Vegatopia Forum

Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Gepost op: 25 augustus 2013, 21:30:13 »
Hoe zijn jullie vega-ervaringen eigen op festivals, wordt dat de laatste jaren beter of valt dat tegen?
In 2007 berichtte Bart hier hoe je een festival als vega overleeft. Maar inmiddels is vega eten volgens mij populairder geworden.

We kregen in elk geval van Vegatopia-lezers Sara en Henri het volgende verslag van een lowlandsproeverij

Lowlandsproeverij door Henri en Sara

Op het lowlandfestival is voldoende verschillend eten te koop.
Van het goede oude festival eten als hamburgers en patat tot  Vietnamees en twee soorten fondue. Kaas en chocolade.
Er is op het festival geen een tentje dat zichzelf als vegetarisch aanprijst. Maar als je even vraagt dan blijkt overal vleesloos eten  te koop.
Beroemd zijn de pannenkoeken. Een journalist die voor een muziekblad  het festival versloeg zette op 1 in zijn top tien van optredens de Pannenkoek.
Omdat we vrij snel langs deze stand kwamen en omdat de rij kort was,  en we natuurlijk trek hadden, namen we er een.
De koek kregen we vers gebakken en opgerold opgediend. Met een vork  met kartelrand, alleen voor rechtshandigen In een kartonnen  bakje. Lekker, veel en goed belegd.
Wel een beetje duur, €6,50 omgerekend. Een ruime voldoende, maar  eerlijk gezegd ik vond enkele optredens veel beter.

Nieuw, voor mij in ieder geval is Vant land. Biologische en  plaatselijke producten!! O.a stamppotten. Je kunt midden in de  zomer, zuur - en boerenkool en andijvie stamppot eten!! Met een  gehaktbal. Klinkt bijzonder en dat is het ook. Ik zag veel bezoekers  de maaltijd bestellen!!
Ook hier is vegetarisch eten verkrijgbaar. Bijv. Een bord macaroni  met saus. De gehakt wordt vervangen door rauwe groeten en het geheel  overdekt met veel kaas. De porties zijn echter niet zo groot. Mede  daarom besloot ik een voor mij nieuw recept te proberen: een  biologische bruine bol. Deze is opengesneden en wordt gevuld met of  tomaten of aardappel preisoep. Een bijzonder "broodje" ! Grappig is  dat de soep er niet uitloopt! Eerst de soep uitlepelen en daarna het  broodje waarin de soep is gedropen eten. Lekker pittig en verrassend.

Zoals al eerder geschreven overal op het festival is vegetarisch  eten te koop. De meeste verkooppunten zijn bekend van winkelcentra  uit de buurt. Daarom worden zij in dit stukje niet genoemd.

Al met al hebben we genoten van het lowlandfestival. Vooral van de muziek. Het eten is vegetarisch, dat is fijn. Respect voor de  organisatie die dit geregeld heeft, ook voor de mensen die het maken  en je bedienen, maar bedenk: het blijft festival eten!
,,,,فلافل

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2013, 21:54:44 »
Op Werchter heb ik deze vega maaltijden gezien: falafel, mexicaans/chili, soep, friet, wok, pasta, broodjes. Langs de stalletjes op weg naar het terrein was er nog meer. Wij hadden zelf couscous en macaroni meegenomen, en kant-en-klare falafel en soep gegeten. Ik vind het prima te doen daar.
Groetjes, Antje

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re:Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2013, 19:19:54 »
Ook is er op Werchter altijd vego bami/nasi met mini loempia'tjes. Vorige keer had ik ook pastasalade gevonden, lekker bij warm weer. Sowieso zijn er bijna bij alle tentjes wel een vego optie te bestellen. Mijn zus is ooit een tijdje vegetariër geweest toen er nog niet zoveel keuze was. Toen kwam je niet veel verder dan een broodje met kaas, friet of een pannekoek.

De lekkerste pannekoek is trouwens op Werchter te vinden. Net buiten de festivalweide, richting de A-campings. Er is langs de weg een stukje wat lager ligt waar wat kraampjes staan. Vrijwel elk jaar staat daar een echtpaar (met hulp van familie) zich dag en nacht uit de naad te werken. Superlekkere pannekoeken met ruime keuze uit beleg, voor drie euro :-)

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2013, 19:12:22 »
Dit jaar heb ik een aantal festivals bezocht. In chronologische volgorde:

Op Where the wild things are waren ze wat vega eten betreft ergens in de vorige eeuw blijven hangen. Er was pizza (wel erg lekkere, maar van die heel dunne die dus in zijn eentje heus geen avondmaaltijd is), en er was patat.
Het ontdekken van de curry-tent gaf me hoop, maar de opties bleken kip met groene curry en kip met rode curry te zijn oid.
Later bleek de crêpe-stand ook hartige crêpes (galettes genoemd) te verkopen, hoezee! Inmiddels dus wel drie warme etenssoorten om uit te kiezen! (Ja, er waren ook broodjes.) Op voldoende groenten moest je duidelijk niet gesteld zijn, want dat kreeg je sowieso niet voor elkaar daar.
Aangezien het in een Center Parcs-park werd georganiseerd, kon je er zogenaamd ook in je huisje koken, maar als je voor de muziek komt, heb je tijdens etenstijd wel wat anders te doen dan anderhalf uur in je huisje gaan zitten, en daarnaast bood het supermarktje aldaar bijzonder weinig op het gebied van groente. Erg teleurstellend allemaal.
Op de derde & laatste dag van het festival waren we wel klaar met de pizza, frites en crêpes en hebben we één van de restaurants op het terrein bezocht. Eén restaurant klonk nog wel aardig maar was wegens het festival niet in bedrijf. Het resto waar wij naartoe zijn gegaan bood een niet-memorabel pastagerecht of iets dergelijks. Binnen te houden, dat zeker, maar verheugend niet echt.
OK conclusie WTWTA: duim omlaag voor het eten. Gelukkig hadden we het zwemparadijs nog.

Best Kept Secret werkte met veel locale cateraars, veel verschillende cateraars, en veel vega, bio, etc. Het was een verademing na WTWTA, zoveel keus! Naast de reguliere pannekoeken en frieten vond je er bijvoorbeeld Buskruid met zijn soepen, verscheidene Aziatische stands, een kaasfondu-bar, couscous, tapas, euhm... er was nog een heleboel meer, maar ik heb het niet allemaal onthouden.  Ik heb mijn best gedaan zoveel mogelijk verschillende dingen te proeven, heb dus zo ongeveer het hele festival etend doorgebracht geloof ik, maar nog altijd een hoop dingen moeten laten schieten. Overigens hing er ook ergens een varken aan een spit, en was er een kraam die alleen maar seafood verkocht, dus niet van ieder kraampje zou je per se blij worden, maar het aanbod bij elkaar was absoluut goed.
Conclusie BKS: duim omhoog voor het eten! Jammer van de pubers op de camping.

Wat vond ik ook alweer van het eten op Haldern festival (Duitsland)? Ehm, dat heb ik eigenlijk niet zo goed onthouden. Nogal doorsnee, neem ik aan, als het zo weinig indruk achterlaat. Op zich zeker genoeg keus om een festival door te komen, maar niet heel erg superbijzonder. Er was frites (Duitse en Nederlandse variant qua kruiden), ik heb geloof ik eens pasta gegeten, en ook pannenkoek ofzo.
Er waren wel fantastisch lekkere smoothies bij de bar naast het hoofdpodium, en ook vond ik het ijscokraampje leuk. :)
Conclusie Haldern: beetje doorsnee. Daarnaast rookte iedereen er, en was iedereen om acht uur al dronken en vervelend.

Green Man (Wales) is wederom een festival dat local en bio promoot. Enorm divers aanbod! En overal was vega te krijgen. Vega dingest-met-spek als ontbijt (kom, naam even kwijt. soort wentelteefje. met ahornsiroop erop). Een creperie met echte Franse dames achter de bar. Pie minister, waar je allerhande hartige taarten kon kopen. Nog meer stands met woordgrappen die ik stiekem wel leuk vond (zoals Wrapper's delight). Een erg goeie soep-stand. Een vega-burgerstand. Meer pie, allerhande curry, wraps, frites, een bio-schapenijskraam, verzin het en het was er. Er was ook een bar met 66 soorten ale en 33 soorten cider. :beer: Maar ook de elderberryflower-limonadestand was een goeie plek om drinken te halen. Er was geen beginnen aan om alles uit te proberen, maar ondanks dat werd ik er toch intens gelukkig van. Je hoefde er ook nog eens geen festivalmuntjes voor te kopen, en de prijzen waren alleszins billijk te noemen.
Wat ook nog erg leuk was aan dit festival, was dat als je hier tóch niet blij van werd, je gewoon je eigen prakje mee naar binnen mocht nemen. Eten, drinken, zie maar; zolang het niet in glas verpakt was, mocht alles mee het terrein op.
Conclusie Green Man: dit festival heeft mijn hart gestolen. :)

Into the great wide open heeft wat kwaliteit van het culinaire aanbod betreft wel iets weg van Best Kept Secret, alleen was het totale aanbod aan cateraars wel wat kleiner. Er was onder andere een standje met quinoasalade en ook bietengazpacho (OK OK allebei smaakte het net wat minder lekker dan de naam doet hopen, maar niettemin zeer OK voor festivalfood), en verder, ehm, ik weet niet meer precies wat ik verder heb gegeten. Traditioneel eten wij daar een avond in het lokale jeugdhonk De Bolder, maar dat is eigenlijk weinig verheffend, en de laatste avond in een restaurant, dus niet zo enorm veel op het festivalterrein. Het eten van het festival zelf is wel wat aan de prijs, maar best wel lekker. Ook werd er biologisch ijs verkocht, maar dat verdubbelde gedurende de eerste dag ineens van prijs, wat ik heel suf vond. Oja, bij één van de podia was een nieuw restaurant dat erg lekkere waren aanbood, o.a. knolselderijsoep, linzensoep en lekkere broodjes met kaas en uiencompote, als ik het goed heb onthouden.
Het deurbeleid wisselt overigens per jaar, met dieptepunt in 2011, waarbij je broodjes en appel bij de deur werden geweerd of afgenomen, maar nu weer een goede editie waarin de deurcontrole zeer ontspannen was en je zelfs flesjes water mee mocht nemen.
Conclusie ITGWO: bovengemiddeld. En je krijgt er een eiland bij en Min12.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2013, 19:23:11 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re:Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2013, 15:06:40 »
Bij het Berlin Festival was er een veganistische doner tent, daar had ik een wrap met hummus en veel sla voor drie euro. Best gied te eten op een warme dag. Ze hadden verder ook veel van die grote pretzels (brezlen?) En broodjes met allerlei soorten ragou (ook champ-kaas). Best duits allemaal dus  ;) En frietjes natuurlijk (pommes).

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2014, 10:27:14 »
Parkpop was zeer oninteressant qua eten. Al het eten was uitbesteed aan 1 cateringbedrijf, waardoor je dus heel veel dezelfde tenten had en niets unieks. Voor de vegetariers was er een kleffe pizzapunt, ongare patat, ongare poffertjes of falafel waar je niet zelf je saus er op mocht doen, ook nog churros. Er was niet 1 individueel tentje met iets interessants. Vorig jaar op Pitch (bij de westergasfabriek) heb ik allemaal heel lekkere dingen gegegeten en vroeger at ik op Parkpop bara's met zelfgemaakte sambal tot ik er bij neerviel, maar dit was echt saai. Jammer.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2014, 11:53:57 »
Jammer, Sam. :(

Ik was vórig weekend nog op Best Kept Secret geweest, en daar was het net als vorig jaar prima geregeld, echt veel vega keus. De beschrijving van vorig jaar (een paar posts hierboven) was nog redelijk goed van toepassing. Er stond overigens ook een standje met pitabroodjes met vega gyros van Vleesch noch visch en verder werden er wraps verkocht waarbij je ook kon kiezen voor vegavulling (van Beeter, denk ik). Just like your mom was er ook. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2014, 13:50:25 »
Ik was vórig weekend nog op Best Kept Secret geweest, en daar was het net als vorig jaar prima geregeld, echt veel vega keus.

Was je gisteren ook niet op een festival met vega eten?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2014, 14:02:40 »
Ja, lekker offtopic, Poek! Dat was toch geen muziekfestival. :P
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2014, 14:04:00 »
Doe dan snel een verslagje in het juiste draadje posten?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2014, 14:06:03 »
Dat mag M. doen. Die heeft de foto's. :P
Op BKS was trouwens ook een slowjuice-standje. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re:Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2014, 20:21:38 »
Parkpop heeft nooit zoveel, is meer een snackfestival. Het grootste deel van de bezoekers komt uit de regio, gok ik, en blijft niet de hele dag. Ander heb je in de buurt nog wel genoeg eten. Wel een beetje ouderwets aan het worden, op de meeste festivals is goed eten wel hip aan het worden.

Donderdag naar Rock Werchter. Dat festival zat er altijd een beetje tussenin, veel friet, pizza, etc, maar in de hoekjes is er altijd wel wat goeds te vinden. Mijn zus leeft een groot deel van het festival op Vietnamese loempiaatjes  ;)

Maar dingen als pastasalaatjes zijn meestal wel te vinden, soms ook voor niet zoveel bonnen. Je mag gelukkig ook gewoon je eigen eten en drinken (in pak, geen alcohol) op de festivalweide meenemen, dus ik smeer 's ochtends bij de tent boterhammetjes met tartex en hazelnootpasta en daarbij drink ik dan een pakje sojamelk   :angel:

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #12 Gepost op: 26 juni 2017, 10:20:16 »
Even het stof van dit topic blazen hoor.

Parkpop is, ondanks de groeiende foodtruck cultuur, nog steeds een festival van patat, hamburgers en bier. De vegetarische opties waren net als in de jaren '80 beperkt tot poffertjes, patat en broodjes kaassoufle. De prijzen rijzen wel de pan uit: 5 euro voor een kleine portie patat of een broodje kaassoufle. Een kleine portie poffertjes was 6,66, een grote 10 euro, en dat was een portie die ik gewoonlijk als een normale portie zou beschouwen.

Ik weet dat het een gratis festival is en het ergens van betaald moet worden, maar ik ben lekker thuis gaan eten na afloop van Alison Moyet (die overigens helemaal fantastisch was, wat een stem heeft die vrouw live).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2017, 13:13:34 »
Oh damn, was dat gisteren? Dat had ik wel leuk gevonden! Volgend jaar even wat eerder in de agenda zetten.

Wij gaan naar Lowlands, ben er een paar jaar niet geweest maar doorgaans is het prima eten voor vegetariers.

Onlangs was ik met Hiziki op Manana Manana en daar hebben we superlekkere bietenballen gegeten! En 'zefgesneden' frites (die je daadwerkelijk zelf kon snijden, hebben wij niet gedaan). Was een superleuk festival!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2017, 22:50:42 »
Wat jammer dat parkpop qua aanbod zo slecht was, meestal is dat tegenwoordig, zeker in de Randstad, toch wel beter met in elk geval een falafelkarretje oid. Maar wat leuk dat Alison Moyet nog optreedt!
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2017, 07:01:00 »
Wat jammer dat parkpop qua aanbod zo slecht was, meestal is dat tegenwoordig, zeker in de Randstad, toch wel beter met in elk geval een falafelkarretje oid. Maar wat leuk dat Alison Moyet nog optreedt!

Zelfs in het oosten was het beter geregeld! http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,19342.msg706460.html#msg706460

Alison Moyet zou overigens de enige reden zijn dat ik naar Parkpop zou gaan dit jaar. Ik ben er in de tijd dat ik in DH woonde nog niet geweest.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #16 Gepost op: 30 juni 2017, 14:00:39 »
Alison Moyet (die overigens helemaal fantastisch was, wat een stem heeft die vrouw live).

 :heart:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #17 Gepost op: 30 juni 2017, 14:02:42 »

Onlangs was ik met Hiziki op Manana Manana en daar hebben we superlekkere bietenballen gegeten! En 'zefgesneden' frites (die je daadwerkelijk zelf kon snijden, hebben wij niet gedaan). Was een superleuk festival!

Die bieterballen ga ik ook kopen voor thuis (of NeleH, die heeft een Sligro-pasje? :-*). Verder heb ik 2x een vega broodje van Joeri Tandoeri gehad, ook heerlijk!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #18 Gepost op: 03 juli 2017, 15:03:23 »
Heb een pasje van de Hanos! Daar verkopen ze het ook zie ik. Doosje delen?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega op muziekfestivals (Lowlands, Pinkpop enzo)
« Reactie #19 Gepost op: 03 juli 2017, 15:48:30 »
Heb een pasje van de Hanos! Daar verkopen ze het ook zie ik. Doosje delen?

Zitten er zo veel in 1 doosje? Want anders krijg ik ze alleen ook wel op;).