Vegatopia Forum

Prikkelbare darm

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #60 Gepost op: 29 augustus 2008, 20:29:56 »
Het is ondertussen al jaren geleden dat ik het heb laten checken inderdaad (als puber eens). Toen was het goed. Maar misschien kan het geen kwaad om eens te doen.  Maar ik gebruik niet heel erg weinig zuivel hoor, namelijk dagelijks toch wel yoghurt en/of beetje kaas. Is het dan ook nodig denk je?

Bloedarmoede heb ik iig niet, ik kom wat dat betreft vaak genoeg bij de bloedbank.

Mijn moeder heeft waarschijnlijk wel een erfelijke stofwisselingsziekte dat tot haar vroege aderverkalking heeft geleid, maar tot op heden was het niet nodig om me daarvoor te laten testen. Het is wel wat anders, maar het had ook B- vitamines te maken (B6 en B12 ook meen ik). Maar destijds zei mijn moeder, na navragen bij haar internist, dat vooral niet roken etc. belangrijk waren voor mij op dit moment.

Misschien wil ik het wel eens laten testen ja. Zou mijn huisarts daarin toestemmen? Ik heb volgens mij geen ander excuus om eventjes een hokje mee te nemen net als jij :)
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2008, 20:48:36 door LL de Ling »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #61 Gepost op: 29 augustus 2008, 20:51:23 »
Wat ik zou doen (eerlijk gezegd: dat heb ik al gedaan ;) :als je toch bloed moet laten testen voor het een of het ander, B12 meenemen.
Ik moet met een auto-imuunziekte altijd alert zijn dat er zich niet een tweede aandient. PDS klopt niet echt: k heb bijv. nooit diarree of obstipatie.  Gelukkig klopt verder ook niets bij andere bekende "buikaandoeningen".
Ik ben van de overtuiging dat het meeste vanzelf overgaat.....maar ja...ik moet misschien toch eens verder laten zoeken zo langzamerhand.
de tuin: dat ben ik

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #62 Gepost op: 29 augustus 2008, 21:27:07 »
Ik ben van de overtuiging dat het meeste vanzelf overgaat.....maar ja...ik moet misschien toch eens verder laten zoeken zo langzamerhand.

Tsja, ik ook, maar vooral mijn huisarts ook. Dus moet ik wel een goed excuus hebben. En die heb ik nou niet echt, denk ik. ;) Er is de laatste jaren geen enkele reden om mijn bloed te testen geweest.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2008, 21:27:41 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #63 Gepost op: 29 augustus 2008, 21:30:36 »
Het is ondertussen al jaren geleden dat ik het heb laten checken inderdaad (als puber eens). Toen was het goed. Maar misschien kan het geen kwaad om eens te doen.  Maar ik gebruik niet heel erg weinig zuivel hoor, namelijk dagelijks toch wel yoghurt en/of beetje kaas. Is het dan ook nodig denk je?


De ADH is 2,8 mcg.
Dat is een halve liter yoghurt én 15 plakken (300 g) kaas.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #64 Gepost op: 29 augustus 2008, 21:32:14 »
Het is ondertussen al jaren geleden dat ik het heb laten checken inderdaad (als puber eens). Toen was het goed. Maar misschien kan het geen kwaad om eens te doen.  Maar ik gebruik niet heel erg weinig zuivel hoor, namelijk dagelijks toch wel yoghurt en/of beetje kaas. Is het dan ook nodig denk je?


De ADH is 2,8 mcg.
Dat is een halve liter yoghurt én 15 plakken (300 g) kaas.

wat? Echt? Maar dat haalt niemand toch hier dan?

Dan ga ik toch maar eens de B12-draad weer eens doorlezen en supplementeren.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2008, 21:35:29 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #65 Gepost op: 29 augustus 2008, 21:37:01 »
Idd, daarom vind ik ook dat vegetariers maar beter B12-pilletjes kunnen gaan nemen.

Dit zijn goede:
http://www.pasioingredients.com/index.cfm/product/50_29/methyl-b12---1000-mcg---100-tabletten.cfm
De methylvorm die in je mond oplost.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2008, 21:44:43 door Hizikigrrrl »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #66 Gepost op: 29 augustus 2008, 22:12:03 »
Het is ondertussen al jaren geleden dat ik het heb laten checken inderdaad (als puber eens). Toen was het goed. Maar misschien kan het geen kwaad om eens te doen.  Maar ik gebruik niet heel erg weinig zuivel hoor, namelijk dagelijks toch wel yoghurt en/of beetje kaas. Is het dan ook nodig denk je?


De ADH is 2,8 mcg.
Dat is een halve liter yoghurt én 15 plakken (300 g) kaas.

:o Nog niet in een week.

Toevallig was ik van week aan de multi's begonnen: 1 mu-gram, en dat noemen ze 100% van de adh.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #67 Gepost op: 29 augustus 2008, 22:19:15 »


Toevallig was ik van week aan de multi's begonnen: 1 mu-gram, en dat noemen ze 100% van de adh.

Klopt, op veel verpakkingen houden ze nog de oude norm van 1mcg aan, terwijl het 1,5 of 2,5 jaar geleden al is verhoogd.


Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #68 Gepost op: 30 augustus 2008, 10:04:52 »
Ik was helemaal nergens allergisch voor (en mijn vitamines waren top) Baal baal baal  :-[
Welke test had je? De bloedtest test namelijk alleen de antistoffen in je bloed, als je al een tijdje geen allergische reactie hebt gehad op iets, dan trekken die antistoffen zich terug, en vind je ze in een bloedtest niet terug.
De prikjestest gooit allergenen in je lijf, dus die vind veel meer. (En beide testen schijnen een redelijke foutmarge te kennen, dus als het niet waarschijnlijk is dat je eraan doodgaat, moet je alles waar je positief op getest bent nog een keer eten om te zien of het wel klopt.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #69 Gepost op: 30 augustus 2008, 13:55:25 »

De ADH is 2,8 mcg.
Dat is een halve liter yoghurt én 15 plakken (300 g) kaas.
Dat is meer dan ik dacht. Nou...dat haal ik ook zeker niet. En dat dus al  32 jaar niet......misschien sowieso goed, mijn actie.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2008, 13:56:06 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #70 Gepost op: 01 september 2008, 09:40:22 »
Het was ook meer een test om te kijken of er in mijn normale dagelijks eetpatroon producten zitten waarvoor ik allergisch ben. Ik heb niet echt allergische reacties ofzo, maar meer verstopte darmen. Ik heb dus 'gewoon' melk gedronken etc. Ik zie me nog niet ergens aan dood gaan, hooguit mijn omgeving als je de reactie van mijn darmen mag geloven ;).
Misschien is het gewoon mijn doordurende depressie  8)
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #71 Gepost op: 02 september 2008, 20:07:46 »
Was bij de internist. We kwamen samen tot de conclusie dat het wel PDS(het heet nu IDS, zoiets zei interniste) moet zijn...eenvoudig omdat niets anders bij het "beeld" klopt. Ze had wel bezinking gecontroleerd: niets wijst op ontstekingen.
Aangezien ik van alles geprobeerd heeft: "mee leren leven".
Biechtte meteen op dat ik B12 aan had gekruisd. Ze wuifde het onmiddellijk weg, ze vond het wel goed. Maar dat is dus prima, vreemd genoeg.....
Dan van die halve liter yoghurt en 15 plakken kaas, dat vond ze wel erg veel, zei ze, had ze twijfels bij.
Opnieuw 8,4 als ijzerwaarde, waar volgens haar 8,5 de ondergrens is. Net als de vorige keer, besloten om dat maar te laten. Ze kon zien dat ik door de jaren heen laag zat. Er kon een erfelijke component in het spel zijn, iets wat bijv. heel veel voorkomt bij mensen rond de Middellandse Zee. Dat wilde ze wel uitzoeken, maar vervolgens zouden we daar dan niets mee doen. Ik heb toen gezegd, dat het mij dan niet zinvol leek.
De schildklierwaarden waren al zoveel jaren hetzelfde dat ze voorstelde de jaarlijkse controle bij de huisarts te laten. Toegestemd. Wel jammer: ze is aardig en voor mij de prima combi:"no nonsense" en inlevend.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #72 Gepost op: 02 september 2008, 20:22:45 »
IDS is idd een uitsluitingsdiagnose. Dat je er maar mee moet leren leven, is niet helemaal waar. Ik denk dat je met een goede natuurdietist kan uitzoeken waar je slecht op reageert. Steeds meer onderzoeken (en geen homeopatische) vinden een duidelijk aanwijsbare oorzaak (zoals fructose-intolerantie of een candida-overgroei). Maar goed, dat is aan jou of je dat wilt.

B12: je kan het zelf uitzoeken, hier bv.: http://www.voedingscentrum.nl/Voedingscentrum/Templates/Pagina.aspx?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7bFCA5F958-8A54-43C8-AA64-13AA0F7965B3%7d&NRORIGINALURL=%2fEtenEnGezondheid%2fVoedingstoffen%2fvitamines%2ben%2bmineralen%2fVitamine%2bB12%2bof%2bcobalamine%2
Er zijn onderzoekers/artsen die die 2,8 nog te weinig vinden en er meer in zien om het naar 5 mcg te trekken.

Erfelijke ziekte: thalassemie misschien?

Fijn dat de rest goed was! Ik dacht dat de ondergrens van ijzer iets van 6,5 was? Maar misschien heb jij een andere test gehad. Gebruik je nu dagelijks Ferro?

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #73 Gepost op: 02 september 2008, 20:33:31 »
Nee hoor, ik vind de combi met IDS niet zo'n goeie...
Ja, nu je het noemt: thalassemie.
Tja, zo'n natuurdietist. Ik weet het niet...zoek het denk ik dan liever zelf uit, heb al een en ander uitgeprobeerd door weglating.
Ik heb een diep wantrouwen tegen alle alternatieve genezers en aanverwant. Overigens heb ik wel ergens een lijst van een dietist voor mensen met klachten als die van mij, wat ik nog eens ooit uit wilde proberen. Nogal rigoureuze lijst. Dat houdt mij vooralsnog tegen. Geen brood bijv.  Dat wordt zeker op het tuincentrum heel lastig.
Soms heb ik wel eens het idee dat het iets met olie te maken heeft. Ik kan dat eens een paar weken uitsluiten. Maar nog nooit van gehoord dat iemand daar niet tegen kan.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2008, 20:36:51 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #74 Gepost op: 02 september 2008, 21:05:11 »

Soms heb ik wel eens het idee dat het iets met olie te maken heeft. Ik kan dat eens een paar weken uitsluiten. Maar nog nooit van gehoord dat iemand daar niet tegen kan.

Nou, dan ben jij toch de eerste? Er is geen voedingsmiddel op aarde of er is wel ieman die er niet tegen kan, denk ik altijd maar.

Onder de natuurdietisten heb je ongetwijfeld een zooi zwevers, maar ik geloof dat ze iig wel allemaal hun dietetiek-diploma hebben. Ik ben bang dat de meesten je iig zullen aanraden om eens een poosje gluten/tarwe te schrappen, dus ook brood. Simpelweg omdat veel mensen er intolerant voor zijn.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #75 Gepost op: 02 september 2008, 21:34:44 »
Je bedoelt olie om in te bakken? Als ik hongerig ben en snel vet eet, ga ik meteen aan de dunne.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #76 Gepost op: 02 september 2008, 22:28:34 »
Ik heb zelden of nooit diarree. Obstipatie: idem.
Dat is ook het rare, maar kan met IDS, zegt internist. Het is restbak, he, als alle andere diagnose niet aan de orde lijken te zijn.
Het is vooral krampen, krampen en nog eens krampen. Het gevoel binnenkort naar de w.c. te moeten, maar dat is niet aan de orde en als ik naar de w.c. moet, komt ook voor: een paar of enkele keren achter elkaar.
Er valt mee te leven. Het wordt vervelend als nachtrust wordt verstoord en soms wil ik iets gaan ondernemen en weerhoudt het mij en kom ik tot niets. Sporten met buikkrampen bijvoorbeeld, dat is echt niet fijn. Als het licht is, dan negeer ik het tegenwoordig wel. Ik vind al dat ik te weinig sport naar mijn zin.
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #77 Gepost op: 04 september 2008, 18:15:21 »
Ik word net even over zessen door interniste gebeld die achteraf heeft zitten denken en verder is gaan zoeken in mijn dossier. En nu toch aanleiding zag voor een maagonderzoek.
Ze denkt o.a. aan glutenintolerantie. Ik word waarschijnlijk over anderhalve maand opgeroepen voor een maagonderzoek.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #78 Gepost op: 04 september 2008, 18:30:52 »
 :o

Nou, iig fijn dat ze verder kijkt dan haar neus lang is. Het zou ook het ijzertekort kunnen verklaren, want door de schade aan de darmvlokken worden voedingsstoffen niet meer goed opgenomen.
Trouwens, nu niet ineens geen gluten/tarwe gaan eten, want dan krijg je een vertekend beeld.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #79 Gepost op: 04 september 2008, 18:48:45 »
Dat had ik even moeten vragen... Want als het zo is, dan heb ik weinig darmvlokken over en ik weet niet of zich dat herstelt en hoe snel indien het zich kan herstellen.
Ik vroeg wel: "of ik het zelf uit kon vogelen". En toen zei ze resoluut: "nee".
de tuin: dat ben ik