Suzangel, mag (wat jou betreft) een vegetarier groente eten dat door het doden van dieren is verkregen? Of b.v. appelmoes eten waar dierlijke resten in zitten?
En mag iemand die voor 98% dierlijke producten vermijdt zich veganist noemen wat jou betreft?
En zie je vegetarisme als een soort van religie?
Waar gaat deze 'discussie' nu eigenlijk [nog] over???
Poek probeert hetzelfde te doen wat jij probeert, zij het op iets andere wijze. Waarom je iets denkt enzo.
Kritische vragen zijn niet altijd aanvallen.
Welke groente wordt verkregen door het doden van dieren? De groente die ik eet in ieder geval niet!
De dieren worden er niet specifiek voor dood gemaakt, maar gaan wel dood bij de bereiding van producten als appelmoes bijvoorbeeld. Of je dit wel of niet eet, kan dus wat zeggen over waar je je grens neerlegt. Met de stelligheid waarmee je de definitie van vegetarisch afbakent, zou ik de aanname doen dat je dergelijke producten dus ook laat staan. Aannames maken je gesprekken alleen minder leuk, je staat minder open voor elkaar. Dus ik vind het wel leuk dat Poek door vraagt eigenlijk...
Nee, geen religie hoewel dat voor sommigen misschien wel opgaat, maar wel een bepaalde manier van leven, met liefde en respect voor de dieren en het milieu....
( dat houdt dus o.a. ook in geen chemische bestrijdingsmiddelen, pesticiden en andere troep gebruiken)
Liefde en respect voor dieren meen ik ook wel te hebben. Het uit zich alleen anders. Per saldo komen we misschien ook wel op hetzelfde saldo uit mbt voetafdrukken etc. Maar waarom zouden we dat per se tot in de details willen labelen? Laten we kijken naar de overeenkomsten, niet de verschillen.
Iedere persoon die vlees en vis laat staan is er een en dat is heel fijn, maar als ze niet echt vegetarisch zijn en bijv. wel kaas met dierlijk stremsel en producten met gelatine eten (wat iedereen natuurlijk zelf moet weten), moeten ze ophouden, vooral in restaurants, om zich vegetariër te noemen want dat zijn ze gewoon niet. Jullie kunnen het er mee eens zijn of niet maar de betekenis van vegetariër zijn is heel duidelijk!
[/quote]
Troost je, ik leg alleen uit aan bekenden dat ik voornamelijk vegetarisch eet. Restaurants kies ik meer op basis van een voor mij aantrekkelijk menu, waar ik eventueel ook gewoon kan vragen of het dierlijke onderdeel makkelijk weg gelaten kan worden. Oh en ik vraag wel hoe de kaas gestremd is trouwens.