beleeft... dan kan dat echt niet. :-X
Poek:
Hoe noemen we dat ook alweer, het projecteren van eigen gevoelens op dieren?
Draek:
--- Citaat van: Kiwi op 12 juli 2005, 12:59:30 ---
--- Citaat van: Dr@gonfly op 12 juli 2005, 12:53:14 ---Alleen maar omdat jij/men vind dat er niets op wijst dat ze er moeite mee hebben is het ok? ???
--- Einde van citaat ---
Niet omdat ik dat vind, maar omdat niets er op wijst zei ik. Jij kunt namelijk ook niet aantonen dat ze er wel moeite mee hebben.
Jij beweert wel vaker dat je denkt te weten wat dieren denken of voelen, maar o wee als een ander meent te weten hoe een dier iets beleeft... dan kan dat echt niet. :-X
--- Einde van citaat ---
Sorry dat beweer ik niet. Ik leg het punt daar tussen in. Er is een twijfelgebied. Je kan nou eenmaal niet weten wat dieren denken. Je kan indenken dat je hetzelf niet leuk zou vinden dat zeg ik weleens.
Je gaat er vanuit als er niets op wijst dat het dan ok is, maar je bekijkt het vanuit de mens. Die ziet alleen maar een panda en projecteert eigenlijke gedrag erop en als die niet iets ziet wat die verwacht dan is het ok.
willem:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 12 juli 2005, 12:16:27 ---@Willem: Ik gebruik dat woord juist om dat dwang te laten horen. Verkrachting komt mijn inziens als beste woord voor dat. Als nu een vrouw gedwonge word tot KI, dan zou dat ook afgeschildert worden als verkrachting denk ik hoor.
--- Einde van citaat ---
Niet 'dwang' is bepalend voor het begrip verkrachting maar het 'geweld' daarbij en het hebben van geslachtsgemeenschap. Je kunt niet één woordje uit de definitie weglaten en vervolgens zeggen dat het dan ook verkrachting is.
De discussie over de dwang is geen probleem, wel die over het woord 'geweld' en 'geslachtsgemeenschap'. Met het benoemen van dit voorval als verkrachting ga je buiten die woordbetekenis.
Je zou het ongewenste inbreuk op de integriteit van het lichaam kunnen noemen. Maar dan zit je weer met het probleem dat integriteit moreel besef veronderstelt. En dat is altijd een lastig punt.
Een sterk woordgebruik is soms plastisch maar is niet altijd juist DF.
Draek:
--- Citaat van: Poek op 12 juli 2005, 13:10:48 ---Hoe noemen we dat ook alweer, het projecteren van eigen gevoelens op dieren?
--- Einde van citaat ---
menselijk gedrag.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie