Vegatopia Forum

Vega-vispaëlla of zeekraaldraad

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wabi Sabi

Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Gepost op: 04 augustus 2006, 18:07:13 »
Dag mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, en ik dacht, laat ik een van mijn favoriete recepten met jullie delen. Maar allereerst waaróm het een van mijn favorieten is:

Vlak voor 11 september was ik twee weken in Madrid. We aten er vaak in Chez Pomme, een vegetarisch restaurant in het gezellige 'gay district' Chueca. Ik zat er even flink doorheen (de 11e moest zelfs nog komen...), mede door het vreemde eet- en slaapritme aldaar. Maar in dit restaurant kwam ik helemaal tot mezelf. Ze spraken er Engels, het was sfeervol, en het eten was absoluut het beste dat ik tot nu toe ooit in vegarestaurants gegeten heb. Ze maakten vooral de meest fantastische salades en sappen, maar ook de andere gerechten waren meestal uitstekend.

Een keer at ik er vegetarische paëlla. Bovenop de paëlla lag een soort hartige, zeewierachtige groente die het gerecht iets vissigs gaf. Sindsdien ben ik op zoek geweest naar een recept dat er op leek en aan het experimenteren geslagen. En uiteindelijk heb ik de mysterieuze hartige groente gevonden, waarmee mijn eigen paëllarecept compleet is. Het is vast niet hetzelfde als in Chez Pomme, maar wel erg lekker! Ik ben niet goed in exacte hoeveelheden, ik gok meestal maar wat. Ik hoop dat jullie dat ook kunnen.

nodig:
zilvervliesrijst
een bouillonblokje
een laurierblad
een boel groenten zoals:
wortels
uien
courgette
broccoli in kleine roosjes
diepvriesdoperwten
artisjokharten of bodems
blik gepelde tomaten
tomatenpuree
zeewier (liefst wakame, smaakt mild, hoeft niet te koken)
zeekraal (the mysterievegetable!)
knoflooktenen
laurierblad
olijfolie
peper, zout, kerrie, komijnpoeder (of gekneusde zaadjes)

doen:
Kook de zilvervliesrijst in niet al te ruim water met een bouillonblokje en een laurierblad. Gooi al snel de diepvrieserwten erbij. Zet de wakame in de week. Snijd de groente in kleine stukjes. Voeg halverwege de kooktijd de fijngesneden groente bij de kokende rijst behalve de artisjok en zeekraal. Voeg vlak voor het einde van de kooktijd flink wat fijngesneden knoflook bij de rijst.
Dit is het moment om de blikken open te trekken. Snijd de artisjok en gepelde tomaat in flinke stukken. De wakame is nu waarschijnlijk  ook zacht, rol uit en snijd in reepjes. Als de rijst en groente gaar zijn, voeg de stukken artisjok, gepelde tomaat, tomatenpuree en wakame toe. Nu op smaak brengen met peper, zout, beetje kerrie en wat komijn erdoor mengen. Afmaken met olijfolie. Een flinke hand zeekraal er los bovenop.

Origineel is dit dus een recept met stukken kip, varkensvlees, vis en garnalen in wisselende samenstelling afhankelijk van de streek. Je kunt er natuurlijk brokjes tofu, tempeh of seitan in doen voor het vlezige effect. Meestal hou ik 'm zo. De combinatie rijst met erwten zorgt wel voor complete eiwitten. Wat je ook kunt doen om de vissige smaak te krijgen, is wat tarwekiemolie, maar wees er zuinig mee, het smaakt heel heftig.

Veel plezier met dit recept.
Graag hoor ik wat jullie doen met jullie paëlla!
OF wat jullie doen met zeekraal, want daar ben ik onderhand ook behoorlijk fan van geworden.

groeten
Wabi Sabi
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2006, 18:08:53 door Wabi Sabi »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #1 Gepost op: 04 augustus 2006, 20:52:09 »
 :'( De AH had alweer geen zeekraal.

Welkom Wabi! Heb je de voorsteldraad in het cafe al ontdekt? (hint)

Aiko

Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #2 Gepost op: 04 augustus 2006, 21:07:45 »
En de smoelenboek (nog zo'n subtiele hint)+=?
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2006, 21:08:31 door Aiko »

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #3 Gepost op: 04 augustus 2006, 22:39:55 »
Saffraan hoort toch zeker ook in paella? Dat maakt het direct ook meer paella-achtig. Met zeewier is een goeie tip, zal ik volgende keer eens doen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #4 Gepost op: 05 augustus 2006, 00:14:07 »
Vlak voor 11 september was ik twee weken in Madrid. We aten er vaak in Chez Pomme, een vegetarisch restaurant in het gezellige 'gay district' Chueca.

Chez Pomme  :kwijl:. Daar kun je heerlijk eten! Jouw recept lijkt me erg leuk, ga ik zeker eens proberen! Ik ga er idd ook wel saffraan in doen.
,,,,فلافل

Miss_Mcwurth

Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #5 Gepost op: 05 augustus 2006, 01:15:35 »
Zeekraal koop ik altijd bij de groenteboer  :)

Het recept lijkt me heerlijk  :)

Wabi Sabi

Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #6 Gepost op: 05 augustus 2006, 11:13:38 »
hahah, ai, dank voor uw subtiele hints!

Had ik toch even wat langer moeten rondkijken in plaats van heel enthousiast gelijk te gaan posten! :$

Saffraan is een goeie, ga ik proberen

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2006, 11:24:34 »
Waar haal je zeewier en zeekraal, nu AH het niet meer in het assortiment heeft?
Goed recept overigens.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Wabi Sabi

Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2006, 11:56:29 »
Hm, het is soms lastig zeekraal te vinden, vind ik zelf ook. Ik geloof ook dat het nogal een 'seizoensgroente' is, samen met lamsoor (ook heeel erg lekker).

Ik haal het zelf meestal in de Gimsel. Die bij mij in de buurt is echt groot, hoewel ze het daar ook niet altijd hebben. En laatst kwam ik het ineens tegen op een biologische boerenmarkt, dat was ook een verrassing. Gelijk een flinke zak gekocht.

Ik zal eens kijken hoe het zit met wanneer zeekraal groeit...

Wabi Sabi

Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2006, 12:12:31 »
Helaas, zul je zien... ik ben denk ik net iets te laat met dit recept. Misschien vind je het nog ergens. Zeekraal is te oogsten tot en met juli, daarna worden ze houterig. Zie hier.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2006, 12:19:34 »
Zeeaster is er wel nog bij AH, lamsoor wellicht ook. Kan het denk ik ook wel mee.
,,,,فلافل

Wabi Sabi

Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2006, 12:28:48 »
Dat zijn inderdaad ook wel 'hartige' groentes. Bij gebrek aan zeekraal is het misschien wel het proberen waard.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #12 Gepost op: 06 augustus 2006, 11:42:39 »
Nu de eer voor Wabi Sabi,
Ik had gasten gisteren en wilde eens iets anders voorzetten dan de geijkte lasagne of risotto. Hoewel bezoek dit altijd erg lekker vindt.
Ik heb het recept geprobeerd. Eerst op zoek naar die zeewier. Gehaald uit de biologische winkel. Wel duur, maar ja, je houdt ook nog wat over. (Kun je dit overigens goed bewaren?).
Zeekraal was er nog in overvloed bij een grote AH. Daarnaast zeeaster gebruikt, was er ook.
Voor het koken een bouillonblokje van paddestoelen gebruikt en een verse laurier (die heb ik in de tuin). De groentes gekookt volgens recept en daarbij gevoegd een pijpje met (ja ja) viskruiden. Aan het eind, vlak voor het opdienen,  nog fetakaas toegevoegd.
 Ik had overigens ook nog van die griekse dolma's erbij gedaan en een frisse salade van komkommer (uit eigen tuin) en tomaten.
Het resultaat mocht er zijn, alom lof. Dus dank, en ik zal het zeker nog eens maken. Hoewel de vissmaak alleen heel op de achtergrond aanwezig was, ging het erin als een boterham bij een bootwerker.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Wabi Sabi

Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #13 Gepost op: 06 augustus 2006, 14:00:20 »
Jee! Wat ontzettend leuk dat het recept goed viel! Ik experimenteer meestal maar wat, en het is altijd de vraag of anderen het ook lekker vinden.

Zeewier kun je best goed bewaren, maar het ligt eraan hoe je het koopt. Gedroogd blijft het welhaast een eeuwigheid goed. Bovendien heb je er dan soms niet zoveel van nodig: sommige soorten zetten uit als je ze weekt of kookt.

Van verse zeewier weet ik het niet. Dat heb ik eigenlijk nog niet echt durven proberen, omdat ik geen idee heb wanneer het goed en vers is en wanneer niet.

Grts
WS

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #14 Gepost op: 06 augustus 2006, 18:20:47 »
O. ja. Ik was nog wat vergeten. De rijst heb ik samen gekookt met Tarly, dan heeft het iets meer een grovere structuur. En kappertjes (!). Die geven nog iets extra's aan het visachtige smaakje.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #15 Gepost op: 06 augustus 2006, 21:40:55 »
Ik heb wel eens een vissmaakje gehad in een soep, waar ik augurken (uit pot) in had meegekookt.

CarolineV

Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #16 Gepost op: 07 augustus 2006, 13:31:31 »
De visboer verkoopt ook vaak zeekraal, zeeaster, etc.

Wabi Sabi

Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #17 Gepost op: 09 augustus 2006, 21:30:03 »
Augurk in de soep?

Was dat lekker? Wat gooide je er verder bij?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #18 Gepost op: 09 augustus 2006, 21:34:15 »
Nee, dat was niet zo'n succes, maar het kreeg wel een vissmaak!

Wabi Sabi

Re:Vega-vispaëlla of zeekraaldraad
« Reactie #19 Gepost op: 11 augustus 2006, 13:17:05 »
:) geluk bij een ongeluk dan maar...

ik eet augurk niet zoveel, alleen een sausje van mayo, mosterd en stukjes augurk vind ik echt superlekker