Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4460 Gepost op: 15 december 2012, 19:23:38 »
Zoiets: http://www.vegatopia.com/vega/kerst-2011/feestdagen/161-feestdagen/11757-vegan-monchoutaartje-met-pepernotenbodem-chocoschotsen-en-sinaasappelmarmelade ?

Minus de chocoschotsen natuurlijk.
Mijn broer lijkt het heel vies, maar albert had toch geen kruidnoten meer, en in de jam kun je natuurlijk ook varieren, dus ik ga straks (met de kokosmelk iets korter in de koelkast) het toch eens proberen met volkorenkoekjes. Gaat om het kokosgedeelte, als dat lekker is, passen we de rest makkelijk aan.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4461 Gepost op: 15 december 2012, 19:57:46 »
De kokossmaak is niet heftig hoor. Als je er maar genoeg suiker ingooit;).

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4462 Gepost op: 15 december 2012, 20:14:25 »
Ik heb het in 5 minuten gemaakt (tip voor andere mensen: doe maar niet, dan is de bodem te warm en krijgt het geheel een nogal rustieke vorm) en ik vind het hartstikke lekker. Heb alleen de marmelade er niet overheen gedaan nog, vanwege die nogal rustieke vorm, probeer ik straks nog wel even. Dan kan ik het morgen en overmorgen laten proeven en mensen die vaker koekjes en jam eten dan ik laten bedenken welke koekjes en jam zij lekker vinden.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4463 Gepost op: 16 december 2012, 21:27:09 »
Ze is hier in huis de favoriet, de laag jam niet te zoet maken, geeft tegengewicht voor het zoete cocosgeweld.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4464 Gepost op: 23 december 2012, 16:29:29 »
Ben ik weer!

Ik heb ongezoete kastanjepuree nodig voor mijn kersthoofdgerecht om mee te nemen, maar die kon ik niet vinden en wel kastanjes. Dus ga ik zelf maar kastanjepuree maken, maar even googlen levert 2 kooktijden op 8 minuten en drie kwartier. Daar zit nogal wat verschil, iemand enig idee wat de juiste is?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4465 Gepost op: 23 december 2012, 19:35:42 »
Ben er zelf uitgekomen. Heb ze eerst 8 minuten gekookt, en toen dubbel gepeld, en daarna nog opgezet tot ze zo zacht waren dat ik ze met een vork uit elkaar kon duwen en gepureerd.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re: Kookvragen
« Reactie #4466 Gepost op: 04 januari 2013, 10:55:38 »
Bij de AH hadden ze afgelopen kerst vegetarische koolroosjes met een vulling van zongedroogde tomaten en quinoa en een vegetarisch taartje met pastinaak en cantharellen. Nu wilde ik deze aanschaffen voor op vakantie, alleen we hadden daar geen oven, dus dacht ik: 'ik koop ze na de kerst wel'. Maar jammer genoeg waren ze toen al allemaal weg.. Dus weet iemand misschien hoe je één van de twee (of allebei) zelf kunt maken? Het lijkt me namelijk heel erg lekker!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4467 Gepost op: 04 januari 2013, 17:49:08 »
Bij de AH hadden ze afgelopen kerst vegetarische koolroosjes met een vulling van zongedroogde tomaten en quinoa en een vegetarisch taartje met pastinaak en cantharellen. Nu wilde ik deze aanschaffen voor op vakantie, alleen we hadden daar geen oven, dus dacht ik: 'ik koop ze na de kerst wel'. Maar jammer genoeg waren ze toen al allemaal weg.. Dus weet iemand misschien hoe je één van de twee (of allebei) zelf kunt maken? Het lijkt me namelijk heel erg lekker!

Ik weet niet wat er allemaal nog meer in ging, maar misschien kun je dit taartje eens proberen? http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11134-pastinaak-kweepeer-tarte-tatin

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re: Kookvragen
« Reactie #4468 Gepost op: 04 januari 2013, 20:20:54 »
Succes dan alvast om aan de kweepeer te komen..
Groetjes, Antje

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4469 Gepost op: 04 januari 2013, 20:34:42 »
Succes dan alvast om aan de kweepeer te komen..

Ze zijn nog in het seizoen hoor.
Turkse winkels en biologische winkels hebben ze vaak, mocht je die in de buurt hebben.
Bovendien kun je ze natuurlijk ook door de cantharellen vervangen.
,,,,فلافل

Re: Kookvragen
« Reactie #4470 Gepost op: 05 januari 2013, 09:38:18 »
Bij de AH hadden ze afgelopen kerst vegetarische koolroosjes met een vulling van zongedroogde tomaten en quinoa en een vegetarisch taartje met pastinaak en cantharellen. Nu wilde ik deze aanschaffen voor op vakantie, alleen we hadden daar geen oven, dus dacht ik: 'ik koop ze na de kerst wel'. Maar jammer genoeg waren ze toen al allemaal weg.. Dus weet iemand misschien hoe je één van de twee (of allebei) zelf kunt maken? Het lijkt me namelijk heel erg lekker!

Ik weet niet wat er allemaal nog meer in ging, maar misschien kun je dit taartje eens proberen? http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11134-pastinaak-kweepeer-tarte-tatin

Ja, dat is het hem een beetje. Ik houd niet van kaas en niet van noten (niet echt heel handig als je vegetariër bent, maar goed). Die dingen van de AH waren zonder kaas of noten.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4471 Gepost op: 05 januari 2013, 10:02:28 »
Vraag aan Greet of andere patattenbakkers:
Na het oliebollenbakavontuur van oudejaarsavond staat er een grote pan vol zonnebloemolie in mijn huis. Tijd voor een frietexperiment!
Stevige aardappels, check. Aardappels schillen, snijden, grondig wassen en drogen. Check. Dan wat langer bakken bij wat lagere temperatuur, even laten uitlekken en dan nogmaals kort bakken bij hogere temeratuur. Komt de temperatuur heel precies? Ik heb geen thermometer namelijk.
Verder nog tips?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4472 Gepost op: 05 januari 2013, 10:30:32 »
Vraag aan Greet of andere patattenbakkers:
Na het oliebollenbakavontuur van oudejaarsavond staat er een grote pan vol zonnebloemolie in mijn huis. Tijd voor een frietexperiment!
Stevige aardappels, check. Aardappels schillen, snijden, grondig wassen en drogen. Check. Dan wat langer bakken bij wat lagere temperatuur, even laten uitlekken en dan nogmaals kort bakken bij hogere temeratuur. Komt de temperatuur heel precies? Ik heb geen thermometer namelijk.
Verder nog tips?

Dit is wel een prima recept, http://www.talkinfood.nl/recept.php?id=105&name=Recept%20Oma%20Rosekens%20Vlaamse%20frieten
De temperatuur komt wel een beetje nauw ja. Voor de 2e keer frituren kun je deze tips gebruiken http://johndlee.hubpages.com/hub/Deep-Frying-3-Ways-to-Check-the-Oil-Temperature-Without-a-Thermometer of http://www.ehow.com/how_5626660_tell-temperature-cooking-oil-thermometer.html of je koopt een vloeistofthermometer gaat op zich heel lang mee.
,,,,فلافل

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4473 Gepost op: 05 januari 2013, 10:36:41 »
Na het snijden niet meer wassen, is mij altijd gezegd. Het zetmeel zorgt voor de krokante buitenkant. Het soort aardappel is ook heel belangrijk. De vaste soorten, vb Nicola, zijn niet zo geschikt, die blijven zacht. Ik weet niet of jullie echte 'frietaardappelen' hebben in Nederland.

Re: Kookvragen
« Reactie #4474 Gepost op: 05 januari 2013, 10:43:23 »
Gewoon diepvriesfriet. Het is mij tenminste zelden of nooit gelukt om het zelf beter te krijgen dan dat, maar ik heb er ook nooit een studie aan gewijd.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4475 Gepost op: 05 januari 2013, 10:55:17 »
Na het snijden niet meer wassen, is mij altijd gezegd. Het zetmeel zorgt voor de krokante buitenkant. Het soort aardappel is ook heel belangrijk. De vaste soorten, vb Nicola, zijn niet zo geschikt, die blijven zacht. Ik weet niet of jullie echte 'frietaardappelen' hebben in Nederland.

Juist wel wassen, is mij gezegd! Ik doe het altijd zo...
Volgens mijn vriend google zijn de meningen daarover verdeelt, zo op het eerste zicht, dat vraagt dieper onderzoek...

Gewoon diepvriesfriet. Het is mij tenminste zelden of nooit gelukt om het zelf beter te krijgen dan dat, maar ik heb er ook nooit een studie aan gewijd.
Wat? Heiligschennis! :P

Om op de temperatuur vraag te antwoorden: de voorbak maakt niet zo heel veel uit, maar je moet vooral zien dat je met de afbak (vlaamse frietjestermen, kan je ze ineens goed gebruiken) zeker hoog genoeg zit, anders worden ze niet krokant...
Ze zijn trouwens goed voorgebakken als ze zingen  :) Vind ik zo poëtisch...

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4476 Gepost op: 05 januari 2013, 11:05:35 »
Dit is wel een prima recept, http://www.talkinfood.nl/recept.php?id=105&name=Recept%20Oma%20Rosekens%20Vlaamse%20frieten
De temperatuur komt wel een beetje nauw ja. Voor de 2e keer frituren kun je deze tips gebruiken http://johndlee.hubpages.com/hub/Deep-Frying-3-Ways-to-Check-the-Oil-Temperature-Without-a-Thermometer of http://www.ehow.com/how_5626660_tell-temperature-cooking-oil-thermometer.html of je koopt een vloeistofthermometer gaat op zich heel lang mee.
Allemaal fancy sites, maar wie bakt de beste frietjes? De Bomma. Superartikel!
http://blog.seniorennet.be/keukenweetjes/archief.php?ID=139

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4477 Gepost op: 05 januari 2013, 11:12:02 »
Fancy? Het begint met een recept van een oma!

,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4478 Gepost op: 05 januari 2013, 11:27:12 »
Bedankt allemaal!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4479 Gepost op: 06 januari 2013, 18:08:23 »
Als je een pizzasteen gebruikt, hoe breng je de pizza dan over op de pizzasteen? Wij gaan eindelijk de steen gebruiken die ik al heel lang geleden voor mijn verjaardag heb gehad maar zitten er een beetje mee hoe we die pizza heel op de steen gaan krijgen.