Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Dierentuinen

<< < (8/75) > >>

Draek:

--- Citaat van: willemk49 op 24 mei 2005, 17:23:05 ---Weer een dilemma: de natuur is wreed, veel wreder dan een dierentuin. Worden dieren in een zoo gemakkelijk bejaard, in de natuur halen ze de middelbare leeftijd niet eens.

--- Einde van citaat ---
De wereld is wreed.

--- Citaat ---We hebben bij de draad over de grenzen van het veganisme er ook al over gehad. Je moet altijd kijken of in die omstandigheden een dier kwaad wordt gedaan. zo'n beest kan zich geen voorstelling maken  van leven buiten de dierentuin. Laat staan van een abstract begrip als vrijheid.
--- Einde van citaat ---
Ja, het gaat niet om dat een dier er niet om geeft (omdat die het niet kent), maar dat gevangenschap verkeerd is.

--- Citaat ---Als Dragonfly nu komt met het argument dat je dat je positieve gevoelens niet kunt toetsen moet hij maar eens gaan zoeken wat het filosofische begrip solipsimse inhoudt. Zelfs bij mensen kun je er niet zeker van zijn of de ander wel voelt wat je denkt wat die voelt.
--- Einde van citaat ---
Het begrip solipsisme bedoel je :) typo :) En ik heb dit ook eens genoemd dat je inderdaad niet weet wat andere voelen enzo, en dat je zelfs niet kan weten of andere mensen wat voelen. Maar je kan wel uitgaan dat je zelf ook niet zou willen dat je gevangen zat. En daarvan uit kan je wel redeneren dat als dat wezen ook bewust is van zichzelf dat die hetzelfde zou denken.

Lovelocker:
Er schieten mij tig gedachtes tebinnen over het verschijnsel: dierentuin. Mooie - wel trieste - rapportage gehoord gisteren over Ouwehands in oorlogstijd oa.
Keikoo, die van een film, een orka is verpieterd nadat ze m.b.v. miljoenen kosten meen ik, de vrijheid terugkreeg. Gestorven aan een combinatie van een virus en waarschijnlijk een gebroken walvishart. En zo kan ik nog wel meer gruwelen opnoemen.
Waar het om gaat: kan het dier zichzelf zijn... Treurig vind ik de meeste roofdieren in Artis. Als Artis twee jachtluipaarden juist zou willen houden, is er geen ruimte meer voor andere dieren. Beter nog: al die dieren bij de jachtluipaarden binnen 1 omheining.  Voor het jachtluipaard dan. Maar ik weet ook nog wel hoeveel schande er werd gesproken van twee zeekoeien in een piepklein bassin. Die beesten aten de hele dag kroppen andijvie. Niet anders dan in de natuur, nou ja: dan waren het alleen waterhyacinthen. Waarschijnlijk weinig mis mee.
En ik vraag mij af, Dragonfly als er een nare ziekte om zich heen had gegrepen die Hannes had opgelopen van een hond of mens en doorgegeven. Het zou mij ook niet verbazen als Hannes inmiddels wijlen was, achteraf bezien toch niet zo geroutineerd in het vangen van vis e.d. Vaak hebben mensen last van het Donald Duck-syndroom, projecteren menselijke op weinig gebaseerde toegedichte behoeften op dieren. De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
Er zijn wel degelijk geslaagde introducties: dichtbij de ooievaar en bijv. ver weg: het leeuwaapje en de Japanse kuifibis en de Hawaiigans enz.. Ook niet geslaagde. Met de otters wil het maar niet goed gaan. Men is vergeten eerst wat wegen af te sluiten.
Interessant is het eens te lezen over de dierentuin: Jersey Wildlife Preservation Trust, waarvan het doelstelling nummer 1 is. Ik noemde de dierentuin al eerder.

Christiaan:

--- Citaat van: Dr@gonfly op 24 mei 2005, 18:33:15 ---
--- Citaat van: willemk49 op 24 mei 2005, 17:23:05 ---de natuur is wreed,

--- Einde van citaat ---
De wereld is wreed.

--- Einde van citaat ---
Ik vraag me toch af wat de betekenis van deze correctie of dit onderscheid is. Kan je dat eens uitleggen?

Draek:
Ik weet niet of het voor Hannes goed is geweest om terug in de zee te komen. Ik heb op Hannes niet zo ingelezen. Maar het dier komt van dieren die gefokt zijn in dierentuinen en was als jong dier ontsnapt enzo. Misschien dat die het goed kan redden, maar ben bang dat dieren waarmee enorm gefokt is ernstige schade kan toebrengen aan de natuur. Ik zou ze ook liever vrij zien, maar soms moet je kiezen tussen 2 kwaden en wil je niet dat de vrijheid van het dier betekent dat de kans is dat een hele soort uitsterft in het ergste geval. Reden ook waarom ik het ook niet goed vind als men nertsen in de natuur vrij laat. Beter is dan om de dieren mee te nemen en een beter onderkomen verzorgen. Dus nazorg.
Misschien dat Hannes nog leeft. Ik weet het niet. Volgens mij is daar niks meer over in het nieuws gekomen.

--- Citaat ---Ik vraag me toch af wat de betekenis van deze correctie of dit onderscheid is. Kan je dat eens uitleggen?
--- Einde van citaat ---
Dat zowel de natuur wreed kan zijn, maar dat ook de mens wreed is. Dat eigenlijk op de hele wereld enorme wreedheden zijn. Maar de ene kan je veranderen, maar de andere niet. Hoe de mens omgaat met dieren of andere mensen, daar kan je verandering in aanbrengen. De natuur blijft wel zo.

Lovelocker:
De dierenwereld is wreed.
De mensenwereld is wreed.
En daar kun je dan weer over filosoferen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie