Vegatopia Forum

Moestuin

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1240 Gepost op: 22 oktober 2012, 06:44:18 »
Ik zag vorige week een moestuinprogramma, die meneer had zijn pompoenen op een bedje van stro gelegd. De mijne lag gewoon op het gras, misschien dat ze door het natte gras is beginnen rotten?
Volgend jaar wil ik trouwens van die butternut pompoenen of een andere soort/kleur, op de markt vind je precies alleen maar plantjes voor de doorsnee oranje pompoenen.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Moestuin
« Reactie #1241 Gepost op: 22 oktober 2012, 09:45:13 »
...Volgend jaar wil ik trouwens van die butternut pompoenen of een andere soort/kleur, op de markt vind je precies alleen maar plantjes voor de doorsnee oranje pompoenen.
Pompoen kun je eenvoudig zelf zaaien. Diverse zaadhandelaren hebben een uitgebreid assortiment pompoenzaden, zowel de bekende rassen als minder bekende rassen.
Binnen voorzaaien, in april, buiten uitplanten na IJsheiligen (half mei).

Aiko

Re:Moestuin
« Reactie #1242 Gepost op: 22 oktober 2012, 12:08:01 »
Ik zag vorige week een moestuinprogramma, die meneer had zijn pompoenen op een bedje van stro gelegd. De mijne lag gewoon op het gras, misschien dat ze door het natte gras is beginnen rotten?

Ach, stro blijft ook lang nat als het eenmaal vochtig is. Het is zo'n welbekende tip die altijd wordt gekopieerd en doorgegeven (zoals wel met meer plantgerelateerde adviezen die onzin zijn, of twijfelachtig). Ik zit me serieus af te vragen of dat ook wel een waardevolle tip is.

Kan zijn hoor, dat het door langdurig tegen iets vochtig liggen makkelijker zou kunnen rotten. Maar denk dat je beter af bent door te zorgen dat een pompoen gewoon op het zand zelf ligt, zonder verder plantaardig materiaal eronder (onkruid welhalen dus). Of leg er een plankje onder. Of nog beter: een stoeptegel, die zuigt vocht ook op.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1243 Gepost op: 06 maart 2013, 20:54:00 »

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1244 Gepost op: 07 maart 2013, 13:10:10 »
Dat ziet er zo gaaf uit zeg!
Want a sugarcube?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1245 Gepost op: 26 maart 2013, 22:54:25 »
Heeft iemand misschien wat daslookzaad of -knolletjes en/of lieve-vrouwe-bedstrozaad over?

Ik ben nog steeds op zoek naar daslook en vond deze online: http://www.bloembollenwinkel.com/Webwinkel-Product-6282557/Allium-ursinum.html
Ergens anders krijg ik voor die prijs 1 of 2 bolletjes, hier 25 ???. Is het toch een ander, oneetbaar soort?

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Moestuin
« Reactie #1246 Gepost op: 27 maart 2013, 13:19:41 »
Allium ursinum is volgens mij hetzelfde als Daslook.
(Flora van Nederland, Heukels en Van Ooststroom, 19e druk, 1977).
Overigens kun je volgens mij alle Allium-soorten eten.

En bedankt voor de link, ze hebben meer leuke soortjes  :D

Edit: zie ook: http://www.soortenbank.nl/zoeken.php?zoekterm=daslook&x=0&y=0
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2013, 13:34:17 door RvO »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1247 Gepost op: 27 maart 2013, 15:08:15 »
Ik heb nu iemand op Marktplaats gevonden die het ook voor minder geld verzend.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1248 Gepost op: 24 april 2013, 18:02:29 »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1249 Gepost op: 24 april 2013, 21:13:51 »
Dat is wel een grap toch? Ik vind 'oude' soorten juist leuk. Geweldig om met vergeten groentes te koken waar mijn grootmoeder het altijd over had.
Want a sugarcube?

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Moestuin
« Reactie #1250 Gepost op: 24 april 2013, 21:57:33 »
Dat is wel een grap toch? ...
Ik vrees van niet. Zie o.a. diverse verwijzingen in deze draad in moestuinforum.nl

Edit:
Wat toellichting Nog een link
Petitie ondertekenen (in het Duits)
« Laatst bewerkt op: 25 april 2013, 00:14:26 door RvO »

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Moestuin
« Reactie #1251 Gepost op: 24 april 2013, 23:58:04 »
Klinkt als een aprilgrap inderdaad, maar schijnt bittere ernst te zijn.

Foodlog noemt als mogelijke reden:
Citaat
Een insider die we vorig jaar spraken maakte ons duidelijk dat de maatregelen bedoeld zijn om instabiele 'rassen' uit het commerciële circuit te weren. Vele oude en bijzondere rassen zouden helemaal geen 'rassen' zijn, maar vervuilde ontwikkelingen van zuivere zaadtypen.

Op de Duitse site wordt een plausibelere reden genoemd:
Citaat
Seit Jahren macht die Lobby der Agrarindustrie in Brüssel Stimmung für einen weiteren Schritt in Richtung Saatgut-Kartell. Ziel ist die Kontrolle der gesamten Lebensmittelproduktion durch einige wenige Großkonzerne.
Oftewel: doorgeschoten lobbyisme (of hoe noem je zoiets) van de landbouw- en voedingsindustrie.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1252 Gepost op: 25 april 2013, 00:17:23 »

Re:Moestuin
« Reactie #1253 Gepost op: 25 april 2013, 00:40:59 »
Ja natuurlijk gaat dat over Monsanto. Dat ruik je al van verre.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Moestuin
« Reactie #1254 Gepost op: 25 april 2013, 01:11:02 »
@ Hizikigrrrl
Het gaat om twee verschillende zaken, maar bij beide is Monsanto (indirect) betrokken.

Jouw link verwijst naar het patenteren van rassen. Dat zou o.a. tot gevolg hebben dat Monsanto kan (zal)afdwingen dat een boer een gewas dat door Monsanto is ontwikkelt niet zelf mag vermeerderen. Dus ieder jaar opnieuw zaad kopen bij Monsanto. Kassa!
Dit kan nu al en het gebeurt ook!
Voor de amateur tuinier heeft dit ws geen grote directe gevolgen. Monsanto levert geen gewassen die voor de amateur interessant zijn.

Het verhaal waar ik naar verwijs komt er, heel kort samengevat, op neer dat alleen zaden die op een bepaalde EU-lijst staan als voedselgewassen mogen worden verhandeld, geruild en vermeerderd binnen de EU. Op die lijst staat een heel klein aantal rassen. Het vergt een lange en kostbare procedure om een ras op die lijst te krijgen. En wie gaan dus rassen op die lijst krijgen? De grote rijke bedrijven, Monsanto cs! Opnieuw kassa!
Bovendien zullen veel oude gewassen niet aan de criteria van die lijst voldoen. Dat gaat dus geen enkele amateur proberen.
Hoe kun je dat nou bedenken? Algemeen wordt aangenomen dat de lobby van de grote zaadbedrijven dat heeft doorgedrukt bij de Europese politici. En ja, natuurlijk zit Monsanto bij die lobby.
Dit gaat over wetgeving die nog 'in de maak' is.
Als het lukt deze wet er door te krijgen en een beetje te handhaven dan is dit het einde van vele duizenden historische gewassen.
Het voelt alsof je in het Rijksmuseum alleen nog naar de Nachtwacht mag kijken en niet meer naar de rest.....

Petitie ondertekenen (in het Duits)
« Laatst bewerkt op: 25 april 2013, 01:28:18 door RvO »

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Moestuin
« Reactie #1255 Gepost op: 25 april 2013, 11:05:00 »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1256 Gepost op: 25 april 2013, 13:36:47 »
Dus ieder jaar opnieuw zaad kopen bij Monsanto. Kassa!
Dit kan nu al en het gebeurt ook!



Ik weet dat dit in Amerika al heel lang speelt, maar is Monsanto in Europa ook een grote speler?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1257 Gepost op: 25 april 2013, 13:39:08 »

Het verhaal waar ik naar verwijs komt er, heel kort samengevat, op neer dat alleen zaden die op een bepaalde EU-lijst staan als voedselgewassen mogen worden verhandeld, geruild en vermeerderd binnen de EU. Op die lijst staat een heel klein aantal rassen. Het vergt een lange en kostbare procedure om een ras op die lijst te krijgen. En wie gaan dus rassen op die lijst krijgen? De grote rijke bedrijven, Monsanto cs! Opnieuw kassa!
Bovendien zullen veel oude gewassen niet aan de criteria van die lijst voldoen. Dat gaat dus geen enkele amateur proberen.
Hoe kun je dat nou bedenken? Algemeen wordt aangenomen dat de lobby van de grote zaadbedrijven dat heeft doorgedrukt bij de Europese politici. En ja, natuurlijk zit Monsanto bij die lobby.
Dit gaat over wetgeving die nog 'in de maak' is.
Als het lukt deze wet er door te krijgen en een beetje te handhaven dan is dit het einde van vele duizenden historische gewassen.
Het voelt alsof je in het Rijksmuseum alleen nog naar de Nachtwacht mag kijken en niet meer naar de rest.....

Petitie ondertekenen (in het Duits)

Wat zijn de argumenten van die bedrijven eigenlijk voor deze wet? De angst dat door steeds meer thuistuinierders de oogst van de echte boer onzuiver qua ras raakt, of angst voor ziektes, of...?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1258 Gepost op: 25 april 2013, 13:55:57 »

Petitie ondertekenen (in het Duits)

Ook ondertekend en ik heb even je tekst gejat voor bij de link op FB. Thanks;).

Re:Moestuin
« Reactie #1259 Gepost op: 25 april 2013, 14:35:32 »
Ik weet dat dit in Amerika al heel lang speelt, maar is Monsanto in Europa ook een grote speler?

Ze brengen hier in ieder geval Round Up op de markt. Hoe het met gewassen zit weet ik eigenlijk niet (ik zie geen enkele reden waarom in Europa geen grote speler zouden zijn), maar ik vind het een criminele combinatie - gentechgewassen en bestrijdingsmiddelen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner