September 18, 2014, 11:40:08 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Gespot - Mangisana spelt als rijst

Koken Gnocchi met boontjes en amandel - Romige courgette met verse oregano - Bloemkoolsoep met mosterd en oude kaas
Producten Chickslovefood - Het 5 or less-kookboek - Vegatopia test: de Boska kaasmaakset - Powerfood – Rens Kroes
Actueel Augustus 2014: dronken astronauten, champagne uit de borst en de koelkast de deur uit - Het Vegatopia kookboek: werk in uitvoering - Juli 2014: cappuccino-chips, selfie-toast en noedels met pudding
   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren Vegatopia Forumregels  

Pagina's: [1] 2 3 4 ... 6   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Hummus & Tahin  (gelezen 66225 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Sil
Godswonder
Ervaren forumgebruiker

Geslacht: Man

« Gepost op: Oktober 17, 2001, 19:54:00 »

Nog bedankt voor de links naar recepten voor hummus.
Ik kon de eerste keer echter niet alle ingredienten vinden.

Is tahin hetzelfde als tahini?
(tahin is sesampasta)
Waar kan ik het krijgen?

En waar kan ik kikkererwten (of kekererwten)krijgen?
« Laatste verandering: April 23, 2003, 14:16:39 door Sander » Gelogd

Hmmm, koffie!
Sven
Redactie Vegatopia
Gevorderde forumgebruiker

« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 17, 2001, 20:03:00 »

Kikkererwten kan je in bijna elke supermarkt krijgen. Vaak hebben ze zelfs een goedkoop winkelmerk. Gewoon tussen de bonen en de erwten kijken De blikjes zijn wel handig.

Tahin krijg je in de Wereldwinkel, de natuurvoedingswinkel en ook in de grotere warenhuizen, bij de exotische produkten.

Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.
Sander
Mega-forummer

snoader vegatopia
« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 17, 2001, 20:04:00 »

Quote:

Op 2001-10-17 19:54, schreef Silent
Is tahin hetzelfde als tahini?
Waar kan ik het krijgen?
En waar kan ik kikkererwten (of kekererwten)krijgen?

Tahin is hetzelfde als tahini, vrijwel altijd te verkrijgen in reformzaken, en kikkererwten kan je zelfs in de supermarkt kopen, meestal in blik (van Bonduelle).

ďit's strange how life makes sense in time...Ē
Jacqueline
Ervaren forumgebruiker

Geslacht: Vrouw

Jacqueline Blase Vd Meer @JacquelineBlase
« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 17, 2001, 20:48:00 »

En om het nog ingewikkelder te maken: je hebt witte en bruine tahin

Marcello
Ervaren forumgebruiker

« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 17, 2001, 21:22:00 »

Quote:

Op 2001-10-17 20:48, schreef Jacqueline:
En om het nog ingewikkelder te maken: je hebt witte en bruine tahin

Was het niet zo dat ze die witte tahin tahini noemen?

(Bruine tahin wordt gemaakt van ongepelde en witte tahin van gepelde sesamzaadjes).

(Gedroogde) kikkererwten kun je ook heel goedkoop krijgen bij Marokaanse of Turkse winkeltjes. Kikkererwten in een potje (geweekt) heb ik eigenlijk alleen nog maar in natuurwinkels gezien.
moonflower
Ervaren forumgebruiker

« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 18, 2001, 02:09:00 »

En ook Tahin kun je in turkse of marokkaanse winkels kopen !

You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)
P.
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: November 14, 2002, 14:27:00 »

Ik heb in een Armeens restaurant in ArgentiniŽ echt hemelse hummus gegeten, maar nu dat ik het hier zelf probeer te maken smaakt het vooral erg naar pindakaas ligt aan de tahin denk ik (sesam, pinda, lijkt wat mij betreft best op elkaar) Eerder had ik al geprobeerd hummus zonder tahin te maken, en dat smaakte eigenlijk alleen naar de olijfolie en citroensap.. wie o wie weet het geheime recept voor hemelse hummus??!

(dit alles in het kader van mijn kikkererwtenliefde natuurlijk)
Sam
Mega-forummer

« Antwoord #7 Gepost op: November 14, 2002, 17:04:00 »

Tip: Kikkererwten kun je in blik gewoon in de supermarkt kopen, maar de gedroogde zijn veel lekkerder. Die in pot en blik zijn vaak net te gaar en te nat. Als je ze zelf kookt, kun je ze vaster laten en er dan veel lekkerdere falafel en humus van maken.
Tip als je een diepvriezer hebt: Kook een kilo tegelijk tot ze bijna gaar zijn, afkoelen en in diepvrieszakken doen. Iedere keer dat je ze nodig hebt haal je er een handje uit. Het is veel goedkoper en veel lekkerder dan blik, en je hebt altijd precies de goede hoeveelheid.

Sam (die ze altijd vergat in de week te zetten)

My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light
Sven
Redactie Vegatopia

« Antwoord #8 Gepost op: November 15, 2002, 00:02:00 »

Ik heb de tahin eens vervangen door pindakaas. Het was niet bepaald lekker. Wat je wel kan is hummus maken met pindakaas en zonder citroen. Wat vaster maken met een uitje en paneermeel. Er vervolgens burgers van maken en bakken in de pan. Maarja, dat heeft dan niets meer met hummus te maken...

Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.
Christiaan
Mega-forummer

« Antwoord #9 Gepost op: November 15, 2002, 08:27:00 »

Quote:

Op 2002-11-14 13:27, schreef P.:
Ik heb in een Armeens restaurant in ArgentiniŽ echt hemelse hummus gegeten, maar nu dat ik het hier zelf probeer te maken smaakt het vooral erg naar pindakaas ligt aan de tahin denk ik (sesam, pinda, lijkt wat mij betreft best op elkaar)

sesam is veel bitterder. ik zou zeggen dat je misschien wat meer (kook)vocht zou kunnen toevoegen om het wat smeuiger te maken.

Quote:

Eerder had ik al geprobeerd hummus zonder tahin te maken, en dat smaakte eigenlijk alleen naar de olijfolie en citroensap.. wie o wie weet het geheime recept voor hemelse hummus??!

wat voor 'n kruiderij gebruik je? zo uit mijn hoofd gaat er namelijk ook nog knoflook, komijn en paprika in. en zout natuurlijk.

en voor de rest zul je voor de optimale houmous-ervaring een beetje moeten spelen met de verhoudingen....

[ Dit Bericht is bewerkt door: christiaan w op 2002-11-15 07:39 ]

GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.
Sil
Godswonder
Ervaren forumgebruiker

« Antwoord #10 Gepost op: November 15, 2002, 12:00:00 »

Kookvocht?
Ik kook de kikkerwten niet als ik hummus maak, maar laat ze alleen een nacht weken. Ik gebruik dus wel vocht (weekvocht dus). Knoflook gebruik ik ook. Komijn en paprika zou ik eens kunnen proberen.

Hmmm, koffie!
P.
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: November 15, 2002, 18:15:00 »

ja, die knoflook was ik vergeten.. maar die heb ik er als nog bij in gemikt.. verder inderdaad komijn, en ik had er nog wat korianderpoeder en peper en zout in gedaan (in de tahinversie). k zal zometeen nog een citroen kopen en meer citroensap erbij doen.. als het dan nog niks wordt begin ik wel weer opnieuw, zonder tahin waarschijnlijk

trouwens de man bij de Gimsel zei dat witte tahin zoeter was.. k heb nu bruine gebruikt, maar heeft iemand ervaring met hummus met witte tahin? misschien is dat de oplossing?

hummus-pindakaasburgers klinken wel ok trouwens
Christiaan
Mega-forummer

« Antwoord #12 Gepost op: November 15, 2002, 18:19:00 »

Quote:

Op 2002-11-15 11:00, schreef Silent seadragon:
Kookvocht?
Ik kook de kikkerwten niet als ik hummus maak, maar laat ze alleen een nacht weken.

ik wist dat dat goeie resultaten kan opleveren met falafel. maar daar wordt het kikkererwtenmeel nog verhit in de frituur, dus dan is het niet rauw meer... is dat in houmous wel goed?

GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.
Nick

« Antwoord #13 Gepost op: November 15, 2002, 18:22:00 »

Bedoel je gezond? Waarom niet?

"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley
Christiaan
Mega-forummer

« Antwoord #14 Gepost op: November 15, 2002, 18:24:00 »

je eet toch ook geen geweekte maar ongekookte kikkererwten of rauw meel?

of is dat alleen maar vanwege de smaak?

Sil
Godswonder
Ervaren forumgebruiker

« Antwoord #15 Gepost op: November 15, 2002, 21:00:00 »

Is eigenlijk alleen zodat het een beetje smeerbaar is. Je kunt net zogoed water nemen.

Ik weet niet of het gezond is. Ik heb eens iets gehoord over cyanide in weekvocht. Lijkt me wel sterk en ik heb nog nooit ergens last van gehad.

Hmmm, koffie!
Christiaan
Mega-forummer

« Antwoord #16 Gepost op: November 15, 2002, 21:24:00 »

Quote:

Op 2002-11-15 20:00, schreef Silent seadragon:
Ik weet niet of het gezond is. Ik heb eens iets gehoord over cyanide in weekvocht. Lijkt me wel sterk en ik heb nog nooit ergens last van gehad.

ik weet wel dat je bonen niet moet koken in hun weekwater omdat dat veel van die stoffen bevat die de bacteriŽn in je dikke darm zo lekker vinden...

Nick

« Antwoord #17 Gepost op: November 16, 2002, 12:05:00 »

Hier vindt je een recept waarbij je de tahin kan vervangen:

http://www.geocities.com/degroenteboer/recepten/peulvrucht/28.html

"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley
Nick

« Antwoord #18 Gepost op: Februari 05, 2003, 10:33:25 »

Zie ik het verkeerd of is falafel de gefrituurde versie van humus?
Kan ik trouwens nog ergens de falafeldraad  van het oude forum lezen?

-- Bradley
Kim
Ervaren forumgebruiker

« Antwoord #19 Gepost op: Februari 05, 2003, 11:53:14 »

<BR>Ik weet niet of het gezond is. Ik heb eens iets gehoord over cyanide in weekvocht. Lijkt me wel sterk en ik heb nog nooit ergens last van gehad.

Ik weet wel dat in rauwe bonen een of andere giftige stof zit. In elk greval in sojabonen, maar of dat ook in kikkererwten zit weet ik niet. Misschien kun je ze eerst roosteren en dan weken? Is maar een ideetje, zelf nooit gedaan hoor.

Ik heb een keer hummus proberen te maken maar ik vond het niet geweldig en heb ook nog mijn staafmixer erop gebroken. Cry
Pagina's: [1] 2 3 4 ... 6   Omhoog
  Print  

Ga naar: