Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierentuinen
willem:
--- Citaat van: Draakje op 23 augustus 2006, 00:41:02 ---
Overigens staan er nu 2 circusjes in Assen. 2 wat kleinere. Beiden ZONDER DIEREN!!
Eentje is meestal wel met dieren, maar die heeft gekozen voor een show zonder dieren nu.
--- Einde van citaat ---
Ik heb gezien dat ze er zijn. Ik kom er anders nooit. Niet mét en niet zónder dieren.
Draek:
--- Citaat van: lovelocker op 23 augustus 2006, 06:27:25 ---Ben wel overtuigd van de ambassadeurfunctie van dieren in een dierentuin. Ik merk al om mij heen hoe weinig mensen gemiddeld van dieren en planten weten...en ik vrees dat als je nooit een leeuw hebt gezien of een boa constrictor dat je niet snel druk kunt maken over het uitsterven in landen van oorsprong.
--- Einde van citaat ---
Ik denk dat de jeugd van tegenwoordig gewoon verplicht uitstapjes moet maken de natuur in met mensen die er veel van afweten. Wel personen die met enthusiasme kunnen vertellen. Ik ging vroeger ook met een kennis van mijn vader de waterleidingduinen in.. nou dat vond ik super. Die man wist een hoop te vertellen.
Naar een dierentuin gaan is voor mij niet meer geweest dan aapjes kijken e.d. en met de basisschool ook wel veel geweest in dierentuinen, maar de meeste kinderen waren al snel te vinden in de speeltuin. Plus dat de tijd die men per dier kijkt en leest is gewoon te kort om iets te kunnen leren. Ik denk niet dat dieren veel bijdrage om mensen bewust te maken en interesse te laten krijgen voor natuur en dieren. Hoewel er ook wel uitzonderingen zijn natuurlijk.
Maar dieren in de dierentuin.. je leert jammer genoeg de kinderen ook dat het houden van dieren in gevangenschap en een onnatuurlijke omgeving goed is.
Sasje:
Als ik ooit kinderen krijg, wil ik ze leren dat dieren niet in hokken horen te leven maar in het wild. Helaas ben ik in mijn omgeving (familie / partner) de enige die er zo stellig over denkt. Mijn vriend heeft zoiets van: je gaat toch wel lekker naar de dierentuin met je kind? dat is toch leuk.. en ik denk dat mijn (schoon) ouders er ook zo over denken. En ik vond de dierentuin ook altijd geweldig als kind. Naar het circus zal ik sowieso niet gaan. Maar wat voor alternatieven heb je als je je kinderen iets over dieren wilt bijbrengen? Je neemt ze ook niet even mee op safari in Afrika.. en plaatjes dat is toch niet hetzelfde. En wie weet willen opa en oma wel een keer met de kleine naar de dierentuin, moet je daar dan ook iets van zeggen? ik vind het maar een moeilijk onderwerp en ik heb nog niet eens kinderen. Ik denk dat dat best lastig wordt in de toekomst!
Lovelocker:
Je loopt het gevaar even niet een leuke moeder te zijn. Dat je zelf niet gaat, oke, maar als vriend/man of opa en oma of school willen gaan, om dan spelbreker te zijn....lijkt mij niet goed.
Een moslimkind dat de Sinterklaasviering niet mag bijwonen, het Jehova-kind dat geen kerstboom ziet...het zijn al gauw kleinen traumaatjes. Lijkt mij als niet-ouder. Ik heb een vriendin. Zij en haar man zijn vegetarier, maar het dochtertje wilde al gauw vlees eten. Dat hebben ze niet verboden. Ze at het buitenshuis en ze haalden zelfs wel vleeswaren voor haar. Dat vind ik toch knap en beter dan verbieden en dwingen.
Draek:
Als ouder van een kind bepaal je tot dat ze zelf keuzes gaan maken wat goed voor ze is. Jij geeft de basis voor hun ontwikkeling. Als je het niet goed vind dat dieren in hokken zitten.. waarom zou je dan je kinderen mee laten nemen naar iets wat je niet juist vind?
Stel dat je het niet ok vind dat je kind op jonge leeftijd enge films ziet, maar een andere ouder laat dat wel zien aan haar kind. Jouw kind gaat daar naar kinderfeestje toe waar ze die soort films gaan vertonen. Moet je dat dan ook toelaten?
Ik vind het wel leuk wat iemand die ik ken doet met haar kinderen. Als die een uitje met school hebben bijvoorbeeld naar een dierentuin, dan vind ze dat niet ok dat het kind dan daar ook naar toe gaat. In plaats daarvan gaan ze naar een dierenopvangcentrum om daar dieren te bekijken enzo. Een ander optie is dan om naar iets te gaan wat het kind erg leuk vind.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie