Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierentuinen
Hausfrau:
Als het over kinderen gaat bemoei ik me er ook maar even mee ;D Ik als top-expert :schater:
Ik ben zelf een principiële vegetariër, maar ik ga mijn principes niet opleggen aan mijn kinderen. In mijn geval eet papa ook vlees, dus ik vind het niet redelijk om hun dat te verbieden. Wel eten we zoveel mogelijk bio-vlees en 'wilde' vis (whateverthatmaybe) en eten we steeds regelmatiger vega.
De vergelijking: ik ben ook een principiële non-alcoholica, maar mijn kinderen mogen over een jaartje of 10-15 best van mij wat drinken (alles met mate natuurlijk :rasta:) en roken moeten ze na hun 16e ook zelf uitzoeken. Ik ga ze uiteraard op de hoogte stellen van alle risico's etc. maar bij mijn ouders werkte dat ook: stiekem roken, totdat het mocht, want toen was het niet spannend meer.
Aldus ik ben fervent aanhanger van de omgekeerde psychologie!
Ik wil gewoon dat het verstandige volwassenen worden en ik denk niet dat ze dat worden als alles voor ze bepaald wordt. Bij mij komen ze in aanraking met alles en laat ze zelf maar kiezen.
Ander voorbeeld: ik ben totaal niet kerks, niet zo opgevoed, en ik voel me niet aangetrokken tot een geloof, maar laatstelijk waren we in een kerk en toen heb ik wel het hele verhaal aan de oudste uitgelegd (aan de hand van de plaatjes, want dan is het net een stripboek :heehee:). Dat heb ik trouwens ook gedaan toen iemand doodging. Want ik weet ook geen goed antwoord als er gevraagd word: waar ga je heen als je doodgaat. En ik merk dat zij er toch wel mee bezig is op haar manier. En wil zij een keer naar de kerk, gaan we toch.
Om toch nog even het topic te beroeren: wij hebben een jaarkaart voor de dierentuin, die ze overigens goed aan het verbouwen zijn. Zo zijn de chimpansees vertrokken om de oerang-oetangs meer ruimte te geven bijvoorbeeld. En ja, daar heb ik gemengde gevoelens over, maar er zijn hier dit jaar wel 3 olifantjes geboren en dat is haast meer dan in het wild (bij wijze van dan) en hier worden grote schildpadden gekweekt, HELE grote.
Draek:
--- Citaat van: Gwennepen op 31 augustus 2006, 09:32:15 ---Beste draakje
Wat fijn dat je me helpt met de opvoeding van mijn kinderen. ;)
Als ik jou bijdrages aan het forum lees heb ik vaak de neiging om eroverheen te lezen.Dat doe ik niet maar ik heb dan wel zoiets van duh.Ik vind het op zo,n dusdanig drammerige manier geschreven dat ik als vegetariër zelfs de neiging heb om stante pede naar de slager te rennen om de grootste braadworst verkrijgbaar.Juist .Het tegenovergestelde van jou bedoelingen.Zo werkt het met volwassenen en zo werkt het zeker ook met kinderen.Ik wil hiermee niet zeggen dat je geen mening mag hebben over allerlei zaken met betrekking tot dieren en de natuur.Maar dat je met gedram niet de wereld kan verbeteren.Om er nog even een cliché tegenaan te gooien;Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn. :)
--- Einde van citaat ---
Dank je.. als je dit als drammerig leest, dan moet je maar niet de wijde wereld in gaan. Maar goed.. mag je vinden natuurlijk. Ik vind het alleen erg dubbel als ouders bang zijn dat ze opdringerig zijn naar hun kinderen etc, terwijl ieder voor zich de opvoeding van een kind bepaald. Dat bepalen geen opa's en oma's of de scholen, dat doet de ouder. En dat is wat ik duidelijk maak hierboven. Ik vind veelal de 'druk' spreken van de maatschappij.
Gwennepen:
Ik vind het erg dubbel dat jij uitmaakt dat ik niet zelf bepaal wat me goed of slecht lijkt voor m,n kinderen.Daar kan ik hoe dan ook pas veel later over oordelen.En dat geldt voor iedereen.Volkert v/d G z,n moeder had het vast ook niet zo bedoeld.Ik voel totaal geen druk van de maatschappij in mijn beslissingen mbt de kinderen en word ook nogal eigenzinnig gevonden door mijn omgeving hierin.dus het zal wel loslopen.Ik vind eigenlijk meer dat jij druk op mij probeert uit te oefenen.Hou ik niet zo van.
Lady d'Arb@ñville:
--- Citaat van: Draakje op 31 augustus 2006, 12:29:35 ---Dat bepalen geen opa's en oma's of de scholen, dat doet de ouder.
--- Einde van citaat ---
Opa's en oma's moeten ook door de ouder opgevoed worden natuurlijk.
En leraren.
En alle vriendjes en vriendinnetjes van je kinderen als je toch bezig bent.
Of nee, je kan je kinderen eigenlijk maar het beste in de kelder wegstoppen zodat je zeker weet dat ze met niks verderfelijks in aanraking kunnen komen.
Wie heeft jou eigenlijk ooit in de wijde wereld durven loslaten?
Draek:
--- Citaat van: Gwennepen op 31 augustus 2006, 12:46:36 ---Ik vind het erg dubbel dat jij uitmaakt dat ik niet zelf bepaal wat me goed of slecht lijkt voor m,n kinderen.Daar kan ik hoe dan ook pas veel later over oordelen.En dat geldt voor iedereen.Volkert v/d G z,n moeder had het vast ook niet zo bedoeld.Ik voel totaal geen druk van de maatschappij in mijn beslissingen mbt de kinderen en word ook nogal eigenzinnig gevonden door mijn omgeving hierin.dus het zal wel loslopen.Ik vind eigenlijk meer dat jij druk op mij probeert uit te oefenen.Hou ik niet zo van.
--- Einde van citaat ---
Tuurlijk bepaal je het zelf. Ik geef alleen maar aan dat je als ouder de controle hebt, dat je altijd beslissingen maakt voor het kind. Dus dan is het toch niet raar als je kinderen ergens niet naar toe laat gaan als JIJ dat niet wil?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie