Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Dierentuinen

<< < (70/75) > >>

fem fatale:

--- Citaat van: Aiko op 30 augustus 2006, 22:28:31 ---Zolang mijn eventuele kleine nog geen achttien is en ik geen onredelijke eisen leg die het leven ernstig aantasten (wat ik veronderstel bij vegetarisme), hebben ze zich maar even te houden aan mijn wens om van vlees af te blijven.

--- Einde van citaat ---
Hoe oud was jij toen je vegetarier werd? En hoe had jij het gevonden als je ouders hadden gezegd dat jij je maar aan hun niet onredelijke eisen moest aanpassen? (Beetje oneerlijke vergelijking, want jouw ouders zijn vast geen principiele vleeseters, maar er zijn zat ouders die weigeren om wat dan ook apart te koken voor hun kinderen - ik ken een gezin waarvan alleen de vader tuinbonen lust, en als hij daar zin in heeft, gaat dus de rest van de familie met honger naar bed -)

En ik neem aan dat je bedoelt bij jou thuis, want ik vrees dat het lastig om een 16-jarige uit de McDonalds te houden, als hij/zij per se vlees wil eten.

Ik zit er zelf ook wel mee hoor, ik wil mijn evt kinderen absoluut niet het idee geven dat ik vlees eten een goed idee vind, maarja, het zou zomaar kunnen dat de vader van de kinderen (die ik immers nog moet gaan zoeken) wél vlees eet, en het is dan een beetje moeilijk om te zeggen dat ik vlees eten slecht vind, zeker ook omdat ik het bij mensen waarbij ik niet het geweten moet vormen wel hun eigen zaak vind.

Christiaan:
Die arme kinderen krijgen alleen maar soep :-\

Sasje:

--- Citaat van: Draakje op 30 augustus 2006, 22:09:41 ---
--- Citaat van: Gwennepen op 30 augustus 2006, 08:11:58 ---Ik vind het geen vergelijking,enge films of de dierentuin.Je kind wordt er mi echt geen beter mens van als je zulke dingen gaat verbieden of iets anders laat doen dan zijn/haar vriendjes.Inderdaad traumagegarandeerd.Voor een kind is het belangrijk om er bij te horen.En binnen dat erbij horen kan je hem/haar best leren/stimuleren keuzes te maken.

--- Einde van citaat ---

Beste Gwennepen, ook al doe je overal aan mee, ga je het kind alles laten doen om erbij te horen of laat het kind zelf die dingen beslissen om erbij te horen. Als je er buiten valt, dan val je er gewoon buiten. Daar kan geen dierentuin ofzo bij helpen.

Daarnaast is het wel een goede vergelijking, want het betreft in essentie hetzelfde. Jij als ouder verbied iets waar je principieel tegen bent, waar je het kind nog niet voor wilt laten kiezen of denkt dat het kind daarvoor kan kiezen. Het is de opvoeding die je je kind wilt meegeven. Is het fout om je kind anders te laten zijn? Een andere instelling mee te geven? etc.?
Moet een kind die je vegetarisch opvoed ook maar vlees gaan eten als opa en oma dat willen? Dat lijkt me niet. Jij als ouder bent diegene die bepaalt wat goed en fout is en waar je je kind aan wilt blootstellen. Het lijkt me hartstikke normaal om je kind te behoeden voor foute denkbeelden. Anders kan je beter gewoon meteen je kind in het diepe gooien zonder sturing op welk vlak dan ook.

--- Einde van citaat ---

Ja dat over opa/oma daar ben ik het mee eens. Ik zal er vast gezeik over krijgen aangezien ze allemaal vlees eters zijn en ze het een beetje onzin vinden. Maar ja als je Christelijk bent voedt je je kinderen hoogstwaarschijnlijk ook zo op. Vegetarisme is natuurlijk geen geloof maar wel een bepaalde manier van leven. Nou ja ze moeten het er maar mee doen! Tegen die tijd ben ik tenslotte de mama :) en ik houd voet bij stuk.
Het zou ook eigenlijk heel raar zijn als ik geen dieren eet omdat ik daar principieel op tegen ben en omdat ik denk dat het ongezond is voor een mens, maar dat ik het wel voer aan mijn kind.

Gwennepen:

--- Citaat van: Draakje op 30 augustus 2006, 22:09:41 ---
--- Citaat van: Gwennepen op 30 augustus 2006, 08:11:58 ---Ik vind het geen vergelijking,enge films of de dierentuin.Je kind wordt er mi echt geen beter mens van als je zulke dingen gaat verbieden of iets anders laat doen dan zijn/haar vriendjes.Inderdaad traumagegarandeerd.Voor een kind is het belangrijk om er bij te horen.En binnen dat erbij horen kan je hem/haar best leren/stimuleren keuzes te maken.

--- Einde van citaat ---

Beste Gwennepen, ook al doe je overal aan mee, ga je het kind alles laten doen om erbij te horen of laat het kind zelf die dingen beslissen om erbij te horen. Als je er buiten valt, dan val je er gewoon buiten. Daar kan geen dierentuin ofzo bij helpen.

Daarnaast is het wel een goede vergelijking, want het betreft in essentie hetzelfde. Jij als ouder verbied iets waar je principieel tegen bent, waar je het kind nog niet voor wilt laten kiezen of denkt dat het kind daarvoor kan kiezen. Het is de opvoeding die je je kind wilt meegeven. Is het fout om je kind anders te laten zijn? Een andere instelling mee te geven? etc.?
Moet een kind die je vegetarisch opvoed ook maar vlees gaan eten als opa en oma dat willen? Dat lijkt me niet. Jij als ouder bent diegene die bepaalt wat goed en fout is en waar je je kind aan wilt blootstellen. Het lijkt me hartstikke normaal om je kind te behoeden voor foute denkbeelden. Anders kan je beter gewoon meteen je kind in het diepe gooien zonder sturing op welk vlak dan ook.

--- Einde van citaat ---

Beste draakje
Wat fijn dat je me helpt met de opvoeding van mijn kinderen. ;)
Als ik jou bijdrages aan het forum lees heb ik vaak de neiging om eroverheen te lezen.Dat doe ik niet maar ik heb dan wel zoiets van duh.Ik vind het op zo,n dusdanig drammerige manier geschreven dat ik als vegetariër zelfs de neiging heb om stante pede naar de slager te rennen om de grootste braadworst verkrijgbaar.Juist .Het tegenovergestelde van jou bedoelingen.Zo werkt het met volwassenen en zo werkt het zeker ook met kinderen.Ik wil hiermee niet zeggen dat je geen mening mag hebben over allerlei zaken met betrekking tot dieren en de natuur.Maar dat je met  gedram niet de wereld kan verbeteren.Om er nog even een cliché tegenaan te gooien;Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn. :)

Dee:

--- Citaat van: Gwennepen op 31 augustus 2006, 09:32:15 ---Ik vind het op zo,n dusdanig drammerige manier geschreven dat ik als vegetariër zelfs de neiging heb om stante pede naar de slager te rennen om de grootste braadworst verkrijgbaar.
--- Einde van citaat ---
Dat heb ik ook! ;D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie