Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Dierentuinen

<< < (73/75) > >>

Gwennepen:
Ik vind dat jij mij iets dat jij niet wil aan mij op wil dringen om niet te willen.

Draek:

--- Citaat van: Gwennepen op 31 augustus 2006, 13:54:02 ---Ik vind dat jij mij iets dat jij niet wil aan mij op wil dringen om niet te willen.

--- Einde van citaat ---

Dat is wat ik zeg.

Sam:
Ik zou mijn kinderen niet meenemen naar de dierentuin. Als anderen het wel willen zou ik er voor gaan liggen, behalve als het groepsactiviteiten zijn waardoor hun sociale leven een deuk zou oplopen. Dus wel schoolreis en verjaardagsfeestje van klasgenootjes, maar nee tegen vrienden, opa en oma etc.

Ik ben door mijn ouders redelijk pacifistisch opgevoed. Dat betekende dat mijn broertje en ik geen geweren kregen, zelfs geen waterpistooltjes. Als we op een verjaardagsfeestje een klein waterpistool hadden gekregen, werd het afgepakt zodra we er mee gingen schieten. Vond ik toen best oneerlijk, en begreep de uitleg van mijn ouders dat mensen doodschieten geen spelletje is, niet helemaal. Achteraf gezien ben ik er echter heel erg blij mee. Zo zie ik circussen en dierentuinen ook: een kind mist wel iets, maar een kind wordt niet slechter van af en toe iets missen.

Hausfrau:
Hoewel ik het deels met bovenstaande redenering eens ben moet ik toch toevoegen dat je ook naar het kind moet kijken. Een vriend van mij mocht ook geen pistooltjes hebben en bouwde vanaf z'n 12e de hele zolder vol met van die tinnen troep. En die is van nature toch echt errug pacifistisch. Haal dus niet een aantal dingen door elkaar.

Om maar even een vergelijkbaar voorbeeld aan te hangen: ik ben ook tegen milieuvervuiling en ga zo min mogelijk met de auto, maar dat houdt niet in dat mijn zoontje niet met auto's zou mogen spelen...

Ligfietsertje:

--- Citaat van: Hausfrau op 02 september 2006, 14:10:30 ---Een vriend van mij mocht ook geen pistooltjes hebben en bouwde vanaf z'n 12e de hele zolder vol met van die tinnen troep. En die is van nature toch echt errug pacifistisch. Haal dus niet een aantal dingen door elkaar.

Om maar even een vergelijkbaar voorbeeld aan te hangen: ik ben ook tegen milieuvervuiling en ga zo min mogelijk met de auto, maar dat houdt niet in dat mijn zoontje niet met auto's zou mogen spelen...

--- Einde van citaat ---

Inderdaad.  Als kind knalde mijn speelgoedsoldaatjes elkaar ook neer en veroorzaakten mijn autootjes verschrikkelijke botsingen.
Nochtans ben ik helemaal niet gewelddadig geworden en rijd ik niet als een gek.

Als je 'naar de dierentuin gaan' op zich fout vind kan je het natuurlijk verbieden.  Maar de angst dat door de kinderen naar de dierentuin te laten gaan, deze het normaal zouden gaan vinden dat dieren opgesloten worden is volgens mij volkomen onterecht en nergens op gebaseerd.
Dan bereik je meer door een kind goed in te lichten over de reden waarom je denkt dat dieren niet opgesloten moeten worden.  En er is eigenlijk nergens een betere plek om dat te doen dan in de dierentuin zelf.  (En ja, daarmee steun je de dierentuin financieel, maar opvoedkundig werkt het volgens mij veel beter.)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie