Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierentuinen
Gwennepen:
Ik vind het geen vergelijking,enge films of de dierentuin.Je kind wordt er mi echt geen beter mens van als je zulke dingen gaat verbieden of iets anders laat doen dan zijn/haar vriendjes.Inderdaad traumagegarandeerd.Voor een kind is het belangrijk om er bij te horen.En binnen dat erbij horen kan je hem/haar best leren/stimuleren keuzes te maken.
Sasje:
Dat is zeker een goed alternatief, een opvangcentrum. Maar ik wil inderdaad ook geen 'spelbreker' zijn als opa en oma naar de dierentuin gaan.. ik zal altijd de waarheid vertellen en ze proberen bij te brengen dat dieren vrij horen te zijn net als wij. Ik ga er zelf in ieder geval niet heen.
Ja dat vlees eten lijkt me ook lastig. Ik zou mijn kinderen natuurlijk vegetarisch willen opvoeden als ik ooit kinderen krijg :). Maar mijn vriend eet af en toe ook vlees dus kan het ook weer niet verbieden. Ik vraag me af hoe anderen dat doen. Stel dat ze naar vriendjes gaan, een verjaardagsfeestje of zo, en ze krijgen allemaal broodjes met knakworstjes of zoiets. Dat lijkt me toch voor zo'n kind best lastig af en toe.
Anna:
Hey Sasje, ik wil als ik zelf ooit kids krijg ze ook gewoon als vegetarier opvoeden, ook al zou mijn vriend wel vlees eten. Dan zeker de eerste jaren.
Tegenwoordig zijn er zoveel kinderen die bepaalde dingen niet 'mogen', moslims geen varkensvlees, veel kinderen met bepaalde allergieen, dus denk dat je als vegetariers kind het zo slecht nog niet hebt hoor, maar ik ben het met je eens dat het best wel eens lastig kan zijn voor een kind, om er niet 'bij te horen'!
Lastige materie...
Draek:
--- Citaat van: Gwennepen op 30 augustus 2006, 08:11:58 ---Ik vind het geen vergelijking,enge films of de dierentuin.Je kind wordt er mi echt geen beter mens van als je zulke dingen gaat verbieden of iets anders laat doen dan zijn/haar vriendjes.Inderdaad traumagegarandeerd.Voor een kind is het belangrijk om er bij te horen.En binnen dat erbij horen kan je hem/haar best leren/stimuleren keuzes te maken.
--- Einde van citaat ---
Beste Gwennepen, ook al doe je overal aan mee, ga je het kind alles laten doen om erbij te horen of laat het kind zelf die dingen beslissen om erbij te horen. Als je er buiten valt, dan val je er gewoon buiten. Daar kan geen dierentuin ofzo bij helpen.
Daarnaast is het wel een goede vergelijking, want het betreft in essentie hetzelfde. Jij als ouder verbied iets waar je principieel tegen bent, waar je het kind nog niet voor wilt laten kiezen of denkt dat het kind daarvoor kan kiezen. Het is de opvoeding die je je kind wilt meegeven. Is het fout om je kind anders te laten zijn? Een andere instelling mee te geven? etc.?
Moet een kind die je vegetarisch opvoed ook maar vlees gaan eten als opa en oma dat willen? Dat lijkt me niet. Jij als ouder bent diegene die bepaalt wat goed en fout is en waar je je kind aan wilt blootstellen. Het lijkt me hartstikke normaal om je kind te behoeden voor foute denkbeelden. Anders kan je beter gewoon meteen je kind in het diepe gooien zonder sturing op welk vlak dan ook.
Aiko:
--- Citaat van: Sasje op 30 augustus 2006, 08:24:47 ---
Ja dat vlees eten lijkt me ook lastig. Ik zou mijn kinderen natuurlijk vegetarisch willen opvoeden als ik ooit kinderen krijg :). Maar mijn vriend eet af en toe ook vlees dus kan het ook weer niet verbieden. Ik vraag me af hoe anderen dat doen.
--- Einde van citaat ---
Zolang mijn eventuele kleine nog geen achttien is en ik geen onredelijke eisen leg die het leven ernstig aantasten (wat ik veronderstel bij vegetarisme), hebben ze zich maar even te houden aan mijn wens om van vlees af te blijven. Daarna zoeken ze het maar uit en zijn ze vrij (nouja, alleen als ze beginnen met roken of drugs draai ik hoogstpersoonlijk nog hun nekje om, ook al zijn ze volwassen).
Bij verjaardagsfeestjes als ze nog klein zijn, zou ik zoveel als mogelijk andere ouders duidelijk maken wat wel en niet kan als de mijne daar op bezoek is. Gaat het eens mis qua ingredienten, dan zij het maar zo. Maar er dan maar gewoon laks in zijn omdat het onhandig zou kunnen zijn vind ik niet echt iets waar ik voor sta.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie