Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4520 Gepost op: 23 januari 2013, 20:37:54 »
Komijn zou logisch zijn, maar is helaas van die zelfde plantenfamilie. Tijm of Oregano wordt het dus.

Citroenrasp lijkt me trouwens ook fijn.
En dan naast of in plaats van groene kruiden?

Ik denk ipv, maar die tijm lijkt me net zo lekker hoor.
Alleen lust mijn man geen bietjes: dus nou nog wachten op gasten of een dagje alleen. :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re: Kookvragen
« Reactie #4521 Gepost op: 29 januari 2013, 12:29:39 »
Over het recept op de voorpagina "Driehoekjes met maanzaad en noten": er wordt golden syrup gebruikt. Als vertaling in Google krijg ik 'bietenstroop'. Zou ik ook ahornsiroop kunnen gebruiken of zou dat niet plakkerig genoeg zijn? Anders opties die ik in huis heb, zijn agavestroop en appelstroop ('Bietenstroop wordt ook als mengsel met appelstroop in de handel gebracht" zegt Wikipedia).
Groetjes, Antje

Re: Kookvragen
« Reactie #4522 Gepost op: 29 januari 2013, 12:40:04 »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4523 Gepost op: 29 januari 2013, 12:51:02 »
Ik gebruik altijd gewoon van die pannenkoekstroop (die de Albert Heijn gek genoeg in potten verkoopt onder de naam Zeeuwse stroop én (één cent duurder of juist goedkoper) Limburgse stroop, en die precies hetzelfde zijn).
This is between me and the vegetable!

Re: Kookvragen
« Reactie #4524 Gepost op: 05 februari 2013, 15:32:56 »
Vraag: Ik heb een stuk tempeh gekocht, maar wil de helft bewaren. Kan ik dit invriezen?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4525 Gepost op: 05 februari 2013, 15:47:05 »
Vraag: Ik heb een stuk tempeh gekocht, maar wil de helft bewaren. Kan ik dit invriezen?

Ja, kan heel goed (ik doe dat altijd omdat ik een heel blok voor 2 teveel vind) gewoon meteen invriezen in een zakje en binnen een maand of 3 gebruiken   :)
,,,,فلافل

Re: Kookvragen
« Reactie #4526 Gepost op: 05 februari 2013, 16:17:34 »
Bedankt. :)
Ik wist het niet zeker, want soms mag je een product niet invriezen omdat de structuur dan verandert enzo. Maar gelukkig dus niet.

Re: Kookvragen
« Reactie #4527 Gepost op: 16 februari 2013, 12:28:39 »
Vraag: Kun je een quiche invriezen zodat hij net zo stevig en knapperig is als je hem dan weer opwarmt in de magnetron??

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4528 Gepost op: 16 februari 2013, 15:00:37 »
Invriezen kan prima. Opwarmen zou ik dan even in de oven doen, niet in de magnetron. In de magnetron wordt het slappe hap.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #4529 Gepost op: 16 februari 2013, 15:36:50 »
Vraag: Kun je een quiche invriezen zodat hij net zo stevig en knapperig is als je hem dan weer opwarmt in de magnetron??

Nee, deeg in de magnetron opwarmen is geen goed idee. Als je hem in de oven opwarmt kan het wel.

Re: Kookvragen
« Reactie #4530 Gepost op: 17 februari 2013, 00:27:16 »
Thanks :)

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4531 Gepost op: 17 februari 2013, 13:23:05 »
Vraag: Ik heb een stuk tempeh gekocht, maar wil de helft bewaren. Kan ik dit invriezen?

Ja, kan heel goed (ik doe dat altijd omdat ik een heel blok voor 2 teveel vind) gewoon meteen invriezen in een zakje en binnen een maand of 3 gebruiken   :)

Ik snijd ze vaak al in blokjes voor ik ze in de vriezer leg. Dan ontdooit het sneller wanneer ik weer eens vergeet om het uit de vriezer te halen....
Want a sugarcube?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Kookvragen
« Reactie #4532 Gepost op: 17 februari 2013, 16:37:11 »
Een vriendin van mij komt binnenkort eten en ze mag geen melk of kaas. Nu was er wel erg dol op, dus ik wil iets maken waarin je normaal gezien kaas of melk doet. Ik zat aan lasagne te denken, of hartige taart.
Ik heb nog nooit bechamelsaus gemaakt met sojamelk, werkt dat ongeveer hetzelfde? En als je hartige taart maakt met bv sojaroom, wordt het dan wel een goede vaste massa?

O, en het trouwens een andere vriendin dan degene die geen melk en geen zout mag  ;)

Re: Kookvragen
« Reactie #4533 Gepost op: 17 februari 2013, 17:06:33 »
Ja, bechamel kun je ook met sojamelk en plantaardige margarine of olijfolie maken. Ik doe er meestal wat gistvlokken door (veganistisch equivalent van parmezaan, te koop bij biowinkels), zodat extra lekker hartig wordt. Dit is mijn vegan lasagne-recept: http://vegetus.nl/lasagne-bolognese/

De vulling van hartige taart wordt meestal stevig van de eieren, niet zozeer van de room, dus je kunt inderdaad sojaroom gebruiken. In een volledig veganistische hartige taart kun je de eieren vervangen door verkruimelde of gepureerde tofu en een paar eetlepels maizena om het vocht te laten stollen.

Ricotta of cottagecheese in lasagnes en ovenschotels kun je ook vervangen door verkruimelde tofu met wat smaakmakers, zoals in dit recept: http://vegetus.nl/gevulde-auberginerolletjes-uit-de-oven/
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4534 Gepost op: 17 februari 2013, 17:10:06 »
Denk er wel aan om ongezoete soyamelk te nemen, de goedkope huismerken zijn allemaal gezoet. Je kan ook sojaroom gebruiken, maar doe dan niet zoals ik, met de opklopbare, want die is al gesuikerd ::)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4535 Gepost op: 17 februari 2013, 17:45:01 »
Em je moet eraan denken dat sojamelk snel indikt/bindt, dus je kunt best een deel vervangen door water.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Kookvragen
« Reactie #4536 Gepost op: 17 februari 2013, 18:59:57 »
Ah, die tip van wat water erbij van fem is een goede.  Verder maak ik mijn lasagne al ongeveer zoals die van Conrnelie, dus dat moet wel lukken denk ik. En ik weet waar gistvlokken te koop zijn  ;) Sterker nog, ik heb al een bus staan voor mijn hamster  ;D

Ik denk dat ze lasagne wel lekker zal vinden, ze woont alleen en ik denk niet dat ze het vaak voor zichzelf zou maken, is toch een boel werk als je werkt enzo.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4537 Gepost op: 17 februari 2013, 19:26:51 »
Overigens doe ik zelf meestal de saus van Sam, of wat ik ervan onthouden heb.

Ik doe een doosje champignons in de keukenmachine, met wat sojaroom en wijn, fruit een sjalotje en knoflook, gooi de champignons erbij en leng het dan aan met wijn tot ik het een goede saus vind. Hij is een beetje rozebruin, maar hij smaakt wit  ;)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Kookvragen
« Reactie #4538 Gepost op: 18 februari 2013, 17:33:52 »
Rozebruin? Dat komt dan door a) oudere champignons b) kastanjechampignons of c) rode wijn ipv witte :-)

Je hebt het goed onthouden Fem, dat is inderdaad mijn witte basissaus op basis van champignons!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4539 Gepost op: 18 februari 2013, 19:03:20 »
Nee joh, het is heel licht rozebruin, van de sporen. Maar gewoon niet wit.

En hij is heel lekker door de lasagna, iedereen is er altijd heel enthousiast over.
Supercalifragilisticexpialidocious!