Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Dierentuinen

<< < (49/75) > >>

Poek:

--- Citaat van: Dr@gonfly op 12 juli 2005, 14:05:36 ---Men mag niet dingen gaan bepalen voor de dieren. Dat weet je toch dat ik dat vind.
--- Einde van citaat ---

Maar dat doe je zelf ook wel degelijk.

--- Citaat ---Echter in deze situatie hebben we het over of deze handeling mag. En of je om het doel te bereiken ook die middelen mag gebruiken. En over de middelen zijn we nu in discussie of het handelen wel juist is van de mens.
Ik geef daarvoor wat punten waarom het onjuist is. Omdat het dier geen toestemming geeft, je niet weet hoe het dier zich eronder voelt en ook inleving van de situatie in het geheel.

--- Einde van citaat ---

Ben je ook tegen het maken van foto's van dieren? Of het uberhaupt kijken naar dieren, vooral als ze b.v. net aan het poepen, plassen of sexen zijn?

Draek:

--- Citaat van: willem op 12 juli 2005, 14:16:20 ---Gweld is misbruik(Van Dale!) van macht en niet alleen uitoefening.

--- Einde van citaat ---
ge·weld (het ~)
    1 uitoefening van macht => gewelddadigheid
    2 kracht die met hevigheid, onstuimigheid wordt uitgeoefend
    3 zeer sterk gedruis => rumoer

--- Citaat ---Verkrachting: macht, geweld en geslachtsgemeenschap. Het is niet voor niets dat VanDale dit in deze combinatie gebruikt. Waarom licht je dan het woord geweld eruit en zet daar ook macht voor in de plaats? Je krijgt dan een onlogische betekenis. Verkrachting is macht maak jij van geweld, geweld en geslachtsgemeenschap. Ook hier zit geen logica in DF! :)  
--- Einde van citaat ---
Daar zit enorm veel logica in. Bij verkrachtingen gaat het bijna altijd toch om een machtspelletje van degene die verkracht, dus macht is iets wat bij verkrachting hoort. De mens staat in de machtpositie en misbruikt die macht om iets te doen (handeling) bij een dier vanwege een door mens vastgesteld doel. Macht uitoefenen is geweld.
En je lijkt steeds geslachtsgemeenschap erbij te halen.

ver·krach·ten (ov.ww.)
    1 met geweld tot geslachtsgemeenschap dwingen => misbruiken, onteren
    2 op grove wijze schenden

Daar ga ik mee verder. Het op grove wijze schenden van deze panda. Dat lijk je te negeren... misschien staat het niet bij jouw in de Van Dale...

Draek:

--- Citaat van: Poek op 12 juli 2005, 14:17:58 ---
--- Citaat van: Dr@gonfly op 12 juli 2005, 14:05:36 ---Men mag niet dingen gaan bepalen voor de dieren. Dat weet je toch dat ik dat vind.
--- Einde van citaat ---

Maar dat doe je zelf ook wel degelijk.
--- Einde van citaat ---
Nee. Ik bepaal niks omdat ik vind dat er geen situatie moet zijn waar mensen gaan nadenken over bepalingen voor dieren.

Kiwi:

--- Citaat van: Dr@gonfly op 12 juli 2005, 14:22:16 ---ver·krach·ten (ov.ww.)
    1 met geweld tot geslachtsgemeenschap dwingen => misbruiken, onteren
    2 op grove wijze schenden

Daar ga ik mee verder. Het op grove wijze schenden van deze panda. Dat lijk je te negeren... misschien staat het niet bij jouw in de Van Dale...

--- Einde van citaat ---

Je vergeet alleen dat er in de Van Dale bijstaat: bijvoorbeeld de wet verkrachten. Het gaat bij deze tweede betekenis dus om het schenden van abstracte begrippen, niet om het schenden van personen (of dieren in dit geval).

willem:
@Dragonfly. Och, het is wat gemakkelijk om alle andere dingen die gezegd zijn te negeren.
Er zijn verschillende versies van de Van Dale, in die van mij staat wel degelijk misbruik van macht.
De eerste betekenis wordt nog verduidelijkt met een zin: hij probeerde de stad met geweld van wapenen in te nemen. In die betekenis van macht. Maar macht heeft nog meer betekenissen zoals je weet. Of heb je dat niet opgezocht.
De betekenis bij verkrachting heeft drie kenmerken volgens Van Dale. Jij vervangt één van die drie door hetzelfde woord dat al gebruikt is. Dat is in strijd met de logica. Lees nog maar eens mijn laatste bijdrage. Maar het geeft tegelijk aan dat je niet de fijngevoeligheid van woordbetekenissen aanvaardt. En dat is jammer. Op deze manier kun je met veel sofisme (heb je het al opgezocht?) proberen de juiste betekenis onderuit te halen en daarmee je gelijk proberen te halen. Het zegt meer iets over eigenwijsheid dan over correcte interpretatie.  

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie