Vegatopia Forum

Pompoen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gnoe

Re:Pompoen
« Reactie #80 Gepost op: 18 september 2012, 23:05:51 »
Weet niet of bij het benaderen en behandel je schilt. Maar schillen is niet nodig bij pompoenen. Dat is alleen maar onnodig werk.
Ik doe het meestal ook niet maar heb toch één keer een pompoensoep met scherpe stukjes schil gehad.. Dat is alweer jaren geleden en daarna is het me nooit meer overkomen maar ik blijf er bang voor. ;) Natuurlijk hadden we toen net iemand te eten... :(

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoen
« Reactie #81 Gepost op: 19 september 2012, 08:34:36 »
Hoera, donderdag weer pompoen in mijn groentetas!

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoen
« Reactie #82 Gepost op: 19 september 2012, 23:18:59 »
Mijn mam kwam aan met 2 pompoenen dus ik denk dat ik op dit topic vast wel een mooi receptje kan vinden ;)
Want a sugarcube?

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Pompoen
« Reactie #83 Gepost op: 20 september 2012, 15:27:28 »
Een van mij favo recepten: pompoen met (kastanje) champignons (of andere paddestoelen) en blauwe kaas!

Bak of rooster de pompoen, evt met wat ui en knoflook. Bak de champignons (kan samen met de pompoen maar vind het zelf wel lekker als je ze echt even aanbakt). Verdeel pompoen en champignons over een ovenschaal, en brokkel er de blauwe kaas (danish blue, gorgonzola, ligt eraan hoe sterk je het wilt hebben) en eventueel wat noten (pecan is het lekkerst, maar walnoot of cashew smaakt ook) er over. Even in de oven om door en door warm te laten worden en kaas iets te laten smelten.
Zoetekauwen kunnen er nog rozijntjes door doen....

Er is ook een lekkere hartige taart van te maken: pureer/stamp de gebakken/geroosterde pompoen met wat eieren en evt room. Roer dan de gebakken champignons erdoor. Stort dit in je met deeg beklede vorm, strooi er kaas en/of noten over en bakken maar.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoen
« Reactie #84 Gepost op: 08 oktober 2012, 08:57:24 »
Vullen met een zoete vulling van pompoenpuree, met appel suiker kaneel kardemom en gember(en gebonden met custard poeder) met een beetje honing erover, is ook een mogelijkheid.
Zo.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Pompoen
« Reactie #85 Gepost op: 10 oktober 2012, 21:08:01 »
Ons favoriete recept komt uit ons fijne boek Easy vegan en ik online het recept hier gevonden. Wij doen er meestal geen rucola door, soms wel en voegen vaak nog andere ingrediënten toe zoals *daar heb je ze weer* nootjes en gegrilde stukjes of stukjes andere kleine groenten. Bij ons ziet het er ook iets anders uit dan op de foto op die website, de saus is meer roze/rood. Vaak maken wij ook net iets meer saus, misschien heeft het daarmee te maken.

Ik vind het gerecht er voor pasta erg 'fancy' uitzien. En.. Nou ja, probeer het eens. ;)
Groetjes, Antje

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re:Pompoen
« Reactie #86 Gepost op: 15 oktober 2012, 14:55:52 »
Gisteren was ik uitgenodigd door een vriendin, zij ging verse pasta maken en of ik wilde helpen/komen eten?
We hadden pompoen ravioli gemaakt, heel veel werk (maar wel leuk om te doen). Was lekker, alleen had ze er misschien iets te veel nootmuskaat door gedaan, want dat overheerste een beetje. Maar goede eerste poging :)

De vulling was heel simpel, pompoen roosteren in de oven, prakken en dan mengen met parmezaanse kaas, beetje nootmuskaat en wat olie voor de smeuigheid.


Offline robin

Re:Pompoen
« Reactie #87 Gepost op: 17 oktober 2012, 15:29:18 »
Klinkt lekker die Pompoenravioli!

Ik ga dit weekend met de kinderen haloween pompoenen maken. Met de inhoud maak ik dan mooi een lekker pompoengerecht e =n de kids kunnen lekker aan de knutsel! Ideaal!


Vegatopia

[Koken] Flespompoensoep met gruyère
« Reactie #88 Gepost op: 24 november 2014, 13:01:17 »
Flespompoensoep met gruyère

Je had het vast al door: we zitten midden in het pompoenseizoen. Pompoenen zijn nu volop verkrijgbaar en ik vind ze altijd iets gezelligs en troostrijks hebben. En dat is niet overbodig in de herfst! Ze zijn er in vele soorten en maten, waarvan de 'gewone' ronde, oranje pompoen het bekendst is. Ook erg lekker om eens te proberen is de flespompoen.

Source: Flespompoensoep met gruyère
« Laatst bewerkt op: 24 november 2014, 13:27:47 door Eelco »

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: [Koken] Flespompoensoep met gruyère
« Reactie #89 Gepost op: 24 november 2014, 13:58:02 »
Klinkt lekker! Ik zat van de week te twijfelen of ik een flespompoen of een gewone oranje zou kopen, het is de oranje geworden. Hoe zou je het verschil in smaak beschrijven tussen de twee pompoensoorten?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Flespompoensoep met gruyère
« Reactie #90 Gepost op: 24 november 2014, 14:49:00 »
Klinkt lekker! Ik zat van de week te twijfelen of ik een flespompoen of een gewone oranje zou kopen, het is de oranje geworden. Hoe zou je het verschil in smaak beschrijven tussen de twee pompoensoorten?
De flespompoen (of butternut) heeft een wat mildere smaak dan de oranje hokkaido (dat is vriendelijk uitgedrukt  ;D ). Het vruchtvlees heeft een fijnere struktuur dan dat van de hokkaido, maar de schil is een stuk harder (je kunt butternut prima met schil eten, maar ik ben daar niet zo'n fan van). De flespompoen is trouwens onderdeel van de muskaatpompoenfamilie en is daarom blijkbaar geen 'echte' pompoen - in het Engels wordt hij dan ook butternut squash en niet pumpkin genoemd.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: [Koken] Flespompoensoep met gruyère
« Reactie #91 Gepost op: 24 november 2014, 16:20:02 »
Bedankt Eelco. Die mildere smaak gaat dan ongetwijfeld beter samen met gruyere dan reguliere pompoen.
Jij bent niet zo'n fan van de schil, maar merk je daar nog veel van als de soep eenmaal gepureerd is? Is de structuur minder glad of verandert het ook de smaak? Bij gewone pompoen merk ik er in beide gevallen niet van als ik de schil meekook.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Flespompoensoep met gruyère
« Reactie #92 Gepost op: 24 november 2014, 17:09:52 »
Jij bent niet zo'n fan van de schil, maar merk je daar nog veel van als de soep eenmaal gepureerd is? Is de structuur minder glad of verandert het ook de smaak?
Ik denk dat de invloed op de structuur mede van de kwaliteit van je blender afhangt  8).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline jol

  • *****
  • 2.630
Re: [Koken] Flespompoensoep met gruyère
« Reactie #93 Gepost op: 14 december 2014, 23:20:18 »
Ik eet hokkaido's alijd met schil en flespompoen zelden. Omdat de schil van de flespompoen hard is en het in elk geval met mijn blender een beetje korrelige structuur geeft aan puree of soep, niet mijn favoriete mondgevoel. Bij hokkaido's heb ik dat niet.



Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Flespompoensoep met gruyère
« Reactie #94 Gepost op: 15 december 2014, 07:55:52 »
Dat maakt zeker verschil. Met mijn staafmixer merk ik niets meer van de schil.

Vegatopia

[Koken] Pompoen uit de oven gevuld met nootachtige cranberryrijst
« Reactie #95 Gepost op: 23 december 2016, 13:00:15 »
Pompoen uit de oven gevuld met nootachtige cranberryrijst

Eerder vandaag kreeg Jamie Oliver's Kerstkookboek 4 sterren van Annemieke. Tot haar verrassing is dit eindelijk een kookboek van Jamie met voldoende recepten voor vegetariërs. We mogen ook een recept uit het boek plaatsen voor pompoen uit de oven gevuld met nootachtige cranberryrijst. Ideaal voor op de kersttafel!

Source: Pompoen uit de oven gevuld met nootachtige cranberryrijst

Vegatopia

[Koken] Vijf keer pompoen!
« Reactie #96 Gepost op: 25 september 2017, 13:00:32 »
Vijf keer pompoen!

Eén van de leukste dingen van Nederland vind ik de seizoenen. Iedere paar maanden verandert het weer aanzienlijk en dit heeft invloed op de gewassen en dus op ons menu. Ik hou van de zomer met het zomerfruit, maar zodra ik de pompoenen weer in de winkel zie liggen, word ik toch ook een beetje warm van binnen.

Source: Vijf keer pompoen!