Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierentuinen
Hausfrau:
Om nog maar af te zien van het feit dat soms die plekken "nodig" zijn om dieren te helpen overleven. Zo is hier een beer laatstelijk naar het wildpark gebracht omdat hij anders zou worden afgeschoten omdat hij bedreigend werd voor mensen. Mede fokprogramma's voor een aantal dieren (ik weet, zitten ook haken en ogen aan), zo gaan de galapagos-schildpadden hier erg goed.
We zijn het er allemaal over eens dat het nijlpaard van Artis geen leven heeft.
Sam:
Ik vind dat jullie het een beetje omdraaien. Ik zeg dat als ik mijn kinderen bij zou willen brengen dat mensen doodschieten niet leuk is en geen onderwerp voor een spelletje is, dit een reden is om ze geen pistooltjes te geven. Jullie maken daarvan: "jij zegt dat als je kinderen pistooltjes geeft, ze later mensen gaan doodschieten. Dit is duidelijk niet waar, dus is jouw argument om kinderen geen pistooltjes te geven niet geldig."
Ik zeg niet dat iedereen die met pistooltjes speelt later mensen gaat doodschieten of gewelddadig wordt. Wat mijn ouders mij hebben bijgebracht is dat iemand doodschieten geen geschikt onderwerp voor een spelletje is, net zomin als martelen etc., hoe leuk je het ook kunt vinden. Ik vind dat heel erg waardevol. Zo vind ik het ook heel waardevol om kinderen bij te brengen dat een circus en dolfinarium leuk is voor de mensen, maar niet voor de dieren, en dus niet onder vermaak valt. Dierentuinen idem dito. Ja, het is allemaal leuk voor de kinderen en nee, ze zullen er geen dierenopsluit neigingen van krijgen.
Maar: als ik wil dat ze het opsluiten van dieren om aan mensen tentoon te stellen kritisch bekijken, kan ik niet zeggen dat we "gezellig" een dagje naar de dierentuin gaan. Het een sluit het ander uit. Dat ze er met school of vriendjes komen, is iets anders, zoals ik al eerder gezegd heb.
willem:
Eigenlijk zou er een extra draad moeten zijn over circusdieren.
In Winschoten heeft de gemeenteraad besloten (op initiatief van GroenLinks, Draakje!) een verbod uit te vaardigen voor een circus met dieren. Daarop is uitgezocht of dit juridisch haalbaar was. Zodra het artikel uit het Dagblad van het Noorden hierover digitaal verschijnt zal ik het aan de draad toevoegen.
Meer technische informatie zie hier
Succes dus Draakje!
Hausfrau:
Ik zeg ook niet dat als je iets verbied dan voorkom je om bladerdiebladerdiebla.
Ik bedoel meer dat principes goed zijn (prima zelfs), maar dat je je soms moet afvragen of je niet iets door elkaar haalt. Om het pistolenvoorbeeld voor de dag te halen: ze krijgen bij mij geen klapperpistooltjes en oorlogsspeelgoed, weer wel een waterpistool met name omdat dat een totaal andere uitstraling heeft etc. Ook al ben ik niet voor de 'je kinderen moeten erbij horen' in zijn algemeenheid, maar wel een beetje. Kinderen moeten 'normale' kinderdingen doen en soms horen daar dingen bij die ik niet per definitie geweldig vind maar de kinderen wel. Ander voorbeeld: Rosalie heeft een make-up koffer gekregen voor haar 4e ::) verjaardag. Ik ben niet voor make-up bij kleine kinderen, maar nu ze hem heeft mag ze op een regenachtige middag zich wel eens opmaken en bijvoorbeeld voor een kinderfeestje. Nou scheelt dat je de make-up nauwelijks ziet, anders zou het een ander verhaal zijn. Maar ik vind het toch moeilijk het af te pakken, ook al ben ik er eigenlijk op tegen.
J@n:
--- Citaat van: Draakje op 31 augustus 2006, 13:50:54 ---Ik geef alleen maar aan dat je als ouder de controle hebt, dat je altijd beslissingen maakt voor het kind. Dus dan is het toch niet raar als je kinderen ergens niet naar toe laat gaan als JIJ dat niet wil?
--- Einde van citaat ---
Als Vegatopia nog bestaat tegen de tijd dat je ervaringsdeskundige bent, moet je dit nog maar eens teruglezen. Als je dan nog steeds zo rechtlijnig denkt, heb ik medelijden met je. :)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie