Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierentuinen
willem:
--- Citaat van: Kiwi op 24 mei 2005, 14:28:38 ---
--- Citaat van: willemk49 op 24 mei 2005, 14:18:03 ---Hokken bij een diervriendelijke dierentuin? Dan moet je echt nog eens naar Emmen.
--- Einde van citaat ---
Ja ja, ik ken Emmen wel.
Maar hoe noem jij dat dan, waar die beesten in rondlopen? Je hebt hokken en hokken. In Blijdorp zitten de dieren ook zoveel mogelijk in een 'natuurlijk' leefgebeid, maar kleinere dieren en vogels zul je toch echt moeten opsluiten willen ze niet ontsnappen.
En zelfs dat is niet eens waar... er lopen ook aapjes los, die blijven uit zichzelf bij hun hok in de buurt.
--- Einde van citaat ---
O.K. je hebt gelijk als dat het geval is. Is een hele verbetering ten opzichte van vroeger.
Kiwi:
--- Citaat van: Magic Aura op 24 mei 2005, 15:15:12 ---Vooral geen vleesteters
--- Einde van citaat ---
Wij hebben de afgelopen 15 jaar lang een kat gehad (en een hele tijd zelfs 2), de één een zwerver, de ander een afdankertje, maar ik wil nu inderdaad een paar konijnen uit de opvang 'redden'.
Nou ja, volgend jaar dan, ik wil m'n moeder niet 7 weken opschepen met mijn huisdieren als ik op vakantie ben.
Tamara:
Heb je dan ook besloten om geen kat meer te nemen?
Zo vat ik het op tenminste ;)
En inderdaad, dieren uit de opvang redden is gewoon goed, daar sta ik persoonlijk wel achter, je zou er toch niet aan moeten denken, dat iemand zo'n beestje op gaat halen en in een piepklein kooitje gaat wurmen, en dan bestaat er ook nog de kans dat zo'n beestje er niet eens uitgehaald wordt.
Dat is gewoondierenmishandeling.
Mischien niet eens bewust/moedwillig, maar dat soort dingen gebeuren toch.
willem:
Dragonfly heeft uiteraard in principe weer gelijk. Ook hier geldt: met zo'n standpunt (tegen dierentuinen) gooi je het kind met het badwater weg. De positieve gevoelens van de bezoekers betekenen voor hen een verrijking. Kinderen krijgen meer gevoel voor dierenzorg, en daarmee positieve ideeën over zorg in het algemeen.
Het is het principe blijft blijkbaar centraal staan. Maar soms kunnen principes met elkaar in conflict komen Dragonfly. In dit geval: het principe van niet verantwoordelijk willen zijn voor exploitatie van dieren tegenover het in de praktijk willen laten zien hoe je ook met dieren kunt omgaan. Vergeet niet: veel dierenvrienden zijn dat geworden door een leuk bezoek aan de dierentuin.
Kiwi:
--- Citaat van: Magic Aura op 24 mei 2005, 15:29:50 ---Heb je dan ook besloten om geen kat meer te nemen?
Zo vat ik het op tenminste ;)
--- Einde van citaat ---
Dat heb je goed opgevat dan. :)
--- Citaat ---En inderdaad, dieren uit de opvang redden is gewoon goed, daar sta ik persoonlijk wel achter, je zou er toch niet aan moeten denken, dat iemand zo'n beestje op gaat halen en in een piepklein kooitje gaat wurmen, en dan bestaat er ook nog de kans dat zo'n beestje er niet eens uitgehaald wordt.
--- Einde van citaat ---
Bij bijvoorbeeld konijnenopvang Bunnybin worden eisen gesteld aan het hok waar je de konijnen in gaat houden, en moet je bij voorkeur minimaal 2 konijnen nemen, zodat ze niet alleen in een hokje komen te zitten. Dat vind ik wel goed, dat ze die beesten die vaak toch al een traumatische ervaring achter de rug hebben niet bij jan en alleman willen laten wonen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie