Maar haar familie bleef volhouden dat ze fanatiek veganist is (was?)! Tja, wat moet je dan?
Vlees geven als ze dat wil. Dementen raken al zo verschrikkelijk veel kwijt, waarom moeten ze dan ook hun zelfbeschikkingsrecht nog verliezen?
Als dat echt duidelijk is, dat ze dat wil. Maar ja: dat zijn heikele kwesties. Ik heb meegemaakt dat een vegetarische mevrouw vlees kreeg van mijn collega's, vaak per ongeluk, soms om dat ze het "toch lekker vindt". Maar haar vegetarische warm eten, at ze ook. In dit geval vond ik dat je moest handelen "in de geest van", nu die geest warrig is.
Een "ja" of "nee" van een dementerende is gemakkelijk te manipuleren, hoor. Bekend is een vraag als: "wilt u jam of wilt u kaas". "Kaas" Wilt u kaar of wilt u jam. "Jam" Hoe vaak ik dat niet expres deed...om even iets duidelijk te maken aan collega's/leerlingen

Of: wilt u naar bed? "ja".
Wilt u t.v. blijven kijken? "Ja" Heel wat oudjes zijn op die manier door collega's voor een favoriet t.v.-programma vandaan gesleept, omdat het de collega's uitkomt. Geloof mij.