Vegatopia Forum

Zuurdesem

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #40 Gepost op: 02 mei 2011, 12:53:35 »
@Haantje: ik heb laatst voor het eerst zelf een starter gemaakt en dat ging gelijk prima, ben je niet te kritisch? Ik ben begonnen met een lepel yoghurt, beetje gist, paar lepels (Euroshopper goedkope) bloem en wat water. In een glazen potje, met een vaatdoekje + elastiekje er over. Elke dag een schep bloem en wat water uit de kraan, even roeren. Ik wist niet hoe het er uit moest zien maar ben na 5 dagen gewoon maar een brood gaan bakken en dat was prima lekker!

Bij mij zag de starter er eerst ook raar uit, het water en bloem gingen splitten of rare vormen maken XD Zeker niet homogeen of "als dikke yoghurt" zoals mijn boek zei (zo ziet het er nu wel uit trouwens.) Zolang het maar niet schimmelt of echt heel raar ruikt?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #41 Gepost op: 02 mei 2011, 13:51:33 »
Eh, het is toch juist de bedoeling dat het vergist zonder dat je er aan het begin gist aan toevoegt?

De eerste poging sloeg na een paar dagen dood, de tweede rook niet aangenaam. Te zuur en het proefde naar heel wrange wijn  :-X
Achteraf had ik daar wel een broodbakpoging mee kunnen wagen, maar het rook me iets te onaangenaam.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #42 Gepost op: 02 mei 2011, 15:46:41 »
Ik weet niet, om het op weg te helpen? XD Het stond in mijn boek dus ik heb het maar gedaan, maar ik zie ook wel recepten waar het zonder gaat (of met oude rijst ofzo, volgens mij zijn er echt honderd manieren om een starter te maken...)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #43 Gepost op: 27 mei 2011, 20:44:42 »
Er zitten bellen in. Je kunt ze duidelijk zien. Het ruikt een klein beetje zurig. Als het muf ruikt is het niet goed. Ik zal kijken of ik, als het weer bubbelt, een foto kan maken.
Heb je nog bubbelend desem? En zou je ook een foto willen maken?
Je mag ook nee zeggen hoor.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #44 Gepost op: 02 juni 2011, 08:38:56 »
Gelukt. Nu alleen nog zien te plakken. Kan iemand me vertellen hoe ik dat doe?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #45 Gepost op: 02 juni 2011, 10:22:27 »
De foto moet ergens op een site staan, zodat hij een url heeft. En dan doe je [img] en dan de url van je foto en dan sluit je de [img].
This is between me and the vegetable!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #46 Gepost op: 03 juni 2011, 11:38:35 »
Je kan ook altijd een Herman van iemand vragen, natuurlijk?
Zuurdesem is njammie!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #47 Gepost op: 09 juni 2011, 12:23:13 »
Ik heb ook een desemstarter gemaakt en hij bubbelt goed en ruikt iets zurig. Maar nu wil Kai de pot de hele tijd omgooien en leeglikken.

Het menu van mijn katten en dat van mij telt geen enkele overeenkomst, dus ik wordt nerveus van het idee dat zij het lekker vinden ruiken.

Is het een goed teken dat net nu lekker ruikt voor katten ook al vinden zij normaal totaal ranzige dingen lekker ruiken?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #48 Gepost op: 09 juni 2011, 13:51:53 »
Katten vinden dat snel lekker ruiken ja. Zet je potje in een keukenkastje. Dan kunnen er geen katten in en komen er ook minder haren in.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #49 Gepost op: 09 juni 2011, 15:12:51 »
Hij is afgedekt met een doekje, dat werkt goed tegen vliegen en katten die hun kop erin steken, alleen net roeren is erg lastig zo.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #50 Gepost op: 09 juni 2011, 17:35:55 »
Ter geruststelling: mijn poezen hebben geen enkele interesse getoond in mijn mislukt brouwsels. Beschouw het maar als een goed teken  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #51 Gepost op: 09 juni 2011, 20:15:59 »
Wel in de gelukte, of heb jij nog geen gelukte gehad?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #52 Gepost op: 09 juni 2011, 20:17:46 »
Nee, helaas  :-\
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #53 Gepost op: 13 juni 2011, 00:09:32 »
Mijn broer was vandaag erg onder de indruk van mijn desem en de desem was blij met het weer en de openstaande tuindeur en borrelde de pot uit. Ik heb nu maar een deeg gemaakt en ga het morgen bakken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aiko

Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #54 Gepost op: 13 juni 2011, 01:20:55 »
Mijn broer was vandaag erg onder de indruk van mijn desem en de desem was blij met het weer en de openstaande tuindeur en borrelde de pot uit. Ik heb nu maar een deeg gemaakt en ga het morgen bakken.

Mag ik bij deze verzoeken om een 'schilderen met nummertjes'-handleiding tot het maken van desem (en desembrood)?

Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #55 Gepost op: 13 juni 2011, 01:24:16 »
Mijn broer was vandaag erg onder de indruk van mijn desem en de desem was blij met het weer en de openstaande tuindeur en borrelde de pot uit. Ik heb nu maar een deeg gemaakt en ga het morgen bakken.

Mag ik bij deze verzoeken om een 'schilderen met nummertjes'-handleiding tot het maken van desem (en desembrood)?
Trouw met een een Russische dame, die krijgt het van haar moeder mee.
Desgewenst kan ik daar een handleiding voor leveren. ;-)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #56 Gepost op: 13 juni 2011, 01:37:03 »
Mijn broer was vandaag erg onder de indruk van mijn desem en de desem was blij met het weer en de openstaande tuindeur en borrelde de pot uit. Ik heb nu maar een deeg gemaakt en ga het morgen bakken.

Mag ik bij deze verzoeken om een 'schilderen met nummertjes'-handleiding tot het maken van desem (en desembrood)?
1: koop volkorenmeel bij albert en wacht tot het bezorgd is. Koop ook een grote pot mayonaise.
2: eet de mayonaise op en bewaar de pot.
3: bestel vaak sushi en bewaar de gratis eetstokjes.
4: doe de mayonaisepot in de vaatwasser
5: neem een roze shirtje met een lintje en een vlek die er niet meer uitwil en was het goed
6: spoel de mayonaisepot om met heet water een een schep soda, goed naspoelen
7: neem een maatbeker of een ander handig ding waaruit je kunt scheppen en schenken en doe er lauw water in
8: doe 8 eetlepels volkorenmeel in de mayonaisepot (dit is nu de desempot)
9: schenk er een beetje water bij en roer door met een gratis eetstokje
10: doe er nog maar een beetje water bij, je wil eerst een papje zoals je hebt wanneer je roti maakt, en dat verdun je dan, zodat je een beslagje krijgt
11: knip het shirtje aan stukken, maak een stukje nat, en doe het over de pot, en maak het vast met het lintje
12: roer het de volgende dag een keer of drie (als je 's ochtends begint, moet je waarschijnlijk dezelfde dag al gaan roeren)
13: na een dag lijkt het spul gescheiden, maar staat er wel schuim op, doe 3 eetlepels volkorenmeel en 3 eetlepels lauw water erbij
14: weer drie keer roeren op deze dag
15 volgende dag, weer 3 keer roeren en voeden. Het kan nu weer gescheiden lijken
16: op dag 3 wordt het bubbelen wat heftiger en scheidt het spul niet meer, gewoon doorgaan met voeden en roeren. Het spul ruikt nu wat zurig, naar yoghurt, katten vinden dit een zeer verleidelijke geur, zorg dat zij niet alle desem opeten.
17: het gaat steeds heftiger bubbelen, en het spul wordt een elastisch beslag (ik geloof dat er dan gluten ontstaan, maar dat zou ik moeten navragen, je kunt iig vliesjes trekken, die zie je over de bubbels zitten), gewoon doorgaan met voeden en roeren
18: Op dag 7 is je pot voor driekwart gevuld, en tussen het roeren door bubbelt de desem over de pot, dit tot grote vreugde van je katten die nu makkelijk bij de desem kunnen (volg dus niet Koekjes tip om hem in een keukenkastje te zetten, want dan zit je kastje onder), gooi ongeveer 1/3 tot 1/2 in een beslagkom en doe hier wat koud water en wat zout bij. Roer er langzaam 500 gram volkorenmeel bij, en doe er steeds koud water bij tot je een mooi elastisch deeg hebt. Laat 2 uur rijzen onder een natte doek. Kneed nog een keer door, leg op een bakplaat en doe die natte doek er weer over, de volgende ochtend moet het deeg in de oven en een brood worden.
19: de desem die nog over is moet je weer voeden

Of, je wacht tot ik de mayonaisepot die ik in de tussentijd heb leeggegeten heb gewassen (overmorgen), en je komt een keer iets ophalen, als je toch hier in de buurt werkt ofzo.

Volgens mij broer gaat het starten het beste met volkoren- of roggemeel, maar als het op is ga ik gewoon over op wat er dan in de kast ligt, en dat is waarschijnlijk patentbloem, ook via albert.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #57 Gepost op: 13 juni 2011, 10:24:19 »
Gewoon op een bakplaat was misschien niet handig, het is wat uitgelopen en nu is het tamelijk rond en plat. Eens zien hoe het uit de oven komt.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aiko

Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #58 Gepost op: 13 juni 2011, 10:37:37 »
Dank u.
Hmmm, eerst even een roze shirtje ergens vandaan zien te toveren...

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #59 Gepost op: 13 juni 2011, 19:15:33 »
Of, je wacht tot ik de mayonaisepot die ik in de tussentijd heb leeggegeten heb gewassen (overmorgen), en je komt een keer iets ophalen, als je toch hier in de buurt werkt ofzo.
Is Aiko nou al eens bij je op de koffie geweest of wat?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.