Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Dierentuinen

<< < (7/75) > >>

Draek:

--- Citaat van: kirsten op 24 mei 2005, 15:56:21 ---Bijvoorbeeld, hoe zit het nou als een dierentuin met uitsterven bedreigde dieren (bedreigd door de mens) opneemt en daarmee gaat voortplanten? Is dat okay?
--- Einde van citaat ---
Zoals ik zei doen ze dat voor zichzelf ook om de dieren te behouden binnen de dierentuinen. En als er teveel van een dier is en geen ander dierentuin het wil opnemen...ga maar eens afvragen wat met die dieren gebeurd...
Daarnaast zoals ik zei zijn de dieren waarmee gefokt is zoals de dierentuindieren niet goed voor terugzetting in het wild.  Een gevaar eerder.

--- Citaat ---En er is zo'n dierenpark (ik weet niet meer welke) waar dieren echt buiten lopen, een soort safari. Het is niet die bekende waar je met je auto doorheen kan, die schijnt nogal fout te zijn (hun apen af te geven aan brpc) maar eentje waar je het berenbos e.d. hebt. Dan leven de dieren toch in een beschermde, redelijk natuurlijke omgeving?
--- Einde van citaat ---
Beekse bergen had een deal met het BPRC. Het klimaat hier is niet zoals het voor vele dieren zou moeten zijn en nog steeds krijgen ze voedsel van de medewerkers en is hun grondgebied niet zoals dat zou zijn. Vele dieren trekken ook over grote afstanden. Deze parken zijn gewoon dierentuinen in een 'beter' jasje. Ik zie liever dat stukken natuurgebied beschermd worden door een stel rangers, zoals dat in afrika word gedaan. Die gebieden zijn ook nog vaak te klein en ook daar kan niet altijd dieren verder trekken, maar toch wel beter dan hier de dieren uit allerlei uithoeken van de wereld op te sluiten in parkjes.

Kiwi:

--- Citaat van: Dr@gonfly op 24 mei 2005, 16:14:57 ---Die gebieden zijn ook nog vaak te klein en ook daar kan niet altijd dieren verder trekken,
--- Einde van citaat ---

In Afrika zijn tegenwoordig zelfs grensoverschrijdende parken, zodat het wild alle ruimte krijgt die het nodig heeft om te trekken, en niet gehinderd wordt door een hek omdat daar toevallig de grens loopt.

edit: quote gerepareerd

Draek:
Ja dat is zeker goed. Andere oplossingen die ze doen is soms dieren uit het ene park naar het andere halen door verdoving enzo.

Tamara:
Ik raak altijd sterk geemotioneerd als ik zie dat ze een dier weer vrij laten in de natuur,  dan denk ik:" Het ga je goed jongen." :bye:
En dan krijg ik last van een huilbui, dat kan ik ook hebben met een programma als spoorloos, dan moet ik mijn tranen echt bedwingen.
Of toen ze Hannes hebben bevrijd, die zwemt nu ergens mooi vrij rond in de natuur, die mensen hebben topwerk verricht. :heart:

willem:

--- Citaat van: Magic Aura op 24 mei 2005, 16:34:56 ---Ik raak altijd sterk geemotioneerd als ik zie dat ze een dier weer vrij laten in de natuur,  dan denk ik:" Het ga je goed jongen." :bye:
En dan krijg ik last van een huilbui, dat kan ik ook hebben met een programma als spoorloos, dan moet ik mijn tranen echt bedwingen.
Of toen ze Hannes hebben bevrijd, die zwemt nu ergens mooi vrij rond in de natuur, die mensen hebben topwerk verricht. :heart:

--- Einde van citaat ---
Weer een dilemma: de natuur is wreed, veel wreder dan een dierentuin. Worden dieren in een zoo gemakkelijk bejaard, in de natuur halen ze de middelbare leeftijd niet eens.
We hebben bij de draad over de grenzen van het veganisme er ook al over gehad. Je moet altijd kijken of in die omstandigheden een dier kwaad wordt gedaan. zo'n beest kan zich geen voorstelling maken  van leven buiten de dierentuin. Laat staan van een abstract begrip als vrijheid.
Als Dragonfly nu komt met het argument dat je dat je positieve gevoelens niet kunt toetsen moet hij maar eens gaan zoeken wat het filosofische begrip
solipsimse inhoudt. Zelfs bij mensen kun je er niet zeker van zijn of de ander wel voelt wat je denkt wat die voelt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie