Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4540 Gepost op: 19 februari 2013, 10:07:58 »
Toen we in ons schattige huisje gingen wonen, moest er hals over kop een nieuwe keuken in. (terwijl we gedacht hadden nog wel een half jaartje tot jaartje met de oude te kunnen doen)en was er geen budget voor de zo graag gewilde oven. Ondertussen hebben we uit donaties een magnetron en een combimagnetron gekregen. Beide staan nu in de berging/bijkeuken. Waarvan de combimagnetron niet zo prettig te bedienen is gebruiken we die eigenlijk niet. alleen voor afbakbroodjes enzo. De magnetron is prima, dus die gebruiken we wel gewoon (voornamelijk voor ontdooi dingen en af en toe een snelle warme chocomel) maar zeker niet dagelijks, misschien niet eens wekelijks.

Ik wil graag een goede oven om ook weer taart en dergelijke te kunnen bakken. Nu twijfelen we over de aankoop van een andere combimagnetron of gewoon een losse elektrische oven. Hij komt dan ook weer in de bijkeuken te staan. voor de ruimte maakt het niet uit of het een los elektrisch oventje wordt of een nwe combi, beide zouden kunnen passen. Hebben jullie ervaring hiermee? (ze worden ook vaak bakovens genoemd). De meeste losse elketrische oventjes zijn van die kleine dingetjes, en dan vraag ik me af is dat wel een goed idee voor baksels.

De meeste combimagnetrons daarentegen vind ik zulke krengen om te bedienen.. ervaringen en tips hiervoor??
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4541 Gepost op: 19 februari 2013, 10:29:44 »
Ik heb een combi-magnetron van Whirlpool. Gebruik ik eigenlijk voor alles, van lasagnes tot taarten en afbakbroodjes. Werkt prima, en ik vind hem makkelijk te bedienen. Alleen even temperatuur en tijd instellen (twee knoppen).

Als je naar eentje op zoek gaat zou ik wel kijken naar welke temperaturen hij aankan. De mijne kan van 175 graden tot 250 graden. Soms mis ik weleens een lagere temperatuur, als ik bijvoorbeeld tomaatjes zou willen drogen of eiwitschuim. Maar veel exemplaren gaan ook maar tot 225 graden. Dat is weer voor andere dingen niet handig.... Een zo groot mogelijk bereik is dus het beste.

Re: Kookvragen
« Reactie #4542 Gepost op: 19 februari 2013, 10:32:17 »

Ooit heb ik voor mijn vader een heel handige combinatiemagnetron gekocht. Bevatte drie draaiknoppen: Thermostaat oven (0=uit), stand magnetron, en timer. Plus nog een klein startknopje om de boel in werking te stellen. Maar ja, dat is alweer twintig jaar geleden, in de tijd dat ze nog bedienbare spullen bedachten. Nu moet alles digitaal, en hebben we in de bedrijfskeuken een digitale magnetron (NB: niet eens een combi!) staan waarbij het iedere keer weer een verrassing is wat er zal gebeuren als je één van de vele knopjes indrukt. Veel logica heb ik er nog nog niet in kunnen ontdekken, maar de gouden tip is toch wel om altijd eerst de knop waar (onder andere) Cancel op staat in te drukken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4543 Gepost op: 19 februari 2013, 10:34:25 »
Wij hadden eerst een combimagnetron en dat was een kreng. Alleen al omdat ook in de oven dingen moesten ronddraaien, en de bakplaat daardoor heel klein was. En daarna heb ik twee losse oventjes gehad, de ene zelf gekocht en de andere tweedehands gekregen. Allebei hadden ze kuren met de temperatuur (de ene kon alleen maar op 250 graden). Ik heb twee keer mijn verjaardag gevierd zonder oven. Dus nee, geen tips eigenlijk.
This is between me and the vegetable!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4544 Gepost op: 19 februari 2013, 11:01:03 »
Een verjaardag zonder oven  :o Ohw my... dat wil ik dus voorkomen.. alhoewel, het is al een vooruitgang. Vorig jaar had ik met mijn verjaardag nog niet eens een keuken  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4545 Gepost op: 19 februari 2013, 11:13:51 »
Ik word nog steeds wel eens zwetend wakker uit een nachtmerrie over een verjaardag zonder oven. Al blijk je ook best te kunnen bakken zonder oven...
This is between me and the vegetable!

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #4546 Gepost op: 19 februari 2013, 16:09:36 »
Ik heb nog nooit bechamelsaus gemaakt met sojamelk, werkt dat ongeveer hetzelfde?

Je kunt ook bechamelsaus zonder melk, room of een alternatief maken: gewoon met bouillon (en/of wijn en water). Door de basis van boter en bloem is het toch wel romig, maar wel wat minder zwaar. En je kunt bijv. ook paddenstoelenbouillon gebruiken, of andere smaken. 

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4547 Gepost op: 19 februari 2013, 16:16:30 »
Alleen heet het dan geen bechamel, maar velouté.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4548 Gepost op: 19 februari 2013, 17:08:12 »
Ik dacht dat velouté een soep was, maar is dus een sausbasis danwel kan dat ook zijn?
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Kookvragen
« Reactie #4549 Gepost op: 19 februari 2013, 17:29:32 »
Bedankt voor alle sojamelk-lasagne tips :) Ik denk dat het wel gaat lukken.

Ik heb zelf een combimagnetron, die eigenlijk meer oven en dan magnetron is (maar dat ook prima doet). Hij staat bij mij bovenop de koelkast, dus zo groot is ie ongeveer. Het is een Sharp, R-969, al een paar jaar oud.
Temperatuur kan tussen de 250 en 40 graden worden ingeschakeld. Je kan er heel erg lekkere taarten etc in bakken, een hele grote verbetering op mijn oude oven. Daar bleef de oven altijd nog lichtjes ongaar.
Bij deze oven is de taart ook echt gaar als de bovenkant mooi is. Hij kan gewoon met draaiplateau werken, maar je kan ook een rooster erin schuiven voor bijvoorbeeld een grote muffinvorm. Oftewel, ik ben er erg blij mee  :-*

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Kookvragen
« Reactie #4550 Gepost op: 19 februari 2013, 17:32:09 »
Ik dacht dat velouté een soep was, maar is dus een sausbasis danwel kan dat ook zijn?
Het is een sausbasis, maar met die saus als startpunt kun je ook een soep maken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4551 Gepost op: 19 februari 2013, 19:22:40 »
Ik dacht dat velouté een soep was, maar is dus een sausbasis danwel kan dat ook zijn?
Het is een sausbasis, maar met die saus als startpunt kun je ook een soep maken.

Aha! Nooit geweten (dat sausonderdeel). Weer wat geleerd  :)
,,,,فلافل

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4552 Gepost op: 20 februari 2013, 09:21:50 »
Bedankt voor alle sojamelk-lasagne tips :) Ik denk dat het wel gaat lukken.

Ik heb zelf een combimagnetron, die eigenlijk meer oven en dan magnetron is (maar dat ook prima doet). Hij staat bij mij bovenop de koelkast, dus zo groot is ie ongeveer. Het is een Sharp, R-969, al een paar jaar oud.
Temperatuur kan tussen de 250 en 40 graden worden ingeschakeld. Je kan er heel erg lekkere taarten etc in bakken, een hele grote verbetering op mijn oude oven. Daar bleef de oven altijd nog lichtjes ongaar.
Bij deze oven is de taart ook echt gaar als de bovenkant mooi is. Hij kan gewoon met draaiplateau werken, maar je kan ook een rooster erin schuiven voor bijvoorbeeld een grote muffinvorm. Oftewel, ik ben er erg blij mee  :-*

ik heb meer goede dingen gehoord over die combi. het is natuurlijk ook wel erg lekker 1 goede combi. ipv 2 losse apparaten
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re: Kookvragen
« Reactie #4553 Gepost op: 20 februari 2013, 09:27:36 »
Ik heb nog nooit bechamelsaus gemaakt met sojamelk, werkt dat ongeveer hetzelfde?

Je kunt ook bechamelsaus zonder melk, room of een alternatief maken: gewoon met bouillon (en/of wijn en water). Door de basis van boter en bloem is het toch wel romig, maar wel wat minder zwaar. En je kunt bijv. ook paddenstoelenbouillon gebruiken, of andere smaken. 
Als je geen melk mag gebruiken, dan is boter dus ook uitgesloten. Plantaardige margarine kan, maar is niet zo lekker vind ik. Olijfolie of koolzaadolie met botersmaak is ook lekker, maar je krijgt dan wel een ander soort saus dan zo'n witte bechamel die mensen gewend zijn op hun lasagne te zien...
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Kookvragen
« Reactie #4554 Gepost op: 20 februari 2013, 10:14:07 »
Ik gebruik altijd plantaardige margarine voor bechamel/roux, ik vind het eigenlijk lekkerder dan met roomboter  :bloos:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Kookvragen
« Reactie #4555 Gepost op: 24 februari 2013, 10:38:24 »
Ik heb gisteren een pot seitan gekocht om er een stoofschotel mee te gaan maken. Nu was ik een beetje aan het zoeken op internet en kwam ik dit recept tegen: http://lekker-vegetarisch.clubs.nl/nieuws/detail/492240_stoofschotel-met-seitan-enof-tofu. Het is alleen nog nooit bekeken, dus ik ben benieuwd of het jullie een goed recept lijkt. Het idee is om iets te maken wat een beetje lijkt op 'Limburgs Zuurvlees'. Dat is namelijk het enige gerecht wat ik in mijn beginperiode als vega nog wel eens miste (nu totaal niet meer trouwens).

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4556 Gepost op: 24 februari 2013, 10:46:40 »
Het ziet er (op de margarine na) wel lekker uit ja. Zou het gewoon proberen. Hier en hier[/ulr] staan ook 2 stoofpotten, misschien kun je daar nog iets mee.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Kookvragen
« Reactie #4557 Gepost op: 24 februari 2013, 18:26:31 »
De lasagne viel trouwens goed in de smaak, ze maakte het inderdaad eigenlijk nooit meer omdat het zo'n gedoe is voor één persoon. Die sojamelk bindt inderdaad veel harder dan gewone melk, fijn dat ik dat vantevoren wist.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4558 Gepost op: 24 februari 2013, 20:34:19 »
De lasagne viel trouwens goed in de smaak, ze maakte het inderdaad eigenlijk nooit meer omdat het zo'n gedoe is voor één persoon.

 :D
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #4559 Gepost op: 26 februari 2013, 11:35:04 »
Hoe lang koken jullie rode kool? Roergebakken witte kool etc. vind ik na 10 minuten al lekker, maar die rode kool heeft 40 minuten staan koken voor het ook maar in de buurt van acceptabel kwam.
Ik vind rode kool zachtgekookt ook het lekkerst (te kort gekookte rode kool smaakt niet al dente of zo, maar is gewoon taai). 40 minuten is inderdaad het minimum; meestal kook ik de rode kool drie kwartier tot een uur. Als ik appeltjes door de rode kool doe, gooi ik die pas zo'n tien minuten in de pan - dan herken je de appeltjes nog op je bord. De rode kool moet ook vochtig genoeg blijven; op het eind bind ik het overgebleven laagje vocht met wat aardappelzetmeel.
Gemüse ist mein Fleisch