Vegatopia Forum

Duitsland - Berlijn

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #80 Gepost op: 30 april 2011, 22:03:57 »
Leuk  :D
Veel plezier, Maartje!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #81 Gepost op: 20 mei 2011, 14:23:48 »
Via Tim Ferriss, menu ziet er leuk uit met bv. een Fresh Ricotta, Nettle Pesto & Rocket Crostini:

http://www.littleotik.de/

Little Otik
Mittwoch-Samstag ab 19uhr
Wednesday-Saturday at 7pm
Graefestraße 71
10967 Berlin
(030) 5036 2301
littleotikrestaurant(@)gmail.com


Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #82 Gepost op: 10 juli 2011, 16:11:48 »
Vorige weekend waren we voor mn verjaardag in Berlijn.
In de reisgids stond een vegetarisch restaurant vermeld dat 'vlees' aan het spit zou hebben. Geintrigeerd zijn we half Berlijn door gefietst op zoek naar dit restaurant. Anderhalf uur later hadden we het eindelijk gevonden en bleken ze tot maandag op vakantie. Wij bleven tot zondag dus ik heb dit helaas niet kunnen ervaren.
Duizelig van de honger klapten we 10 meter verder neer bij het eerste tentje dat we zagen. Het leek mij geen goed idee, ze hadden wel van alles vegetarisch, maar pasta's van rond de 4-5 euro kunnen nooit wat voorstellen natuurlijk. Toch besloten we hier dan vast iets te eten tot we genoeg energie hadden om verder te fietsen.
Dit bleek een goed besluit, want je kreeg hele grote borden met heeel veel en heel lekker eten. Je kon echt proeven dat alle ingedienten vers waren en dat er zorg aan was besteed. Voor wie ook het spit mislopt: Lavanderia Vecchia is een absolute aanrader.

Zaterdag aten we aan het Alexanderplein in restaurant Spinosa. Deze was een stuk duurder (duurder dan 5 euro, dat gaat ook nog al makkelijk), maar wederom heerlijk. Van de vier hoofdgerechten die per week wisselen - naast de vaste kaart - waren er drie vegetarisch.
Buiten was het warmer dan binnen (het regende) want om de twee meter stond wel een buitenkachel te loeien.


Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #83 Gepost op: 09 mei 2012, 09:38:41 »
He, wat is Berlijn toch een leuke stad, en wat kun je er fijn eten.
Onze tips van de laatste keer:

Genazvale, een Georgisch restaurant in een zijstraat van de Kantstrasse. We begrepen niet wat er gebeurde, ik bestelde gemengde voorgerechtjes (aubergines met walnotenvulling, walnoot-spinaziepuree, zachte kaas en een nogal lompe bos kruiden en lente-ui) en rare soep (zout en melkig, met een soort grove ravioli erin). Met het idee de soep eerst te eten en daarna de voorgerechtjes en daar dan khachapuri bij. L had een salade en een klein hoofdgerecht. En toen ried de serveerster ons ook nog een stukje huisgemaakte taart aan, wat ik toch lastig te weigeren vind. En toen ontploften we zo'n beetje. Maar het was wel erg lekker (al was de khachapuri wel erg vettig). Borjomi, zout mineraalwater, erbij.

April: Zo'n van-alles-wat-kaart (flammkuchen, pasta, enchilada's, salades, en onvegaë Duitsheden) maar wel erg goed, mijn flammkuchen met twee kleuren asperges was echt geweldig lekker. Mooie zaak en aardig personeel.

Matrëshka, (Boxhagener Str. 60, 10245, vlak bij Ostkreuz (dus een beetje uit richting van veel)): een fris (bijna scandinavisch) uitziend Russisch restaurant. De serveerster was in haar eentje en dat was eigenlijk te druk, maar ze bleef rustig, efficiënt en heel vriendelijk en daardoor werd het niet vervelend. We deelden vooraf een gemengd bord voorgerechtjes met onder andere Georgische aubergines (zo heb ik ze in Georgië nooit gehad), zoute augurk en een Russisch (=gevuld) eitje. En blini's zonder vegavulling en smetana. Daarna had ik de aardappelschnitzel, van aardappelpuree, gevuld met een paddestoelmengsel. Erbij kwam zurige champignonroomsaus en sla. Toe nog blini met gecondenseerde melk en thee uit zo'n Russisch treinglas. O, en ik dronk er berkensap bij. Dat heb ik wel eens sterker gehad, en het is niet het lekkerste wat ik ken, maar ik vind het zo leuk, berkensap. En het was rete-goedkoop, 37 euro.

En dan nog taart bij de Kuchenladen (in de Kantstrasse) en de KaDeWe (het enige met een goede prijs-kwaliteit-hoeveelheidverhouding daar boven). O, en ontbijten bij Ottenthal of bij Bleibtreu.
This is between me and the vegetable!

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #84 Gepost op: 15 juni 2012, 20:36:44 »
Laatste oud en nieuw in (o.a.) Berlin doorgebracht, en daar was en is nog steeds de volgende vegane restaurant: http://www.kopps-berlin.de/

Was een bijzondere Silvester-Menu wat normaal niet op de kaart staat, maar de normale kaart en ook de week-menus klingen ook heel lekker. Aanrader!

(Verder nog bij Sarah Wieners Speisezimmer geweest waar ook enkele lekkere vega-gerechten verkrijgbaar waren. En natuurlijk bij n hoop fastfoodtenten. yummy.)

Offline niewied

  • *****
  • 1.866
  • Geslacht: Man
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #85 Gepost op: 13 juli 2012, 16:20:33 »
Goh ik moet toch maar weer eens naar Berlijn. Selly, ga je mee?
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #86 Gepost op: 14 juli 2012, 10:33:19 »
Goh ik moet toch maar weer eens naar Berlijn. Selly, ga je mee?


Jaaa. Dat wordt dan wel 2013 want de vakantiedagen zijn op

Deze Berlijnse veggie restaurants zien er ook goed uit:

http://www.viasko.de/
http://www.lucky-leek.de/
http://www.restaurant-veggie.de/1.html
,,,,فلافل

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #87 Gepost op: 15 juli 2012, 18:21:52 »
Nu is er ook een boek "Veggie Guide Berlijn" . Joo, het is wel een prima Stad vor Veggies ... :)

http://www.buch.de/shop/home/rubrikartikel/EAN[[9783942917063/;jsessionid=E9BB5979E514637AA8238DF9C38D8B36.tc3?zUserID=1314756&zanpid=1659620862384919552

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #88 Gepost op: 18 juli 2012, 15:02:26 »
Nieuw in Berlijn, Hotel Almodovar, met eco/bio-Vege cuisine ...

http://www.almodovarhotel.de/en/index.php

Nina

Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #89 Gepost op: 01 oktober 2012, 12:22:05 »
Berlijn is zeker super voor vegetariers! Ik ben er al een aantal keer geweest en ben helemaal gek op de veggieburgers *mjam*. Zelden in zo'n vegetarisch-vriendelijke stad geweest. Trouwens, hier een bericht dat ik tegenkwam over de veggieburgers. http://www.vegetarischopreis.nl/duitsland/top-5/ Ik ben blijkbaar niet de enige fan! ;)


Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #90 Gepost op: 17 februari 2013, 17:07:21 »
Van 1 tot 4 april tripte naar Berlijn gepland  :cheer:. Nog recente tips?

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #91 Gepost op: 25 maart 2013, 19:22:15 »
Het begint af te korten... Volgende maandag is
Het zover.
Wij logeren in een oude stofzuigerfabriek, heel erg benieuwd!

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #92 Gepost op: 23 mei 2013, 22:56:33 »
 :adhd: nog 10 dagen  :adhd:

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #93 Gepost op: 04 juni 2013, 20:04:08 »
Mano Verde lijkt gesloten te zijn. Jammer!! Was erg leuk restaurant.

Mano Verde is nog steeds in bedrijf, we hebben plannen het later in de week te gaan bezoeken. Als we er aan toe komen want het wemelt hier van leuke opties en we kunnen niet alles proberen, helaas.




Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #94 Gepost op: 05 juni 2013, 09:27:17 »
Mano Verde lijkt gesloten te zijn. Jammer!! Was erg leuk restaurant.

Mano Verde is nog steeds in bedrijf, we hebben plannen het later in de week te gaan bezoeken. Als we er aan toe komen want het wemelt hier van leuke opties en we kunnen niet alles proberen, helaas.

Klopt, ze zijn heropend op een andere plek! Wel met andere kok geloof ik maar ik dacht nog steeds heel leuk.

Veel plezier daar!
,,,,فلافل

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #95 Gepost op: 16 juni 2013, 18:34:35 »
Waar verbleven we in Berlijn?
In een klein maar compleet en goed verzorgd appartementje dat we hebben geboekt via AIRBNB. Det is ons erg goed bevallen en ik denk dat we in de toekomst vaker van de mogelijkheden van deze website (https://www.airbnb.com/rooms/984052) gebruik zullen maken.

Wat deden we in Berlijn?
We hebben veel gelopen en vier dagen fietsen gehuurd bij http://fattirebiketours.com/berlin.
Wij vonden dit de perfecte manier om de stad te verkennen, het verkeer in Berlijn lijkt chaotisch maar men is beleefd tegenover elkaar en dat maakte het heel relaxed. De fietsen met drie versnellingen waren goed onderhouden en zelfs geschikt voor de rit naar de Wannsee (licht heuvelachtig, zo’n 15 km enkele reis vanaf ons appartement). We hebben heel veel gezien, te veel om op te noemen, ik vond vooral de Reichstag heel indrukwekkend, Friedrichsheim en Prenslauerberg heel gezellig en de sfeer in heel de stad erg leuk.
Oja, we hebben ook heel wat tijd op terrasjes gezeten, genietend van grote glazen hefeweizen of Berliner Weisse. Normaal zijn we niet van die bierdrinkers maar in Berlijn hebben we zelfs met flessen bier over straat gewandeld, net zoals we heel veel andere mensen zagen doen. Dat wilden we ook wel eens meemaken na jaren in Rotterdam geleden te hebben onder het alcohol-in-het-openbaar verbod (hier mag je niet eens een wijntje bij je picknick in het park consumeren).

Wat aten we zoal in Berlijn?
Zondag een beetje gedwaald, uiteindelijk kregen we trek maar wisten niet in wat. Het aanbod is zo ruim dat je moet kiezen en dat was moeilijk dus kwamen we bij een Italiaan die ook wat Griekse dingen op de kaart had staan: Piazza op Savignyplatz. Pizza met broccoli en div kleuren paprika gegeten, lekker met behoorlijke bodem. Erbij hebben we een Griekse salade gedeeld, goed gevuld en smakelijk. Al met al best eten maar niet bijzonder.

Maandag ontbijt gehaald bij Brot und brötchen om de hoek. Gewoon goed brood en goede zoete broodjes, ik had niet anders verwacht natuurlijk. Hee zeg, we waren tenslotte in Duitsland.
’s Avonds zijn we naar Spice India gegaan, de man had zin in iets met v1s en dit restaurant heeft een aantal v1sgerechten op de kaart, niet heel gebruikelijk voor een Indiër. Ik had het Yogi Thali menu: Malai kofte (groentenballetjes in cashewnotenroomsaus), channa masala (pittige kikkererwten), raita, mango chutney, rijst en een heel mooie en smakelijke bhatura. 't Was behoorlijk veel, ik had bewust geen voorgerecht genomen, heb de man wat van mijn gerechten opgedrongen en toch was er toen geen ruimte meer voor een nagerecht. Dus genoegen genomen met een simpele maar goed gezette espresso.
Echt lekker gegeten in een plezierige omgeving.

Dinsdag: fruitontbijt met vruchtensap, heerlijk in een waterig zonnetje op ons balkon.
In Friedesheim mijn eerste mohnkuche van deze vakantie genoten. In een beetje shabby tentje op de hoek van de Landsberger Allee en de Friedenstrasse koffie met wat lekkers. Het maanzaad was niet als vulling gebruikt maar als onderdeel van de cake mee gebakken, roomlaag en vruchtenjamlaag er op, yum!
Later een hamburger bij Kreuzburger, hoek Pappelallee - Raumerstrasse. Keus uit diverse vegetarische hamburgers. Ik had de standaard, met een burger waarin bloemkool en kaas, daarbij aardappelwedgies en chilipeper gedeeld. Lekker maar niet spectaculair, wel heel gezellig, leuke omgeving.
De man kreeg later weer honger en heeft toen in de buurt van ons appartement bij een donnersnackbar een wrap gehaald: gefrituurde haloumistrips, rauwkost, kerriemayonaise in een dürüm, een idee dat we thuis ook eens gaan proberen.

Woensdag: voor ontbijt naar de biobacker, een paar straten verderop, lekkere verse volkorenbroodjes die we aten met regionale kaas uit de overdekte markt in Kreuzberg. En mohnkuche van weer een ander adres, volop bakkers in de buurt (Bismarckstrasse, tegenover de Duitse Opera) Deze was wel heel erg zoet, kon niet tippen aan die van de dag ervoor.
Eten bij la mano verde, superlekker veganistisch. We aten vooraf zeewiersalade en ravioli blanc, hoofdgerechten: tortelli del estate en orange tempeh en toe: crème brulee en mango cheesecake. Het zag er allemaal prachtig uit (behalve de tempeh, die vormde samen met de bijgeserveerde groenten een nogal kleurloze combinatie) en smaakte heel goed. Ook de man, die veganistisch al gauw associeert met weinig smaak en veel grauwe granen, was heel blij met zijn gerechten.
We zaten op een mooi terras en de zaak heeft een chique uitstraling, als kaart krijg je iPads. Ik weet niet wat voor restaurant het vroeger was maar nu is het best pretentieus, en de prijzen zijn daar ook naar. Onze verwachtingen, gebaseerd op prijzen en ambiance, werden volledig waargemaakt, het was verreweg het beste eten van de hele week. De kosten (82 euro voor bovenstaande inclusief twee halve liters bier) lagen boven wat we verder in Berlijn betaalden maar waren vergeleken met Nederland heel schappelijk.

Donderdag: voor ontbijt nieuw brood gehaald en nieuwe mohnkuche, beide bij de biobacker. De mohnkuche (dit keer een soort opgerolde cake afgewerkt met een kruimellaag die een beetje knapperig was) was beter dan woensdag maar nog niet zo goed als die uit Friedrichshain.
We waren die dag op de fiets naar de Wannsee geweest en hadden niet veel zin meer in uit eten gaan die avond.
Boodschappen gedaan bij Kaisers, een goed gesorteerde supermarkt die vlak bij het appartement zat. Lekker brood, de kaasjes aangevuld met een stukje provolone, tzaziki, komkommer, wijn, mango/maracuja-sap, verse abrikozen en kerstomaatjes.

Vrijdags weer het gebruikelijke ontbijt maar deze keer zonder koek. ’s Avonds zijn we naar de Italiaan op de hoek gegaan (helaas vergeten hoe het heette, hoek Bismarckstrasse-Wilmersdorfer Strasse) waar ik een lekkere tomatencrèmesoep at en een heel goed gevulde salade. De man had vooraf salade met t0nijn waarover hij erg te spreken was en als hoofdgerecht spaghetti aglio, olio et peperoncino die onverwacht pittig was maar wel heel lekker. Simpel, gemaakt met goede ingrediënten en niet duur.

Je kan in Berlijn voor niet al te veel geld heel lekker vegetarisch eten en er is volop keus. Als je de mogelijkheid hebt ‘thuis’ te koken zijn er allerlei plaatsen waar je goed boodschappen kan doen. Kaisers heeft veel biologisch (tenminste, het filiaal waar wij kwamen) en de overdekte markt in Kreuzberg had een ruim aanbod van streekartikelen maar je kan ook overal allerlei producten uit de rest van de wereld kopen. Het aanbod aan brood is supergoed en vrijwel overal waar je koffie kan drinken hebben ze lekkere taarten of koeken. Ik heb volop nieuwe kook en bak ideeën opgedaan en ga binnenkort weer eens met maanzaad aan de slag

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #96 Gepost op: 17 juni 2013, 12:52:05 »
Klinkt heerlijk allemaal Jol!
,,,,فلافل

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #97 Gepost op: 17 juni 2013, 14:46:16 »
Dat was het ook, en niet alleen het eten.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #98 Gepost op: 17 juni 2013, 18:20:36 »
Wij gaan in september een weekje naar Berlijn, zo krijg ik er wel zin in! Toevallig hebben wij ook via airbnb geboekt, maar dan in Kreuzberg.  :)

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #99 Gepost op: 18 juni 2013, 13:28:15 »
Kreuzberg is heel leuk, we zijn er twee keer heengefietst om van de terrasjes te genieten. En lekkere dingetjes op de overdekte markt te kopen!