Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierentuinen
willem:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 12 juli 2005, 13:11:33 ---
--- Citaat van: Poek op 12 juli 2005, 13:10:48 ---Hoe noemen we dat ook alweer, het projecteren van eigen gevoelens op dieren?
--- Einde van citaat ---
menselijk gedrag.
--- Einde van citaat ---
nee hoor, personificatie
Draek:
--- Citaat van: willem op 12 juli 2005, 13:11:32 ---Niet 'dwang' is bepalend voor het begrip verkrachting maar het 'geweld' daarbij en het hebben van geslachtsgemeenschap. Je kunt niet één woordje uit de definitie weglaten en vervolgens zeggen dat het dan ook verkrachting is.
De discussie over de dwang is geen probleem, wel die over het woord 'geweld' en 'geslachtsgemeenschap'. Met het benoemen van dit voorval als verkrachting ga je buiten die woordbetekenis.
Je zou het ongewenste inbreuk op de integriteit van het lichaam kunnen noemen. Maar dan zit je weer met het probleem dat integriteit moreel besef veronderstelt. En dat is altijd een lastig punt.
Een sterk woordgebruik is soms plastisch maar is niet altijd juist DF.
--- Einde van citaat ---
Dus je hebt 3 dingen bij 'verkrachting':
- dwang
- geweld
- geslachtsgemeenschap
Dwang dat lijkt me duidelijk. Geweld ook wel. Geweld is macht. En we hebben op dat moment macht over het dier
De derde is een term volgens vandale wat bij verkrachting hoort, maar er zijn ook andere woorden die gelinkt worden daarmee. Zoals violatie en 'op grove wijze schenden' en 'misbruiken'
Volgens lijkt me de term verkrachten dan toch wel de juiste benaming van dit dwangmatige geweld tot het schenden van de panda.
Draek:
--- Citaat van: willem op 12 juli 2005, 13:13:42 ---
--- Citaat van: Dr@gonfly op 12 juli 2005, 13:11:33 ---
--- Citaat van: Poek op 12 juli 2005, 13:10:48 ---Hoe noemen we dat ook alweer, het projecteren van eigen gevoelens op dieren?
--- Einde van citaat ---
menselijk gedrag.
--- Einde van citaat ---
nee hoor, personificatie
--- Einde van citaat ---
:)
willem:
nee, dit noem je ongewenst oprekken van woordbetekenis. Als je hiermee begint dan kom je snel op het hellend vlak. Dan ga je bijvoorbeeld he4t leggen van een hand op iemands schouder al seksueel misbruik noemen i.p.v. ongewenst intiem. Maar ook dat laatste is dubieus. :)
edit:
geweld is macht zeg je. Ja, dat klopt, maar niet alle macht is geweld. De matroos en de zeeman, weet je nog?
Lady d'Arb@ñville:
Ik zou het niet leuk vinden gedwongen te worden om aangelijnd op straat mijn behoefte te moeten doen terwijl anderen staan toe te kijken.
Maar omdat ik niet zeker weet wat een hond denkt, noem ik een hond uitlaten een bizarre combinatie van aanranding, bestialiteit en voyeurisme.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie