Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierentuinen
Bast:
Toevallig ben ik twee weken geleden in Emmen naar de dierentuin geweest en ik werd er treurig van. Ben altijd voor de educatieve factor geweest (Kiwi haalt het al aan, het lijkt mij ook veel indrukwekkender voor je neus in levende lijve, dan dat je het van een tvschermpje haalt), maar hier werd ik wel treurig van.
Willem meent geen stress symptomen te hebben gezien, maar ik meen die wel te heben waargenomen.
Bij de prairiehonden ontdekte mijn moeder een jongetje van een jaar of tien, wat stenen stond te gooien naar ze. Bah.
Dieren uitzetten in de natuur vanuit gtevangenschap brengt inderdaad een risico met zich mee. Een situatie zoals met Hannes lijkt me inderdaad gevaarlijk. Maar wat als je dmv drie generaties fokprogramma in een dierentuin steeds een stapje verder richting vrijheid zou kunnen gaan? Dat je de dieren geleidelijk aan steeds wilder op laat groeien, totdat ze uiteindelijk weer als soort kunnen terugkeren in een natuurpark oid? Ik denk dat het best een mogelijkheid is, met dank aan steeds betere natuurbehoudspogingen, wildparken en dierentuinen. Maar wellicht ben ik te positief ingesteld in dat opzicht...
willem:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 24 mei 2005, 18:33:15 ---
--- Citaat van: willemk49 op 24 mei 2005, 17:23:05 ---
--- Einde van citaat ---
--- Citaat ---.
--- Einde van citaat ---
Ja, het gaat niet om dat een dier er niet om geeft (omdat die het niet kent), maar dat gevangenschap verkeerd is.
--- Citaat ---
--- Einde van citaat ---
--- Einde van citaat ---
Gevangenschap is relatief. Oplsuiten (oei alweer een typfout, ik heb wat met die s) zonder het dier ruimte te geven, zonder soorteigen gedrag te kunnen hebben, of uitgebuit worden voor het velletje, worsten e.d. dan heb je het over extreem afhankelijk maken en zelfs onderdrukken. Dan zou je gelijk hebben. Maar in het dierenpark hebben de dieren ruimte, kunnen ze 'zichzelf' zijn en krijgen ze alleen maar dingen zonder iets te hoeven teruggeven. Je kunt het 't beste vergelijken met een huisdier die het getroffen heeft met het baasje. Het dier ervaart het niet als gevangenschap (bij die eerste beschrijving wel degelijk). Je kunt het waarnemen door een dier te observeren.
Bast:
Willem, aangezien een flink aantal dieren toch echt jagers zijn, hoe zie je dat zichzelf zijn voor je?
Daarnaast zijn het in Emmen geen kleine hokken a la Artis, maar je zult moeten toegeven dat de Siberische tijger niet echt een lekker sprintje kan trekken...?
Jammer, je ziet wel dat er moeite gedaan wordt om het diervriendelijker te maken, maar de locatie leent zich niet voor echte ruimte ben ik bang..
willem:
--- Citaat van: Bast op 24 mei 2005, 21:06:24 ---Willem, aangezien een flink aantal dieren toch echt jagers zijn, hoe zie je dat zichzelf zijn voor je?
Daarnaast zijn het in Emmen geen kleine hokken a la Artis, maar je zult moeten toegeven dat de Siberische tijger niet echt een lekker sprintje kan trekken...?
Jammer, je ziet wel dat er moeite gedaan wordt om het diervriendelijker te maken, maar de locatie leent zich niet voor echte ruimte ben ik bang..
--- Einde van citaat ---
Jagers zijn jagers omdat ze op die manier voedsel verwerven. Dat kunnen ze inderdaad niet in een dierentuin. Daar zijn wel oplossingen voor bedacht om de beesten niet dood te laten gaan van verveling. Een sprintje trekken heb ik ze niet zien doen nee. Daar heb je wel een punt.
Draek:
Zeldzame schildpad geruild tegen Mercedes
Een Albanese visser heeft een vers gevangen schildpad onlangs geruild tegen een Mercedes. Tot groot ongenoegen van Albanese biologen, aangezien zij denken dat het betreffende dier een zeldzaam exemplaar was.
De visser trof het dier, dat 806 kilogram woog, aan in zijn netten toen hij in de Ionische zee viste. Een Italiaanse visser bood de man een 'vrijwel nieuwe' Mercedes aan voor de schildpad en de Albanees ging overstag.
De directeur van het Albanese Natuurhistorisch Museum, Idriz Haxhiu, is niet bepaald blij met de deal van de visser. Volgens hem was de schildpad mogelijk een 'dermochelys coriacea', oftewel een lederschilpad. "Het is een erg zeldzame zeeschildpad en het zou iets geweldigs zijn geweest voor Albaniƫ", aldus de directeur.
Het dier is nu vermoedelijk overgebracht naar een dierentuin in Rome.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie